We vliegen erin …!

OK, dat is ook weer zo een dooddoener van het niveau “we zijn er klaar voor”, “het zit in de pijplijn”, “goe bezig” en zo. Maar het klopt als mijn intussen vrijgelaten duim.

De schade bleek uiteindelijk nogal mee te vallen: een uitgesleten kraakbeenkapsel en een flink stuk arthrose waarvan een hoekje afgebroken en zwervende was. Met een ontsteking in het omringende weefsel als gevolg. Pijnlijk, maar op te lossen met ontstekingremmers en een paar dagen rust. Toch een opluchting toen het gips weg was. Ik had de dag ervóór nog staan vloeken van onmacht omdat ik de simpelste klusjes niet gedaan kreeg zonder er onprettig gestoord van te worden.

En intussen zag ik het aantal views van mijn recept voor rabarbercello met de dag stijgen, stond de rabarber me van ver toe te wuiven in de wind en moest ik me beperken tot plannen maken “onder voorbehoud”.

Maar deze week gaan we aan de slag! Wegens het onverwacht grote succes van het probeersel van vorig jaar en de bestelling van Zoon2 gaan we dit jaar voor een grotere hoeveelheid. Er kan zeker 4-5 kg rabarber aan besteed worden zonder dat we een rabarbercrumble moeten gaan kopen. Zo kan ook Zoon1 zijn flesje meenemen en schiet er nog een presentje over voor de vriendin die me het recept voor notenporto (én een proefmonster) bezorgde. Voor wat hoort wat.

Staat -wegens onderbreking van de tuinwerkzaamheden- ook op het programma voor deze week: bramengelei maken van de vruchten die ik vorig jaar heb ingevroren. Door familiedrukte en andere zaken is dat nog altijd niet gebeurd. Gisteren heb ik mijn geleizeef opgehaald aan het Collishoppunt van mijn keuze.

En hopelijk is er tegen de tweede helft van de week weer plaats om tussen de druppels te lopen, want er moet nog veel inhaalwerk verricht worden in de siertuin. Het border vóór het huis begint stilaan vol te komen aan de éne kant, maar aan de andere moeten er nog wat gaten gestopt worden, liefst op een winterharde en blijvende manier. Maar eerst zal daar een serieuze grote schoonmaak moeten gehouden worden. Zo had ik daar vorig jaar floxen gezet om ook al eens een boeketje uit eigen tuin te kunnen binnen halen. Die zijn zó succesvol geweest dat ze nu overal tevoorschijn komen behalve daar waar er nog een plaatsje voor ze voorzien was. Omdat we daar ook een stuk kale muur wilden verstoppen, was daar vorig jaar de doornloze braam tegen gezet en die moet dringend opgebonden worden.

Het tuintje van Kleindochter3 moet even bijgehouden worden. Morgen moeten we bij Kleine Zus babysitten en dan kunnen we al een paar kropjes krulsla oogsten en meenemen. De ranonkeltjes moeten wat opgekuist worden en de aardbeiplantjes verzorgd.

De druivelaars hadden al lang van “dieven” ontdaan moeten worden, maar ook daar vertraging alom.

Onze eigen gloednieuwe moestuin is afgelopen week ook aangegroeid. De tomatenplantjes doen het goed, evenals de cavaillon, de minikomkommer en de courgette. Tussen de zaairijtjes van sla, spinazie en worteltjes staan nu pronte plantjes broccoli, spruitjes, rode kool en witte en groene selder. Aan de andere kant van het paadje groeien de preistengels (dat hoop ik toch) en verwachten we 3 rijen princesseboontjes. Er schiet nog een stukje grond over, maar ik weet nog niet goed wat ik daar ga zetten. Dinsdag nog eens gaan “markten” om inspiratie en plant/zaaigoed op te doen…

Hopelijk wordt één dezer eindelijk het gazon op het aanpalende perceel ingezaaid. Dat zou met dit weer vrij snel moeten kunnen uitkomen. Dan kunnen we tegen het najaar boompjes en struiken bestellen om het verlies aan nestruimte voor de vogels te compenseren. En hebben we tegen volgende zomer ook terug een beetje windvang aan het terras.

6 gedachten over “We vliegen erin …!

  1. Oei toch een serieuze verwonding….Ik hoop dat je gauw het echte tuinwerk weer kunt hervatten… Zet peultjes in dat stuk wat je over hebt. Ze zijn altijd heel erg duur in de winkel maar overheerlijk. Ik zet nooit meer boontjes want die zijn in de zomer vaak in de aanbieding. Verder hebben we vorig jaar Artistjokken gehad uit eigen tuin. De planten zijn ook mooi zie http://djaktief.wordpress.com/2013/09/11/moestuinieren-2013/

    Beterschap verder, groetjes, Dorothé

    Like

  2. Peultjes heb ik ook al overwogen, want die zijn hier erg gegeerd. Atisjokken zijn niet echt besteed aan Manlief, maar wie weet zet ik ze in de siertuin. Schoon groensel is ook niet mis. 😉

    Like

  3. Pas op hè, want ‘We vliegen erin!’ is de gepatenteerde uitspraak van de piloten die het WTC met een bezoek vereerden. 😀

    Mijn overbuur had vorige maand minder geluk met zijn duim; de top is eraf. Eén van de risico’s van de schrijnwerkersstiel. Wat jou duim betreft, duim ik alvast voor een spoedig herstel. Enne… veel tuingenot, vaneigens!

    Like

    • Een tijdje geleden hoorde ik nog over een slagfer, die na 45 jaar met pensioen zou gaan. Nooit iets voorgehad. Twee weken voor hij van een welverdiende rust ging genieten was hij de 4 vingertoppen van zijn LI hand kwijt… Het zal je maar overkomen! Dan voel ik me al onnozel dat ze mijn hand voor zo’n akefietje gegipst hebben.

      Like

Geef een reactie

