Hetzelfde verschil …?

Ik spendeer nogal wat uurtjes per week langs de Vlaamse wegen en dat vooral als voetganger en ander uiteinde van de hondenleiband. Om te beginnen wonen we dan misschien wel “op den buiten” zoals dat heet, maar moet je eerst de nodige kilometers asfalt “presteren” vooraleer je écht een beetje in het groen komt. Asfalt dat zich zonder begeleiding van een regulier voetpad ontrolt, zodat harde en (half)zachte weggebruikers het nodige gezonde verstand moeten opbrengen om de weg met elkaar te delen.

Nu probeer ik sowieso altijd en overal een beetje begrip op te brengen voor anderen.
De auto’s die hier door onze landelijke straatjes scheuren aan een onbetamelijke snelheid worden bestuurd door mensen die naar hun werk moeten en alweer moeten ontsnappen uit de file die zich uitstrekt van de mond van de Kennedytunnel tot voorbij Haasdonk, in de richting Gent. Vroeger opstaan helpt niet altijd, want de kindjes kunnen pas vanaf een bepaald uur terecht in de opvang. Als ik die (gsm-)maniakken zie aan komen vliegen, duik ik met hond en al dus de brandnetels en stinkende grachten in alsof er niets leukers is in het leven.

Vermits we dicht bij de open ontginning van een kleilaag zitten (wie van die gebakken kleibolletjes in huis of bloembakken zitten heeft: dat komt van op “onzen buiten”) stormen hier ook voortdurend van die enorme tractoren met grote aanhangwagens voorbij van wat ze hier ” ’t grondverzet” noemen. Stel u bij het woord tractor een bakbeest voor met wielen die hoger zijn dan een flinke 4×4 en minstens dubbel zo dik als gewone tractorbanden. De rest is in verhouding. Ook de snelheid waarmee ze onze wegen onveilig maken (en kapot rijden) want de bestuurders weten zich – zonder uitzondering – ongenaakbaar. Een nieuwe duik in de wildernis naast de weg, dus. En dan verder met een lading zand tussen de tanden. Tegenwoordig poets ik mijn tanden gewoon nà de wandeling met Jeppe.

Geef mij dan maar de fietsers en de joggers. Toch?
En op die collega-weggebruikers slaat nu net de titel. Allemaal moeten we afrekenen met dezelfde geneugten en gevaren van onze aanwezigheid op dezelfde wegen.
Je zou dan ook een zekere vorm van solidariteit verwachten. Toch?
En daar zie ik – bijna wetenschappelijk en statistisch nauwkeurig – duidelijke verschillen.

De joggers – een enkele uitzondering niet te na gesproken – reageren met een knikje of een goeiedag op mijn begroeting. Het moet al bloedheet zijn en de loper halfdood door zelfoverschatting om geen reactie te krijgen.

De fietsers moet ik onderverdelen in categoriën.
Eerst zijn er de “gewone” mensen die bij mooi weer de “gewone” fiets naar  buiten halen om eens een eindje te gaan rijden en een terraske te doen. Als ze alleen of met twee zijn, gedragen ze zich meestal “gewoon” in het verkeer en wordt er geknikt, gegroet en vaak ook nog iets geroepen van “schoon weer, he?” of zo. Als ze in groep zijn benutten ze bij voorkeur de hele breedte van de weg en dan bedoel ik ook de héle breedte. Afhankelijk van of de ontmoeting vóór of na het laatste terraske plaatsgrijpt ben je als voetganger ook niet meer veilig ín de gracht …

Dan zijn er de gasten op dunne bandjes, in de volksmond nogal eens aangeduid als “wielerterroristen”. Hoewel een hoog percentage ook wel aan die beschrijving voldoet, mag je ze zeker niet allemaal over één kam scheren. Als ze in groep zijn en ze zijn begeleid door een volgwagen of er zijn verantwoordelijken bij die zich met de veiligheid bezig houden (afhankelijk van het aantal deelnemers), dan kan je er bijna groot geld op zetten dat minstens de helft van de groep ook nog een groet of een “merci madammeke” over heeft voor de voetganger die een stapje opzij zet en de viervoeter de kant indrukt. De laatste tijd zijn dat steeds vaker gemengde groepen, merk ik. Ze zijn veelal van ver herkenbaar aan het gelach.

Tenslotte zijn er de échten. De fanatieke sporters, die tevoorschijn komen zodra de eerste geruchten over de voorjaarsklassiekers opduiken en die pas weer verdwijnen na de Vuelta, zeg maar. Velen onder hen denken dat het hele wegennet hun persoonlijke circuit is waar geen regels gelden, behalve die van hen.

