Wie het nu nóg niet gelooft …

Dat klimaatopwarming niet noodzakelijk betekent dat de temperatuur over de gehele wereld het hele jaar door hoger ligt dan normaal, dat is iets wat er bij de negationisten héél moeilijk in gaat. Dat het wél betekent dat het klimaat extremistische trekjes krijgt willen ze maar half geloven, zelfs als het duidelijk zichtbaar is.

Maar wie dan toch stijfhoofdig wil blijven volhouden dat er met het klimaat niets aan de hand is, mag van mij eens een wandelingske gaan maken. Vandaag bijvoorbeeld, op 17 december. Een weekje voor Kerstmis.

Gisteren in bloei zien staan: hondsroos (met aan dezelfde tak een aantal volrijpe bottels), bereklauw, boterbloem, st-jacobskruiskruid (overvloedig!), achillea en een hazelaar met stuivende katjes.

Aanvulling van vandaag: madeliefje, camille, dagkoekoeksbloem, en dan zijn er nog 2 die me even ontschieten.

Straks moet Frankske nog hooikoortsalarm afkondigen met Nieuwjaar …

7 gedachten over “Wie het nu nóg niet gelooft …

    • Wie een witte kerst wil, zal inderdaad hier zijn toevlucht toe moeten nemen en de ramen vol foto’s van besneeuwde landschappen hangen.

      Like

    • Ik vind het ook verre van geruststellend, hoor. Ik herinner me dat mijn man zo’n jaar of 10 geleden tegen elkaar zeiden dat de seizoenen precies met zo’n maand aan het opschuiven waren. Nu lijkt het al ruim 2 maand. Is dit nog te stoppen?

      Like

    • Ja, in onze tuin ook. Ik heb expres de cultivars buiten beschouwing gelaten omdat je daar al eens vaker zo’n stunts ziet. Maar de wilde planten weten het ook even niet meer.

      Like

Geef een reactie

