SOS …

Luid ik deze week nog de alarmklok omdat in onze onmiddellijke omgeving de nestmogelijkheden voor steenuiltjes verdwijnen. Gisterenochtend, tijdens mijn rondje met Kastaar passeer ik een oude boomgaard waar 1 kompleet versleten fruitboom staat. Hol vanbinnen zoals je het normaal enkel bij een knotwilg ziet. En op een stuk bovengrondse wortel een stompje dat beweegt. En dat -tegen de tijd dat ik mijn gsm opgediept heb en de camerafunctie gekozen – opvliegt in de kruin en alarm slaat. Een steenuiltje!

’s Avonds uiteraard de avondwandeling zó gekozen dat ik weer langs die boomgaard kwam, maar het was nog te vroeg. Dus vanmorgen een nieuwe poging. Deze keer had ik mijn coolpixje in mijn heuptasje zitten. En weer zat er zo’n stompje beneden aan de stam. Maar dit keer was het blijkbaar een nog niet helemaal vliegvaardig jong. Pa (of Ma?) vloog in de naaste boom en zat daar te kijven, maar het jong maakte zich niet echt druk en wandelde de holle voet van de boom in. Om nieuwsgierig van achter het hoekje te blijven loeren naar die twee rare snuiters daar op de weg.

De foto is van minderwaardige kwaliteit, maar ik moest sterk inzoomen en het eerste zonlicht was bijzonder scherp, dus ook het contrast en de kleur heb ik wat moeten bijwerken.
Maar als bewijs toch dit:jonge steenuilEn nu dus zorgen dat we tegen het najaar een goed plaatsje gevonden hebben om een steenuilenkast op te hangen!

Geef een reactie

