Big Brother voorbij …

Dat onze privacy allang niet meer privé is, daar maken nog weinig mensen zich illusies over, denk ik. Dat we zelf toch wel even moeten nadenken voor we iets op het internet gooien, is intussen ook al bekend. Maar Big Brother gaat nog veel verder!

Artsen, apothekers, ziekteverzekeringsorganisaties, … beschikken (noodgedwongen) over vertrouwelijke informatie die enkel hén én onszelf aangaan. En laat nu net het departement dat over die discretie en vertrouwelijkheid moet waken, ze op de markt willen gooien. “We kunnen daar geld voor vragen, zolang dat terugvloeit naar de patiënt.” aldus Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer . 

Wel meneer De Bakker, als mijn gezondheidsdossier verkocht wordt aan de eerste, de gereedste farmahoer wil ik zélf de prijs bepalen én incasseren. En ù hoeft echt niet te bepalen wie er zaken mee heeft of ik me grieperig voel, dan wel  reumaklachten of een maagzweer heb. Die informatie is van generlei waarde voor de farmabloedzuigers. Als ze willen weten hoeveel ze volgend jaar méér kunnen verdienen met het op de markt brengen van nóg verslavender, overbodiger én milieuonvriendelijker verpakte smeerlapperij, dan hebben ze echt helemaal niets anders nodig dan een oplijsting van hun frauduleuze snoepreisjes en mensonterende harteloosheden.

Geen enkele industrie verdient zoveel op de rug van zo weinig werknemers als de farmareuzen, dus bespaar ons het argument van tewerkstelling waar jullie liberalen altijd mee voor de dag komen. Het zijn gigantische monsters die op geen enkele, maar dan ook geen enkele, manier begaan zijn met het welzijn van de gewone mensen (herinner u de weigering om betaalbare HIV-medicatie te produceren voor 3de-wereldlanden en de uitspraak dat een nieuw, naar verwachting zéér effectief, kankergeneesmiddel enkel voor rijken bedoeld is).

De mededeling dat de Open Vld-wolven (en bij uitbreiding N-VA, als ultrarechtse liberalen) de schaamte voorbij zijn, is een open deur intrappen. Wat jullie de afgelopen jaren uitvreten is ronduit om van te kotsen!

Voor mijn part vinden we al de in de terugbetalingslijsten van de mutualiteiten beschikbare én niet beschikbare kwalen terug in de – in alle kranten gepubliceerde – dossiers van uw vriendjes en medestanders. Speel zélf voor laborat, verdomme!

 

2 gedachten over “Big Brother voorbij …

  1. Geen like deze keer Affodil. Ik begrijp je standpunt. Hier in Nederland hebben we een EPD = Elektronisch Patiënten Dossier en daarover was al veel te doen. Ik ben wel voorstander van het EPD maar niet om het te verkopen. Verder heb ik een zoon die farmacie wil gaan studeren, maar verder is het een lieve jongen.

    Groetjes,

    Dorothé

    Like

  2. Als het een lieve jongen is (wat ik geenszins wil betwisten), dan wens ik hem veel succes maar dan maakt hij nooit een kans bij die echte gifhaaien waar ik het over had. Ik ben er van overtuigd dat hij dan een goeie apotheker wordt, waar ik zelf met veel vertrouwen bij zou te rade gaan.

    Die privégegevens van patiënten kunnen voor die megafarmacobedrijven maar op één manier nuttig zijn: om de patiënten onder druk te zetten om hun producten te kopen “want anders wordt het niet meer terugbetaald door de ziekteverzekering, mevrouwtje”. Wetenschappelijk gezien zijn die gegevens van 0 en generlei waarde. Statistische gegevens kunnen een beeld geven van welke ziektepatronen toenemen en welke verdwijnen. Maar persoonlijke gegevens kunnen enkel dienst doen als chantagemateriaal.

    Oh ja, natuurlijk en “toevallig” lekt er dan ook info uit naar “bevriende” bedrijven die net aan een aanwervingsronde bezig zijn …

    Like

Geef een reactie

