Bélekes …

Ik had beloofd om mijn coolpixke eens van onder het stof te halen als we helemaal rond waren in de tuin. Stom, eigenlijk. Wanneer ben je ooit rond in een tuin? Tegen dat je denkt rond te zijn kan je opnieuw beginnen. Maar allé, ik had vandaag goesting om één en ander eens op beeld vast te leggen. Al was het maar om mezelf af en toe er eens aan te kunnen herinneren hoe het er kàn uitzien.

Dit is wat je ziet als je de oprit oprijdt. De klaprozen zijn weggehaald omdat ze begonnen te woekeren. Nu zie je op die plaats het paarse blad van de heugera. In de taxussen wonen een stel groenlingen, een koppel merels én een houtduif. Die is volgens mij single.

Dit is wat je ziet als je de oprit oprijdt. De klaprozen zijn weggehaald omdat ze begonnen te woekeren. Nu zie je op die plaats het paarse blad van de heugera. In de taxussen wonen een stel groenlingen, een koppel merels én een houtduif. Die is volgens mij single.

Als je vaart mindert en even naar rechts kijkt, zie je

Als je vaart mindert en even naar rechts kijkt, zie je “het bosje”. Vroeger bestond het vooral uit lijsterbes, gelderse roos en sneeuwbal. Intussen schakelen we daar over op naaldbomen.

Vanuit deze hoek krijg je al meer een beeld van de verschillende  vormen (niet gesnoeid!).

Vanuit deze hoek krijg je al meer een beeld van de verschillende vormen (niet gesnoeid!).

Omdat we vrij dicht bij de E17 zitten en dat nogal geluidsoverlast meebrengt, hebben we ooit een Drents krentenboompje voor het slaapkamerraam geplant. Gisteren is daar een grote tak van weggehaald, want hij nam teveel licht weg.

Omdat we vrij dicht bij de E17 zitten en dat nogal geluidsoverlast meebrengt, hebben we ooit een Drents krentenboompje voor het slaapkamerraam geplant. Gisteren is daar een grote tak van weggehaald, want hij nam teveel licht weg.

Het hoekje om naar de achterdeur.  De struiken hier zijn nog maar een jaar of 2-3, dus daar duurt het nog wel even voor alles mooi dichtgegroeid is. Rhodondendron, doornloze braam (tegen de muur), dahlia's en gladiolen. Je moet het maar geloven, want tonen kan ik het nog niet. Die bloeien later. Vorige week is daar nog een sering bijgekomen, net naast de achterdeur.

Het hoekje om naar de achterdeur. De struiken hier zijn nog maar een jaar of 2-3, dus daar duurt het nog wel even voor alles mooi dichtgegroeid is. Rhodondendron, doornloze braam (tegen de muur), dahlia’s en gladiolen. Je moet het maar geloven, want tonen kan ik het nog niet. Die bloeien later. Vorige week is daar nog een sering bijgekomen, net naast de achterdeur.

Ik ben dol op het blauw van riddersporen. Ik heb vaak geprobeerd , maar het  is pas sinds een paar jaar dat ze het goed doen. Zo goed, dat het stilaan meer van woekeren heeft. Maar met wat uitdunnen is dat dan ook weer verholpen.

Ik ben dol op het blauw van riddersporen. Ik heb vaak geprobeerd , maar het is pas sinds een paar jaar dat ze het goed doen. Zo goed, dat het stilaan meer van woekeren heeft. Maar met wat uitdunnen is dat dan ook weer verholpen.

Het permanente voederhoekje. In de winter wordt er verspreid in de tuin gevoederd, maar doorheen het hele jaar is hier een vaste

Het permanente voederhoekje. In de winter wordt er verspreid in de tuin gevoederd, maar doorheen het hele jaar is hier een vaste “snackbar”. Als we zelf aan tafel zitten, zijn we niet meer dan een meter of 3-4 van de vogels verwijderd. Ze zijn zich even bewust van ons als wij van hen, maar inmiddels storen ze zich niet meer aan ons. Rechts van de delphiniums zie je de nieuwe kruidenaanplant. Er staat al laurier, oregano, basilicum, olijfkruid, koriander en bieslook. Volgende week ga ik nog eens kijken wat er nog meer interessant kan zijn.  Misschien zet ik nog wel wat munt in een kuip of emmer. Niet meer in volle grond of ze zit weer doorheen de hele tuin. In het tuincentrum waren wel 4-5 muntsoorten waar ik nog nooit van gehoord had. Of ze ook lekker zijn? Chocolademunt? Honingmeloenmunt?

De kuipen met voorjaarsbollen en helleborus moesten dringend leeggemaakt worden.

De kuipen met voorjaarsbollen en helleborus moesten dringend leeggemaakt worden. In de hoge pot staat een oleander met nog wat kleine bodembedekkertjes. De terracotta potten scoorde ik gisteren in doe-het-zelfzaak. De twee grote in beeld, plus twee kleinere voor € 15,- . Een koopje of wat?

