Winter, toch … ?

Ik ben niet de eerste in mijn blogomgeving die het opmerkt, maar een mens kan er gewoon niet aan voorbij: we zitten officieel in de meteologische winter, maar geen mens/dier/plant merkt er wat van. Behalve dat er bespaard wordt op uren daglicht, kan je nauwelijks geloven dat we in het koudste seizoen zitten.

De trek scheen eerst redelijk vroeg op gang te komen, maar ligt nu min of meer stil. Geen of weinig nieuwigheden te melden. In tegendeel: tortelende tortels, wulpse eenden, ganzen en zwanen, lokroepende steenuilen en ander onnozel gedoe is mijn deel als ik met Jeppe op ronde ben.

14 dagen geleden zou je gedacht hebben dat er eindelijk schot in ging komen, maar het bleef bij een enkele proestbui. Eén nacht ijs. Waar ik wel meteen gebruik van maakte om op uit te glijden en een kwade smak op mijn achtergevel te maken. Mijn staartbeen is er nog niet goed van. Maar verder? Mutsenweer, maar niet echt. Zonder muts een beetje frisjes, maar mét meteen veel te warm. Een vaak wat strakke wind, maar – op een enkele keer na – niet eens echt koud.

Moeilijk om met de gepaste kleding buiten te komen, kortom. Wat resulteert in een uitgebreide range van kleding in gebruik/was/strijk. Laagjes zijn nog het handigst, want die kan je op maat combineren. Zomertopjes onder t-shirts, een long sleeves erover en wat neem je dan als jas? Het moet wel waterdicht zijn, want buien zitten er wel regelmatig tussen. Een KW-achtig jasje? Kan wat fris worden, afhankelijk waar en hoe lang je buiten loopt. Een warme anorak? Te warm, je loopt jezelf meteen in het zweet. De mutsen worden tot nader order dus on hold gezet, maar soms is zo’n haarband met oorkleppen dan weer wél nuttig, want afgelopen week liet ik die thuis en nu zit ik met oorpijn. Kan uiteraard ook afkomstig zijn van de luchtweginfectie, de druk in de sinusholten en bij snuiten en (overvloedig) hoesten.

Van mij mag het toch wel gaan vriezen. Liefst (droog)vriezen, zonder nattigheid maar met veel zon. Om de onwelkome beestjes in de lucht te doden.

Met nét wel dat fijne laagje rijm op de planten om wat mooie foto’s te maken en alvast in de stemming te komen om de kerstboom op te tuigen die dinsdag geleverd wordt. Want zover is het: sint is alweer aan zijn zuidwaartse trek begonnen. Binnen 4 weken is 2015 geschiedenis. Afgelopen donderdag op bestelling een kerststukje gemaakt voor mijn moeder. Het was écht moeilijk om inspiratie te krijgen. Uiteindelijk lukte het me toch, maar voor de eigen huisversiering heb ik gewacht tot vandaag.

Nu eerst hondje uitlaten en dan wat winterfoto’s kijken om in de sfeer te komen. Misschien kan ik de kaarten al schrijven? Dat zou dan de eerste keer sinds mensenheugnis zijn dat ik zo vroeg ben. Misschien kan ik voor één keer mijn neef kloppen. Al zit die zijn wenskaart vast morgen al in de bus …

 

8 gedachten over “Winter, toch … ?

  1. Ook uitgegleden en ik voel nog altijd wat tegenrekken in mijn schouder. Voor het overige: vrijdag was ik een paar uur in Planckendael en mocht er maar liefst drie eekhoorns bewonderen. Er zat meer leven in de natuur dan tijdens de lente maanden. Al klaag ik niet: minder verwarming, minder kou – ik heb dat wel graag. In laagjes gekleed zijn, vind ik niet erg. Alleen die lange, donkere uren zorgt dat een mens weet welke maand het echt is. ’s Ochtends vertrekken in de donker en ’s avonds altijd terug naar huis in de donker: de wintermaanden zijn niet mijn favoriete maanden.
    Ik vrees wel voor nog meer nattigheid. Misschien een koude golf ergens in februari en hopelijk een echte lente en niet een verlengde winter waarna plots de zomer begint. We zullen niet echt een ‘goeie oude winter’ hebben, eerder een natte. We hebben dat in het verleden wel meer gehad.

    Like

    • Ik zou me daar zelfs niet eens zo zeker over durven voelen. Als het klopt dat we met de opwarming van de aarde extremer weer mogen verwachten (en er zijn toch wel tekenen die dat staven), dan zou het wel nog eens kunnen prikken. OK, als de winter pas écht toeslaat in februari zal het wel niet duren tot midden mei, maar 4 jaar geleden zaten we toch een week op Texel bij -18°. Dat was even naar adem pakken als je uit de auto kwam.

      Like

  2. Afgelopen week heb ik, zonder dollen, in T-shirt gewerkt. Dat is, voor zover ik weet, de eerste keer dat zulks nog kan in december. Het voelde fijn en tegelijk heel erg verkeerd aan.

    Like

    • Deze week 2 keer gedacht: “als ik nu niet zo’n erge verkoudheid had, zou ik gewoon in t-shirt gaan wandelen. Maar ik ben toen niet eens van de bank af geweest.

      Like

  3. Winter? Wat is dat? Echt, soms mis ik de seizoenen wel hoor maar op winter heb ik nooit zitten wachten. Momenteel hebben we hier nu nog 24° op de middag en ’s nachts wordt het niet kouder dan 16°. Dat kan je onmogelijk koud noemen hé 🙂
    We hebben op ons eiland nu de ganse cyclus een keertje gehad en we gaan hem nog eens moeten doen om tot een besluit te komen welk seizoen we hier nu het liefste hebben 😀

    Like

    • Op winter wacht ik eigenlijk ook alleen maar om de zaken “normaal” te houden wat natuur en klimaat betreft. Dat is bij jullie natuurlijk minder uitgesproken. De smurrie die er vaak bij hoort en voor verkeersoverlast zorgt voor wie er door moét, kan ik minder appreciëren. Maar voor wie er tijd voor heeft, zitten er aan een koude wintermorgen – met rijm en een stralende zon, bijvoorbeeld – ook leuke kantjes. Al moet je wel overeind blijven …

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

