Brief aan uw en mijn vriend, de Politie…

Beste,

de kinderen fietsen weer naar school. Weken van tevoren wordt in alle media campagne gevoerd om hen attent te maken op de gevaren. Ook de andere weggebruikers wordt gevraagd actief en allert mee te werken aan een veilig schoolfietsverkeer. Ik doe daar heel graag aan mee. Vandaar ook deze mail.
Van de ouders van die kinderen horen we enkel angstgeluidjes en gezucht. Want de “boze automobilist” ligt weer op de loer om uitgerekend hùn kind overhoop te rijden! Maar heeft er al eens iemand aan gedacht om die (over?)bezorgde ouders zelf eens op te voeden?
Afgelopen vrijdag was ik – tot mijn grote ergernis – getuige van een scène die alleen maar kan leiden tot gezucht en steil opstaande haren  van de automobilisten.
Moeder en -nog bijlange niet stuurvaste – dochter fietsen van school naar huis. Moeder voorop, zonder fietshelm, aan de kant van het voetpad. Dochterlief schuin achter haar moeder aan, maar ruim naar het midden van de rijbaan. Met de fietshelm … aan het stuur hangend. En sturend als een dronkene, want haar fiets is eigenlijk nog wat te groot en dat fietsen zelf heeft ze duidelijk ook nog niet helemaal onder de knie.
Ik stel voor dat er in de scholen eens een verkeersles voor de ouders gegeven wordt. Ik zou me, als automobilist, moeder én grootmoeder een stuk geruster voelen als die kleine voorop reed, aan de kant van het voetpad, met moeder er achteraan (desnoods een klein beetje meer naar het midden om haar kind af te schermen) zodat ze goed kan zien hoe haar dochter het er vanaf brengt en NADAT ze ALLEBEI hun fietshelm OP HUN HOOFD hadden gezet.
Mvg,
Affodil, die niet alleen de natuur maar ook de veiligheid in de kijker houdt.
2 gedachten over “Brief aan uw en mijn vriend, de Politie…

    • Maar daar heb je tenminste nog fatsoenlijke fietspaden. Je wil niet weten hoe het er hier soms bij ligt. Ook in de buurt van scholen!

      Like

Geef een reactie