DSCN1698DSCN1699 DSCN1700DSCN1701

Ons

Ons “geheime hoekje” achteraan in de tuin. Links zie je het nieuwe gedeelte, dat eigenlijk de gerecycleerde helft is van het tuinhuis dat vorig jaar bij moeder geplaatst werd. Nu daar alles afgebroken is, konden we dit nieuwe onderkomen voor “het Beest” maken. Nu nog een laagje chocoladebruine verf erop en lichttaupe voor de raam/deurstijlen en de onderkant van de dakoversteken (voor de huiszwaluwen, remember?). In de late namiddag en de avond is dit onze favoriete stek. We kijken dan uit op de insectentuin, met de vele bloeiers.

De pioenen zijn voor de verandering eens op hun mooiste met de Sterhoekke

De pioenen zijn voor de verandering eens op hun mooiste met de Sterhoekkermis.

Ooievaarsbekjes.  We zijn ooit

Ooievaarsbekjes. We zijn ooit begonnen met een plantje of 3-4. Nu is het een border van 15m lang en 0.5m breed. Ze staan al verschillende weken in de bloei en ze stoppen voorlopig nog niet. We vinden ze veel mooieer dan de grote gekweekte geraniums.

De berendruif met zijn op z'n zachtst gezegd opmerkelijke vruchten.

De berendruif met zijn op z’n zachtst gezegd opmerkelijke vruchten.

De fijne aartjes van de verbena beginnen ook kleur te krijgen. Het is een heel subtiel lichtblauw.

De fijne aartjes van de verbena beginnen ook kleur te krijgen. Het is een heel subtiel lichtblauw.

Hertshooi. Leuk om zien, maar je moet er streng mee zijn, of het groeit to

Hertshooi. Leuk om zien, maar je moet er streng mee zijn, of het groeit tot in de gootsteen binnen.

Deze jongen heeft al een paar hoekjes van de tuin gezien. Ik den

Deze jongen heeft al een paar hoekjes van de tuin gezien. Ik denk dat hij nu wel zijn definitieve plekje gevonden heeft. De vijgen zijn bij mijn weten niet eetbaar. Ik kreeg de stek een jaar of 5 geleden van een collega. Een onooglijk takje met ocharme 2 bladeren aan. Maar met wat goede zorgen en af en toe een scheutje speciale vloeibare meststoffen is hij nu toch al ongeveer 80cm hoog.

Zo. Jullie hebben nu een idee van wat er allemaal in onze tuin groeit en bloeit. En nu gaan we daar eens ferm van genieten. Laat de zon maar schijnen (maar niet té hevig, he!). Het enige wat er nu nog ontbreekt is een hond om het allemaal weer overhoop te graven …

6 gedachten over “Bélekes …

  1. Doet me er aan denken dat ik nog even in de tuin mag/moet werken. Tiens, die opmerking over de hond zet me weer met de voeten op de grond mbt de vraag van dochterlief 🙂

    Like

    • Wij zijn nu echt actief op zoek. Vóór we de (binnenkort weer overvolle) asielen langs gaan, gaat onze DA even nakijken of hij in zijn praktijk geen nieuwe kameraad voor ons heeft. In elke praktijk zitten er wel een paar jonge honden, die als pup so cute waren, maar waar de kids nu geen belangstelling meer voor hebben. Of die niet goed kleuren bij de samsonites, als je me begrijpt …

      Like

    • Er zijn ook niet-eetbare soorten. Maar binnenkort komt die (nu ex-)collega op bezoek en dan ga ik het toch eens vragen. Zij is een Sardijnse van afkomst en toen de familie naar België kwam heeft haar vader stekken van zijn olijfbomen, wijnranken en vijgenboom meegebracht als aandenken aan zijn thuisland. Daar komt ook deze stek vandaan, dus zou het wel eens kunnen dat ze tóch eetbaar zijn. Ginds wordt niets geplant wat niet op één of andere manier in de pot kan terechtkomen. 🙂

      Like

  2. Hi Affodil,

    Niet eerder tijd om op je blog te reageren omdat ik nog wat klussen moest doen o.a. in de tuin waar je inderdaad nooit rond bent. Bij jou ziet het er veel vrijer van onkruid uit dan bij ons. We hebben veel last van heermoes. Prachtige foto’s. Ik ben ook dol op riddersporen en meer blauw en paarse bloemen.

    Groetjes,

    Dorothé

    Like

    • De heermoes is (of was) bij ons ook overdadig. En de pest is, dat op sommige momenten – als de sporen gelost worden – het een even grote miserie is als pollen. Ik heb geen hooikoorts, maar ik was constant bevangen door de sporenwolkjes die van de heermoes afkwamen terwijl ik aan het werk was. Ik ben er nog kort van adem van. Een beetje als klimop. Dat is ook zo’n adembenemende plant (letterlijk). Enfin, als we het nu een beetje kunnen opvolgen wordt het toch niet zo’n ravage meer, want tot vorige week was die heermoes ongeveer alles wat je zag staan. Alleen de struiken en bomen kwamen er nog bovenuit.

      Like

Geef een reactie

