De Chinezen komen tóch…

Ja, ik ben al oud genoeg om me de tijd te herinneren dat een Chinees restaurant nog een nieuwigheid was. Een bezoekje aldaar was een avonturenreis evenwaardig en vormde vaak nog weken onderwerp van gesprek, vooral als er ook nog – bij wijze van grap – iemand in het gezelschap chop sticks gekregen had in plaats van westers bestek. Intussen zijn er vermoedelijk minstens evenveel meeneem- en andere Chinese restaurants als frituren in Vlaanderen. Geen mens kijkt er nog van op.

Als de oosterlingen zich in andere sectoren willen mengen is er blijkbaar wél een probleem. Zo bleek althans vorige week nog in verband met een mogelijke participatie in Eandis. Of de tegenkanting te maken had met de achterliggende gedachte dat we dan straks met evenveel papieren lampions zitten als met elektrische verlichting weet ik niet. Feit is, dat de weerstand hier opeens heel groot is.

Hopelijk valt er vanuit de groene natuurminnende hoek een even grote tegenstand te mobiliseren tegen een andere invasie: de Chinese wolhandkrab. Ik kan hier nu door anderen geschreven duidelijke artikels gaan overtypen, maar ik laat liever de eer aan wie die toekomt. Op volgende links is er klare taal te vinden over deze indringer:
Wadweten over de chinese wolhandkrab en Vlaanderen ten strijde tegen de Chinese wolhandkrab . Zo hebben jullie er meteen ook een paar foto’s bij. Die heb ik alsnog niet zelf kunnen maken.
Ik vond  – uiteraard – ook een artikel over hoe je er geld aan kan verdienen (goed wetende dat je dan groen bloedgeld aan de handen hebt, maar geld vergeeft alle zonden, nietwaar?): Een delicatesse . Hoewel consumptie van de ingeweken exemplaren ten stelligste wordt afgeraden omdat ze – indachtig hun omnivore eetgewoonten – alle beschikbare smeerlapperij meeslepen. Denk: zware metalen, chemicaliën, meststoffen, pesticiden, …

Het zou verkeerd zijn om – zoals ik oorspronkelijk – te denken dat je deze beestjes alleen ver van je bed kan tegenkomen. Toen ik op 13 augustus met Jeppe ons ochtendlijk wandelingetje ging maken, vond ik er een een paar straten van ons huis verwijderd. Gehavend door een auto, een fiets, een vogel? In elk geval flink gehandicapt door een vernielde poot. Eerst dacht ik nog dat het beest een lift gekregen had van een meeuw of een reiger die langs de Schelde naar eens wat anders dan altijd vis had gezocht. Maar bovenstaande artikels leerden me dat dit niet noodzakelijk het geval is.

Vorige week donderdag – ook tijdens de ochtendwandeling – vond ik er een volledig platgereden, om de hoek van onze straat. Twee treffers in zes weken tijd. Terwijl ik er voorheen nog nooit een gezien had. Wat mij meteen aan het denken zette over de rol die de dijkwerken in Kruibeke/Bazel/Rupelmonde daar ongewild in kunnen gespeeld hebben. Ironisch genoeg, want je kan in de geciteerde teksten net lezen dat die beesten dijken behoorlijk kunnen “ondermijnen”. Een goed begin dus.

Ik zou iedereen die die beestjes in zijn/haar omgeving vindt willen aanraden om even contact op te nemen met lokale natuurverenigingen of de gemeentelijke milieudienst om dat te melden. Zo kan de plaag-in-wording in kaart gebracht worden en kan de bestrijding beter georganiseerd worden. Tenzij u het idee van krabben in bad wel ziet zitten …

 

4 gedachten over “De Chinezen komen tóch…

Geef een reactie

