De fusie…

Voor wie “Affodil is terug” en “Natuur in de kijker” volgt, zouden de “…” al moeten verraden dat er naast grote veranderingen ook zekerheden in het leven zijn. 😉

 

Waarom een fusieblog?

Of een blogfusie als je wil. Zoals ik vanmorgen bij “Affodil is terug” opmerkte, zit ik eigenlijk met een zomerblog (NIDK) en een winterblog (Affodil). Om beurten en (vooral) afhankelijk van de hoeveelheid buitenactiviteiten vallen ze stil of schieten weer in volle gang. Verwarrend voor de volgers van de respectievelijke blogs en niet in het minst ook voor mij. Soms is het echt delibereren wat waar thuis hoort. En dan wil er nog wel eens een vervolgtekst op het verkeerde blogje terecht komen.

Mijn allereerste blog (De wereld volgens Affodil) was een bonte mengeling van thema’s. Alles waar Affodil een mening over wilde ventileren – van voetbal via vakanties dicht bij de natuur tot het recept van ciabatta – kwam daar terecht. Ik had toen nog niet zoveel ervaring met bloggen, wist niet wat een “parent page” was en wat je met het kroost ervan kan doen. Daar ben ik nog altijd niet helemaal uit, maar ik ben toch al een stukje wijzer geworden uit de stamboom. Maar na 5 jaar droogde de inspiratie wat op. Door tijdsgebrek bleef het op dat blog ook vaak een tijd stil. Dus werd het afgeserveerd.

Amper een paar maanden later startte ik “Natuur in de kijker” op, omdat ik niet zonder blogactiviteit bleek te kunnen en verwachtte dat een welomlijnd thema een meer constante berichtenstroom zou opleveren. Dat is ten dele waar gebleken want de natuur valt uiteraard niet kompleet stil als het gaat vriezen of sneeuwen. Een paar van mijn favoriete berichten zijn net afkomstig van achter een raam en een hete kop koffie, turend over een wit landschap. Toch kan ik er tijdens de wintermaanden – waarin ik net meer tijd heb om te bloggen – vaak mijn ei niet kwijt net omwille van dat thema. En dus vallen ook daar tijdsgaten.

En zo kwam Affodil na enige tijd terug op het blogtoneel. De hondjes, de meiden, allerlei akkefietjes, losse babbels, af te blazen stoom, gelezen boeken, … het kon daar weer terecht. Maar tussen het begin van de lente en het einde van de zomer gebeurt er veel minder dat daar terecht kan en wordt er weer verhuisd naar “de kijker”.

Ik blog graag. Maar het voortdurende heen en weer springen van het ene naar het andere dagboek (want dat is een blog echt: we splitsen het woord wel verkeerd want het is “web” en “log” en niet “we” en “blog”, en een log(boek) is niets anders dan een dagboek maar soit) is best vermoeiend. En daarom doe ik hier een poging om door een beter gebruik van pagina’s en subpagina’s, categorieën en tags alle rubrieken bij elkaar te brengen en het toch overzichtelijk te houden.

Het aantal categoriën is nu beperkt tot “natuur”, “in de tuin” en “het leven zoals het is”. Dat wordt ook meteen de manier bij uitstek om de berichten afkomstig van “Natuur in de kijker” te scheiden van deze van “Affodil is terug“. Misschien dringt zich mettertijd nog een extraatje op, maar grosso modo zal dit het zowat zijn.

Het importeren is een feit en dat is vrij vlot verlopen. Wat volgt is een hoop werk, want alle geïmporteerde berichten zullen opnieuw ingedeeld moeten worden. Misschien vind ik ook nog andere middelen om duidelijkheid te scheppen, zonder er een “mannekesblad” van te maken. In elk geval: opmerkingen en adviezen zijn altijd welkom.

Of het allemaal zal lukken en het werk een meerwaarde gaat bieden? Time will tell…

Voorlopig en zeker zolang de werkzaamheden duren blijven de beide “moederblogs” nog een tijd online met een wegwijzer naar hier. Als ik de indruk krijg dat iedereen die de verhuis mee wil maken ook gearriveerd is, wordt er grote schoonmaak gehouden en blijft enkel dit adres over.

 

5 gedachten over “De fusie…

  1. Op dit blog van je was ik geloof ik nog nooit geweest. Leuk…. heb ik nog wat te lezen in de vakantie. Ik blijf je volgen. Ik weet hoe vermoeiend het is om twee blogs bij te houden. Ik heb er een van mijn naaicafé en een gewoon. Ik heb het zo opgelost dat ik de stukken van het naaicafé op mijn gewone blog publiceer en dan herplaats op het naaicafé. Daar komen nl. alleen een bepaald soort mensen op af. Iets dergelijks zou je ook kunnen overwegen. |Trouwens mijn kersenavontuur is gepubliceerd.

    Groetjes,

    Dorothé

    Like

    • Dan ga ik op avontuur naar jouw kersen 🙂
      Ben eigenlijk best wel tevreden met het fusieblog. Soms zat ik echt met rare wendigen: had ik op NIDK verteld over de rabarber die al volop aan het groeien was en wat ik daar allemaal mee ging doen en dan stonden de recepten bij Affodil. Te zot voor woorden. Wie enkel natuur wil, klikt bij de categorie op dat woord en wie de kletspraatjes wil, vindt die onder het leven zoals het is. Eenvoudiger dan dit wordt het vast niet…

      Like

Geef een reactie

