“Ik heb rap nog een kers geplukt…”

… zei de buurman, toen ik de deur opende. “Vóór die rotvogels er mee weg zijn.” En hij overhandigde me een kratje glimmende rode kersen, o als mereleitjes zo groot. Omdat ik zelf al over de grond rol van de darmkrampen als ik er een stuk of vijf eet en omdat Manlief ongetwijfeld hetzelfde doet als hij al die kersen alleen opeet, besloten we er jam van te maken.

Ik had in vroeger jaren (het is al een hele tijd geleden dat ik nog krieken of kersen inmaakte) de ontpitter van Schoonmoeder geleend maar sinds ze zelf geen fruit meer inmaakt, was die nu spoorloos (de ontpitter, that is). Dus reed ik naar “denaaveevee” om het laatste exemplaar mee te ritsen. Aan hetzelfde schap bediende ik me ook nog van de geleersuiker. Maar omdat ik met die geleersuiker alleen toch niet altijd de gewenste resultaten krijg, ging ik een beetje verder ook nog maar een voorraadje Pec(tine) inslaan. Je weet maar nooit.

Onlangs had ik 5 potten bramengelei gemaakt met geleersuiker en die was nog altijd dunvloeibaar. Terwijl Manlief met de ontpitter en de kersen speelde, goot ik die bramengelei terug in de kookpot en kieperde er een zakje pectine bij. Even laten opkoken en terug in de potten. Op hoop van zege. Het resultaat is wel beter, maar toch nog niet perfect. Laat ons zeggen dat je hem wél op een open broodje kan eten (met een slabbetje om) maar voor een doordeweekse boterham is hij toch te dun. Jammer, want de smaak mag er zijn.

Voor 2kg ontpitte kersen gebruikte ik 1kg geleersuiker, 1 zakje pectine voor suikerarme jam en de zeste en het sap van 1 citroen, om de smaak van de kersen wat op te peppen. Dat leverde 8 potten dikke jam op, die een frisse zuurzoete smaak heeft.

Manlief leverde daarna nog 3 kg ontpitte mirabellen in. Daarvan gebruikte ik weer 2 kg in de verhoudingen zoals van de kersen, maar omdat mirabellen alleen wel nogal een “platte” (= fletse) smaak hebben, deed ik er nog het sap van 3 kleine limoenen bij i.p.v. de citroen. Ook hiermee kreeg ik weer een mooie, dikke jam die al door mijn koksmaatje geproefd en goedgekeurd is.

DSCN1594

DSCN1595

Die laatste kilo vruchten heb ik ondergedompeld in 1l alcohol à 50% met 200gr suiker. Binnen 6 weken kunnen we die “droogzwieren” in de sapcentrifuge, aanlengen naar behoefte en verder laten rijpen op fles.

DSCN1597

Zo’n week of vijf geleden hebben we de rabarbercello-in-wording al op flessen getrokken om te laten uitklaren. Deze week moet ik ze eens wat schuiner plaatsen zodat ik ze een eerste keer kan decanteren. Daarna kunnen ze staan tot eind september voor een laatste keer decanteren en dan kunnen we aan de rol. 🙂

DSCN1593[1]

Al bij al een “vruchtbare” zondagochtend. In de tuin staat nu nog een bos rabarber te wachten op de nodige aardbeien om samen de pot in te duiken. En dan zal ons broodje zeker wel voor een jaartje gesmeerd zijn.

DSCN1599

Op 3 potten na een vol schap lekkers van eigen maak. En we zijn nog maar juni!

6 gedachten over ““Ik heb rap nog een kers geplukt…”

    • In principe heb ik er helemaal geen probleem mee omde opbrengst te delen met de gevleugelde en 4- en meervoetige gasten in de tuin, hoor. We klimmen nooit naar de hoogste oogst. Die is voor de vogels. En wat die op de grond laten vallen is nog goed voor de muisjes en egels.

      Deze week gaan fitnessen op een boterham met jam en een kop koffie, maar dat was ‘m toch niet, hoor Dorothé. Was zó gelukkig dat ik per uitzondering een banaan in mijn tas gemoffeld had…

      Like

    • Hopelijk smaakt het allemaal navenant. De jam is al geproefd en goedgekeurd, maar de drankjes hebben nog wat rust nodig. Dat is nagelbijtend afwachten! 😉

      Like

Geef een reactie

