Over voyeurisme en baltsgedrag …

Dit is eigenlijk een vraag voor de mensen van het Vogelinformatiecentrum Texel. Maar omdat het niet om staatsgeheimen gaat en er misschien onder de lezers hier nog iemand vertoeft die het antwoord kan geven, mag iedereen voor mijn part meekijken naar de bedperikelen van een stelletje visdiefjes. Een onbeschaamd stukje voyeurisme, dat wel. Maar daarvoor zijn we ook vogelaars, nietwaar? 😉

 

In april dit jaar waren we weer op Texel en daar heb ik bijgevoegd stukje beeldmateriaal gedraaid. Het is niet de eerste keer dat ik dit gedrag zie, maar ik vind nergens een beschrijving dus twijfel ik aan mijn conclusies.
Als meneer avances maakt, biedt hij in de regel zijn dame eerst een visje aan. Ook in de regel stuurt ze hem er weer mee wandelen (of eerder vliegen). Playing hard to get. Maar zo makkelijk geeft hij het ook niet op en na het diner’tje even afgespoeld te hebben in het zeewater komt hij er opnieuw mee aanzetten en trapt zij met beide poten tegelijk in de list. Accepteert ze de uitnodiging voor een etentje, dan zit hij (bijna) op rozen. Figuurlijk dan. Na nog een paar walsbewegingen en een diepgaand gesprek zit hij in feite op pluimen. Op hààr pluimen. En mijn vraag gaat over wat dan volgt.

Bij de meeste vogels blijft het vanaf hier meestal bij een snelle wip. Niet zo bij deze lovers (en andere soortgenoten bij wie ik het al zag). Met haar partner in love op haar rug begint zij ritmisch van links naar rechts en terug te draaien. Hij volgt (hij heeft immers geen keuze) maar neigt ook zijn kop telkens mee. In de opname gaat dat zo nog bijna 2 volle minuten door vooraleer er verdere actie ondernomen wordt.

Ter plekke en afgeleid door andere vogels in de omgeving viel de ritmiek niet zo op en dachten we dat hij nog een groentje was en nog enige voorlichting van haar moest krijgen. Maar nu ik de geïsoleerde beelden zie vraag ik me af of dit een voortzetting van de balts is en of dit ergens beschreven is.

Dus: Marc? Giel? Klaas? Anyone?

 

 

 

2 gedachten over “Over voyeurisme en baltsgedrag …

  1. Ha Chris,
    Voor sterns in het algemeen, maar zeker bij Visdieven zie je dit gedrag veel vaker. Ook bij meeuwen zie je dit regelmatig. Mannetjes staan langdurig op de rug bij het vrouwtjes, soms wordt er zelfs getrappeld, wellicht om het vrouwtje nog meer in de stemming te brengen ??. Feit is dat pas na een tijdje voorspel de werkelijke bevruchting plaatsvind. Ik vermoed dat dit de meer passievolle mannetjes zijn die veel aandacht voor het vrouwtje hebben 🙂

    Like

    • Mmmm, … een rugmassageke om haar in the mood te brengen? Ze hebben er natuurlijk de juiste vorm van poten voor, he … Bedankt, Marc. Tot volgend voorjaar waarschijnlijk.

      Like

Geef een reactie

