Groene en andere have …

Aan de behoeders van onze groene (en andere) have …

Tot mijn grote spijt was ik eergisteren niet in de gelegenheid om uw presentatie bij te wonen van het voorlopige masterplan voor ons dorpscentrum. Het onderwerp boeit mij sterk, ik had me ook aangemeld maar er zijn nu eenmaal prioriteiten in het leven.

Bij deze kan ik dus niet rechtstreeks reageren op de plannen die jullie met onze dorpskern hebben. Via Radio Couloir, de straat- en andere kranten heb ik flarden opgevangen van wat ons te wachten staat/kan staan. En daar heb ik eens een nachtje over geslapen.

Hoewel ik een fervent voorstander ben van het inperken van de macht van Koning Auto, wil ik bij deze toch enkele bedenkingen “in de groep gooien”. Ik geloof namelijk ook sterk in ervaringsdeskundigheid bij het bedenken van ingrijpende (en dure) maatregelen. Mag ik derhalve volgende gedachten en adviezen met u delen?

Als ik voldoende goed geïnformeerd ben, is het de bedoeling de gehele dorpskern autoluw te maken en uit te roepen tot blauwe zone, met parkings op een beoerkt aantal plaatsen. Autogebruikers die voor langer dan 1 uur willen parkeren moeten hun wagen maar aan de overzet achterlaten.
Er moeten weer meer winkels komen (momenteel staan er winkelpanden leeg en dit al gedurende ruim een jaar, maar so what?), er komt woongelegenheid voor ouderen en het plein rond de kerk wordt ook helemaal heringericht, met o.a. een “evenementenplatform” voor eh, tja, evenementen …(?)

Hoera! Driewerf hoera! Alleen …

Mag ik eens verwijzen naar Den Burg op Texel? Daar hadden ze ook zo’n evenementendinges. Dat hebben ze afgelopen jaar dus helemaal terug uitgebroken wegens onpraktisch.

Ik zou volgende oefening willen voorstellen, en ik hoop dat iedereen die mee moet beslissen over dit nieuwe plan, ook effectief die oefening meedoet. We hebben jarenlang een dinsdagavondstoet gehad in de gemeente. Waarom dit “evenement” niet nog eens dunnetjes overdoen? Het is echt de enige manier om die broodnodige ervaringsdeskundigheid te verwerven. Jaren geleden heb ik zo gedurende 6 weken kunnen ondervinden wat er bij ons op het werk allemaal moest aangepast worden voor rolstoelgebruikers. Onvoorstelbaar! En dan hadden we er daar al heel veel moeite en geld ingestoken (soms weggesmeten geld).

Huur/leen allemaal een rollator. Vertrek aan het veer en noteer hoe laat het is. Om het allemaal een beetje natuurgetrouwer te maken kan je een rugzak met (we gaan het niet te erg maken) een last van 5kg omhangen om de vitaliteit van de groep wat te minderen. Rollatorgebruikers zetten traditioneel ook maar kleine slepende pasjes, dus probeer ergens aan enkelboeien te geraken zoals die in zwaar bewaakte gevangenissen gebruikt worden.
Nu hoor ik u al zeggen: rollatorgebruikers rijden toch geen auto meer? Ze doen dat wél, eventueel hebben ze een chauffeur die hen brengt, maar ze willen wél nog zelf eens boodschappen doen “om eens onder de mensen te komen”. De meesten van hen zitten een hele week in hun huis te vereenzamen, dus willen ze nog wel eens een bekende zien.
Probeer nu zonder malheuren tot aan de Langestraat te geraken. Doe tussen het vloeken door een schietgebedje dat het voetpad daar niet op minstens 5 plaatsen onderbroken is door de afsluiting van een eeuwigdurende bouwwerf, zodat je op de rijweg moet gaan. Het zou ook nog kunnen dat het voetpad zelf open ligt. Maar meestal ligt het er alleen maar slecht bij.
Ga bij de slager om vers vlees en broodbeleg voor een week voor 2 personen (geloof me, dit doe je niet vaker!). Je hebt ook groenten nodig, want je eigen moestuin heb je opgegeven wegens te zwaar werk. Om te vieren dat je intussen al een pak wijzer geworden bent, haal je bij de bakker niet alleen brood maar ook een slagroomtaartje voor 4 personen. Omdat je ook nog ander werk hebt, mag je nu terug naar de parking aan de Scheldelei strompelen.

Ongetwijfeld is tijdens deze oefening een deel van de stoet écht (tijdelijk) geïmmobiliseerd geraakt. Laat hen deze oefening binnen enkele weken overdoen op krukken om naar de huisarts op controle te gaan (gemiddelde wachttijd 2 uur, dus te lang voor de blauwe zone). Wie wél nog op de been is, doet die oefening met een jankend, zeurend, koortsig, blafhoestend en snotziek kind van 20kg op de arm.

Oh ja, en dit vergat ik nog: doe deze oefening bij voorkeur als het gesneeuwd of geijzeld heeft …

Ik maak me sterk dat er in het centrum, onder de voorziene nieuwbouw en dat evenementending, een parking komt. Er is daar plaats. Er moet zelfs niet zoveel gegraven worden, want elk jaar verzakt de helft van de rijbaan spontaan. Om te voorkomen dat het plafond van die nieuwe parking instort, zou kunnen voorzien worden in iets wat al jààààren had moeten gebeuren: kies een baan buiten de dorpskern die verbreed en versterkt kan worden zodat het zware doorgaande verkeer uit de leefomgeving verdwijnt.

Of voorzie een (elektrische?) pendel tussen de langparkeerplaatsen en de dorpskern. Letterlijk laagdrempelig, want anders geraken de mensen met kunstheupen, krukken e.d. er niet op of af zonder nog meer brokken te maken.

4 gedachten over “Groene en andere have …

  1. “Het” zit me vooral hoog dat ingrijpende beslissingen (die meestal ook veel geld kosten) vaak genomen worden vanachter een vergadertafel, zonder eens dóór te denken over de praktische kant van de zaak. Naderhand moet dan het grootste deel weer ongedaan gemaakt worden, met nog meer (gemeenschaps)geld.

    Op mijn vroegere werk was er zo een rolstoeltalud aangebracht. In kasseiprofiel … Heb daar ooit eens een brancard moeten naar binnen sleuren met een studente die buiten gevallen was. Ik was gekraakt en ik wil liever niet weten hoe zij zich voelde!

    Like

  2. Idd, veel beslissingen en plannen worden vanop het bureau genomen, zonder praktisch te gaan kijken of het allemaal wel haalbaar is.
    “Koning auto” dient geweerd te worden … jaja, en de middenstand kan het vergeten om dat winkeltje nog rendabel te houden, want waarom zou je dan nog lokaal winkelen als je in dat grote shoppingcentre of die grote supermarkt gewoon gratis en vlakbij de deur kan parkeren?
    Ga maar eens zien in de winkelstraat van Sint-Niklaas, daar zie je het trieste voorbeeld 😦

    Like

Geef een reactie

