Mooi (in het) licht …

De kop van het blog is weer eens aangepast aan het seizoen. De lentenevels hebben plaats geruimd voor laatzomerbloei. Een veeg teken …

Ik schreef het al eerder: soms ligt schoonheid zo ongeveer op je stoep en moet je je voet er eerst aan stoten voor je het ziet. Ik beloofde ook om hier af en toe wat van die schoonheid met jullie te delen. Vooral omdat ik het geluk heb om op het juiste moment op de juiste plaats te kunnen zijn terwijl jullie dan al op (weg naar) het werk zijn. Het wordt immers al een flink stuk later licht en voor een zonsopgang “op den boerenbuiten” moet je nu toch al wachten tot bij halfacht.

DSCN1740 (1)

Eén van de mogelijke routes kort bij huis voert langs een paar vijvers met ganzen, eenden en een zwaan (ik mis sinds kort de tweede helft van het stel). Jeppe heeft weinig belangstelling voor poteenden. Een jachthond kijkt alleen naar wild, nietwaar? Dat geeft mij de tijd om te genieten van het mooie licht.

DSCN1741 (1)

Ik heb altijd een zwak gehad voor onze Belgische trekpaarden. Ze zijn echter zo zeldzaam geworden in ons landschap dat ik me meestal moet tevreden stellen met de gitzwarte Friese trekkers, die we tijdens onze vakanties op de Wadden tegenkomen. Onze eigen oerkrachten zijn een exportproduct geworden. Vooral de Amerikanen gooien er genant veel geld tegenaan.

Maar op die éne wandeling kom ik langs een paar weiden waar een stoere hengst, een merrie en – sinds een paar weken – ook een veulen ronddraven. Het veulen komt – geheel tegen de zin van moeder in – altijd even tot bij de draad aan de straatzijde om naar ons te kijken. En wij kijken terug. En hopen dat deze jonge spring-in-’t veld hier mag blijven. Om de huifkar van de kinderboerderij te trekken. En vooral: om mooi te staan wezen in het vroege ochtendlicht. Pa heeft het poseren al helemaal onder de knie …

DSCN1743 (1) DSCN1745 (1)

Een gedachte over “Mooi (in het) licht …

  1. Mooie foto´s en een waarheid als een koe: ‘ soms ligt schoonheid zo ongeveer op je stoep en moet je je voet er eerst aan stoten voor je het ziet.’ Goed dat je me eraan herinnert.

    Groetjes,

    Dorothé

    Like

Geef een reactie

