Groepsreizen…

Eerst was er die eenzame fietser. Maar ik wist direct: busje komt zó. Het duurde amper een week of zo en toen waren het al hele busladingen. En nu? De Chattanooga Choochoo en de City of New Orleans aan elkaar gekoppeld. Propvolle forenzentreinen! En al die reizigers moeten dringend de nodige tickets, reisinfo, een goede plaats vinden in de groep, … Een hels kabaal bij tijden.

Niet schrikken. Onze rustige stek wordt niet overspoeld door het massatoerisme. Ik heb het over de groepen vogels die hier elke dag groter worden. Het groepje van zo’n 20-30 zwaluwen dat hier de hele zomer boven de tuin en de achterliggende velden scheerde, is inmiddels een groep van minstens twee keer die omvang. De eenzame grauwe gans die als eerste het pas geoogste graanveld ontdekte heeft nu al een paar honderd volgelingen. En daar zitten ook canada’s tussen.

Ze komen van de omliggende plassen (de Putting, Luntershoek, …) overvliegen om te kijken waar er een nieuw banket geopend wordt, de grauwtjes vrij hoog, de canadaganzen net boven de daknokken zodat je de lucht door hun veren hoort suizen. Even flink opvetten vóór de noorderlingen alles komen claimen en de magere tijden aanbreken. Flink bunkeren om een lange reis aan te kunnen.

Als in het haventje van Perkpolder de slibplaten droog vallen, zitten er groepen rosse grutto’s, de lepelaars verzamelen ook (jeugdgroeperingen voor een nazomerkamp?), groenpootruiters, en vanmorgen ook een regenwulp.

Groenlingen waren vroeger voor ons slechts occasionele trekgasten. Ze bleven soms wel een paar dagen pleisteren maar gingen er daarna toch weer vandoor. Niet zo in deze buurt. We hadden bij het begin van de lente een koppeltje groenlingen als eetgasten op onze feeders. Ze moeten bij de buren een goeie nestplaats gevonden hebben, want van 2 kwam allengs 4. Duidelijk 2 flinke jongen die intussen ook vertrokken zijn, op zoek naar een eigen stek. Pa en ma hebben even vakantie genomen denk ik, want ze waren een tijdje niet gezien. Maar nu zijn ze terug.

Ik heb de feeders al een beetje gevuld, hoewel er nog eten in overvloed is. Het gesponsorde aanbod is nog maar beperkt: een beetje gemengd zaad en wat zonnebloempitten. Net genoeg om de habitué’s te laten weten dat wij er klaar voor zijn. Naast de granola’s is er ook fruit bij het ontbijt: onze voorgangers hebben druivelaars en (gelukkig doornloze) braamstruiken geplant en daar mag ook à volonté van genoten worden.

Voor wie een tijdje wil uitrusten of hier wil overwinteren hebben we comfortabele suites die de gast naar eigen goeddunken mag inrichten. Hond Jeppe ruit de matrassen wel bij elkaar:

dsc00020.jpg

Een nieuwigheidje voor de hotelgasten: er is nu ook een drinkfontein cum douchegelegenheid:

Wij gaan écht voor die 5 sterren!

5 gedachten over “Groepsreizen…

  1. Even dacht ik dat je met een bus op reis wou gaan… iets wat ik ooit deed en wat ik NOOIT meer zal doen…! Maar ach… die vogels. Wat schrijf je er mooi en gepassioneerd over. Ik begrijp je passie. Sedert ik hier woon heb ik ook veel meer aandacht voor de vele vogels en hun trek. Ze landen hier in grote getale in de landerijen tegenover ons huis. Prachtig.

    Like

    • Wij hebben ook zo’n één-keer-maar-nooit-meer ervaring gehad. Ik wil pàkken geld zien en houden vooraleer ik nog eens een groepsreis maak. Met wat voor verplaatsingsmiddel dan ook. Vanmorgen een cruiseschip zien passeren op de Schelde. De haartjes op mijn armen gingen al rechtop staan bij het idee alleen…

      Liked by 1 persoon

        • Dat viel bij ons nog redelijk mee. Het was een citytrip naar Parijs en al de uitstappen moesten apart bijbetaald worden. We deden dat niet en konden dus rustig op eigen houtje rondlopen in de stad. Maar ik ergerde me dood bij het ontbijtbuffet. Wij aten gewoon wat wij normaal eten thuis. Komen er een paar bemoeials langs om te zeggen dat we ons moesten volproppen “want dat was toch al betaald” en dan hoefden we ’s middags niet te eten. En dan met een maag als een uitgerekte zak rondlopen, zeker? Kijk in je eigen trog en laat anderen doen wat ze willen.

          Liked by 1 persoon

        • Dat klinkt inderdaad behoorlijk ongemanierd. Daar kan ik ook niet tegen. Wij gingen met een bus mee naar Berlijn voor 4 dagen en we zijn hooguit 2 uren vrij geweest om iets op eigen houtje te doen… Mijn enkels waren ook erg gezwollen, terwijl ik dat nooit heb, van het constant zitten op de bus.

          Like

Geef een reactie

