Helemaal zelf gevonden …

… op ’t internet. Maar ik vond ze zo goed dat ik ze hier wilde bewaren (voor als ik de clou vergeten ben).

Het nieuwe schooljaar is begonnen en juf Mieke ziet één van haar kleine ukken sukkelen met zijn laarsjes. Ze hurkt vóór hem om hem te helpen, maar ondervindt dat ze zelf ook moet sleuren. Eindelijk is het ventje voorzien van schoeissel, maar als ze zich puffend en blazend wil rechtzetten zegt hij: “mijn bottekes zitten verkeerd”

Juf Mieke slikt ternauwernood een lelijk woord in en kijkt naar beneden. Inderdaad de laarsjes zitten links om rechts. Ze gaat opnieuw door de knieën en met evenveel moeite als ze ze aan heeft gesjord, krijgt ze de laarsjes weer uit. ze verwisselt ze en met het nodige gepuf en geblaas trekt ze ze weer aan zijn voetjes. Net als de tweede voet in de laars schiet, zegt het manneke:”da zijn mijn bottekes nie”

Juf Mieke telt in stilte tot 10 en vraagt dan met ingehouden woede waarom hij dat nu pas zegt. Ze begint weer aan de laarsjes te sleuren en net als het tweede los schiet, geeft hij als uitleg:”’t zijn die van mijn broer maar ons ma zei dat ik ze maar moest aandoen vandaag omdat het zo koud is”

Vol ongeloof en een zenuwinzinking nabij herbegint juf Mieke aan de lastige taak om de laarsjes aan de kleine zijn voeten te doen. Eindelijk! Gelukt! “Voilà” zegt ze “klaar. En waar zijn nu je handschoenen?”

“die zitten van voor in mijn bottekes…”

Geef een reactie

