Natuur in de planning …

Manlief en ik volgen de natuur al jaren op de voet. Het hele huis steekt ook vol oude en nieuwe notitieboekjes met waarnemingen en opmerkingen/vragen die daar al dan niet verband mee houden. Ook aan dit blogje zit een pagina met waarnemingen, maar die is tot hier toe nogal onvolledig bijgehouden. Dat moet vanaf nu toch écht nauwkeuriger.

Vanavond gekeken naar Springwatch at Easter, en daar werd een initiatief de wereld ingestuurd (of liever het werd de UK ingestuurd, maar op het vasteland  kan je daar ook je zin mee doen, uiteraard) om de aankomst en vordering van de lente over het land in kaart te brengen a.d.h.v. 5 signatuurplanten/dieren.

Zo wordt gevraagd de datum te noteren voor de eerste waarneming van een eik in (volledig gevormd) blad, de aankomst van de eerste zwaluwen, het eerste 7-punts lievevrouwsbeestje …
En wij zagen direct potentieel om onze waarnemingen meer structuur te geven.

Want is het u ook al opgevallen dat m.n. de bomen zo traag in blad komen dit jaar? Of vergissen wij ons? Kijk, als je dat dan in nota’s van de vorige jaren kan opzoeken weet je direct of je je zorgen moet maken of niet. En waren vroeger de eerste hommels nu vroeger of later dan dit jaar? Even checken en je bent weer gerustgesteld (of niet).

Het is hierbij wel van belang dat je een plekje uitkiest waarvan je de evolutie goed kan volgen en -als het even kan- zelf in de hand hebt. En waar kan dat beter dan in je eigen tuin? En wat betreft het voorbeeld van die eik mag je ook een andere boom kiezen, als het maar elk jaar dezelfde is. En het hoeft niet alleen over de “eerste” van de lente te gaan, het kan ook de “laatste” van de herfst worden of zo. IJk (eik-?)punten en -momenten, daar gaat het om. Eventueel aangevuld met wat gegevens over het weer. Gedetailleerde weerkaarten kan je uiteraard altijd opzoeken op het internet, maar het is wel zo handig dat er een sumier overzicht van het weer van de afgelopen paar weken bij staat.

Is het allemaal niet hoogweledelgeleerd en uitermate wetenschappelijk van opzet, het is op zijn minst een leuke bezigheid die ons -hopelijk- na verloop van een aantal jaren kan voorzien van een paar zelfgevonden antwoorden en massa’s vragen waar we anderen mee kunnen ambeteren…

5 gedachten over “Natuur in de planning …

    • En of dat mag, Dorothé! Ook fijne paasdagen. Ik hoop dat ik ook nog eens aan bloglezen toe kom, want ik sta er al minstens een stuk of 30 achter.

      Like

    • Weet ik, ik volg zijn site ook (staat trouwens in mijn blogrol). Een mens begint ook vaak aan iets, maar door de drukte of om andere redenen is het soms moeilijk vol te houden. Als er dan wat meer structuur in zit is het vaak ook sneller in te vullen en dan blijft het wat up to date. Hulp hierbij zijn vaak ook mijn videobestanden. De camera staat altijd gebruiksklaar en dan kan ik altijd naar datum en uur gaan terugkijken. Ik heb me ook geëngageerd om mijn waarnemingen in te voeren op waarnemingen.be en als ik dan een blogje ga schrijven ga ik daar nog eens checken of ik geen leugens vertel. 😉

      Like

Geef een reactie