Alhoewel ze een weggebruiker zijn als een andere, is hun fiets niet voor de helft uitgerust zoals dat eigenlijk zou moeten. Een fietsbel is alles behalve aerodynamisch, dus als ze je al niet “besluipen” om vlak  naast je ellenboog te flitsen of je de gracht in laten schuiven over fluimen en snot, is dat meestal omdat ze een paar meter achter je rug beginnen roepen “uit de wég! uit de wég!”.

De afgelopen weken was er een die geheid elke keer loeihard floot om mij ervan te verwittigen dat ik de kant moest induiken. Ik zal wel een slechte dag gehad hebben, maar op een gegeven moment heb ik gezegd dat hij eens moest investeren in een goede fietsbel. Prompt gingen de remmen dicht en stopte hij. Frons op het voorhoofd, en “watte?”. “Awel, ja. Het is om te beginnen een goede manier om kloofkes in uw lippen te vermijden. En bovendien: de appreciatie voor al dat gefluit verandert met de jaren. Nagefloten worden op je 20 is nu eenmaal niet hetzelfde als weggefloten worden op je 60. Trouwens: in de hondenschool is ons geleerd dat we niet op onze hond mogen fluiten, want dat dat respectloos is”.

’t Is al een paar dagen geleden dat ik hem nog gezien heb … 😉

 

 

 

6 gedachten over “Hetzelfde verschil …?

  1. Hi Affodil,

    Als hardloopster (jogger is een belediging 😉 ) ben ik ook veel buiten. Het valt me op dat groepen van dezelfde soort elkaar wel groeten maar onderling is er minder begrip. Ik heb echter met diverse fietsers en wandelaars die ik regelmatig tegenkom ook een relatie opgebouwd en we knikken naar elkaar. Automobilisten hebben meestal veel begrip voor mij als hardloper. Ik loop wel keurig tegen de rijrichting in en heb iets fels van kleur aan zodat ze me goed zien en tijdig actie kunnen nemen. Eigenlijk altijd houden ze in, een enkeling daargelaten. De meeste problemen heb ik echter met eigenaren van honden die hun beestje niet de baas kunnen. Ik zie al van verre wat voor soort baasje het is en pas mijn lopen/gedrag aan. De hond kan er niks aan doen. Jij hebt Jeppe gelukkig onder controle.

    Groetjes,

    Dorothé

    Like

  2. Ik was me er – om te beginnen – al helemaal niet bewust van dat jogger een scheldwoord is ( 😉 ) dus ik herneem: hardlopers.

    Ik moet er meteen ook aan toevoegen dat de automobilisten bijna uitsluitend tot de groep BMW-Audi-Alfa R- Merc Sport behoren én zich op sluipwegen begeven om de normale verkeersstroom (lees: stilstaand water ofte file) te ontwijken. Zonder te veralgemenen geeft dat toch al iets aan i.v.m. rijstijl enzo. Hier gaat het ook niet alleen over testosteron, want ik merk dat er steeds meer dames zitten te multitasken op onze binnenbaantjes: beide voeten op het gaspedaal, één hand om de gsm tegen het oor te drukken en de andere om nog snel de make up bij te werken. Vraag maar niet hoe ze sturen … Ik mag extreem links lopen, fluo dragen en een blauw zwaailicht op mijn hoofd zetten (Jeppe heeft trouwens een halsband met rode knipperlichtjes voor in de duistere uren!), ze komen er niet van onder de indruk. Net zo min als van de (groot)moeders/-vaders die op dat moment hun klein grut naar het veldschooltje brengen.

    Ik dacht eigenlijk, feitelijk, dat de fietsers hierzo ook zouden moeten kunnen zien dat ik Jeppe onder controle heb (tenzij jij over bovennatuurlijke gaven beschikt, uiteraard), maar dat leidt nog niet noodzakelijk tot enige vorm van beleefdheid.

    Nóg iets wat me nu te binnen schiet (en dit is diagonaal het tegenovergestelde van wat mijn moeder graag wil geloven): hoe ouder, hoe zuurder. Gasten van 12-14 jaar roepen “hoy!”, steken hun hand op of knikken en glimlachen. Maar o wee! als ze eenmaal Tram 5 gehaald hebben! Als ogen kogels waren …

    Like

    • Mijn schoonmoeder woonde tot voor een jaar naast ons en wàs doof, slechtziend (blind aan één oog) en slecht te been. Als die haar luiken moest open of dicht doen, was dat pure kamikase!

      Like

Geef een reactie

