De tijd gaat snel …

Alweer een tijdje geleden dat ik dit blogje aanvulde. We hebben na thuiskomst uit Texel dan ook weer een drukke tijd gehad. De tuin was overwoekerd door onkruid. Bovendien moest er nu maar eens dringend werk gemaakt worden van het dog proof maken van diezelfde tuin, want we kijken nu langzamerhand wel erg uit naar een nieuwe huisgenoot. En last but not least: met de onverwacht vroege komst van Kleindochter5 hebben we hier ook afleveringen 3 en 4 vaker over de vloer.

Vanaf eind april werd de schaal met zaden die op de grond staat gefrequenteerd door groenlingen. Eerst kwam het mannetje alleen, maar algauw werd hij vergezeld door een vrouwtje. We vermoedden dat ze in de buurt woonden, maar hadden geen idee waar juist. Na de Texelvakantie waren ze opeens met 3: ze brachten een jong mee, dat zich eveneens de lekkernijen liet smaken. En nog altijd komen ze meefeesten als ik het schaaltje aanvul.
Gisterenmorgen zagen we opeens het mannetje uit de taxussen tegen de voorgevel van het huis vliegen. Dat zou meteen het mij niet zo vertrouwde zingen verklaren dat ik sinds hun verschijnen af en toe hoorde dicht bij het slaapkamerraam.
Straks moet ik in dat plantsoentje wat wieden. Als ik zonder verstoren even kan “langslopen” om te proberen een nest te zien …

Tijdens het gras afrijden gisteren zag ik een vlindertje op de grond. Het was niet echt vliegvlug (nog niet of niet meer?). De achtervleugels leken sterk op die van de kleine vos, maar de voorvleugels waren effen donkerbruin met een witte zoom. Opzoekwerk, want ik heb dat nog nooit gezien. Het hoeft ook niet direct een voor mij nieuwe soort te zijn. Ik ga er van uit dat melanisme evengoed bij vlinders kan voorkomen, maar op zo’n specifieke manier is wel raar. ’t Was in elk geval wel mooi. Jammer genoeg geen foto kunnen maken.

Afgelopen week een omheining van 0.5m rond de vijver gezet om onvoorziene plonspartijen van de kleindochters en binnenkort ook van een nieuwe hond te voorkomen. Wie daar helemaal niet zo gelukkig mee is, is de reiger die regelmatig aan onze vijver komt zitten. Nu had Manlief vorig jaar al een “dode” tak uit de perelaar gezaagd en in de grond gestoken aan de rand van de vijver. De tak hangt zodanig over dat we hopen eens een ijsvogel te kunnen verleiden hier te komen zitten. Ze vliegen soms over, maar dat zijn echt maar fracties van seconden. Het zou best leuk zijn als er eentje wat langer bleef uitrusten. Maar wie zat er dus deze week op die tak (die nog lang niet zo dood was, want hij staat volop in de bloesem)? Juist, Lange Jaap!

In de planning voor de komende zonnige dagen: het laatste onkruid verwijderen, nog een klein stukje afrastering aan de achterdeur en dan is de tuin wel degelijk klaar voor onze viervoeter, een begin maken met de haag te scheren. Ook aan de garage is nog wat buitenwerk. Het houtwerk aan de rand van het dak dient vervangen te worden, maar omdat Pa en Ma Mus nog steeds af en aan vliegen om een stelletje huilebalken te voederen, is dat project in de wacht gezet. Het meest dringende werk buiten is nu: genieten van het mooie weer!

Het schuiltentje staat sinds gisteren weer buiten, maar ik ga het straks verhuizen naar de andere kant. Niet zo ideaal wegens opvallender aanwezig, maar ik zit tenminste niet constant recht in de opkomende zon te kijken (en filmen). Tegenlichtopnames kunnen mooi zijn, maar het mag ook al eens anders. Bovendien had ik vanmorgen het gevoel dat al het interessante zich afspeelde achter mijn rug, in de haag.

Een gedachte over “De tijd gaat snel …

  1. Hier ook weinig tijd om te bloggen en veel tijd nodig voor het gewone leven. Bedankt dat je ons toch nog even laat meegenieten. Binnenkort bij mij hopelijk ook weer verhalen.

    Groetjes,

    Dorothé

    Like

Geef een reactie

