Kraaien kunnen koken …!

De Jeroentjes, Pietjes en andere Sergiootjes kunnen hun biezen pakken, opzouten, vertrekken. Morgen worden de te lange sprieten gras en ander gewas rond de vijver gekortwiekt zodat ik (met de telescoop, maar zeker ook met mijn camera) de kraai in de gaten kan houden die al de hele tijd af en aan vliegt naar de borrelsteen in de vijver. Dan neem ik onze eigen kookshow op!

Deze morgen reed ik naar de bakker en bij mijn thuiskomst zag ik dat iemand eerder op hetzelfde idee gekomen was, maar onderweg wel de hele bovenkant van een lang brood was kwijtgespeeld. Hoe, dat weet ik ook niet. Ik neem aan dat je zulks op de fiets op meerdere manieren voor de bakker kan krijgen. Door dat vers brood onder uwe snelbinder te foefelen, bijvoorbeeld. Feit is, dat de bovenkorst integraal midden op de weg lag en er rond zaten broederlijk naast elkaar twee tortels, een merel, een paar mussen en de bewuste kraai zusterlijk het hemelse manna op te peuzelen. Om ongelukken te voorkomen verplaatste ik het dagelijkse brood naar de rand van de weg. Kwestie van de vogels te vrijwaren van aanstormende fietsers en de fietsers van verschrikt opvliegende vogels.

Zitten we na het ontbijt naar de tuin te kijken en komt de kraai in kwestie (die al een aantal weken onze tuin frequenteert en een vaste stek bij de vijver geclaimd heeft) met een groot stuk brood (denk: ca. de afmetingen van een halve pistolet) aangevlogen. Ze loopt er mee naar de borrelsteen, legt daar haar schat op te weken en gaat intussen doodgemoedereerd een wandelingske maken. Helemaal gelijk “de Jeroen” terwijl de patatten opstaan. Na een minuutje of zo komt ze terug, kiest een goed gesopt stuk brood uit en vliegt er mee weg. Naar hongerig kroost, no doubt. “Geen kuikens alleen, he gasten, uwen boterham ook opeten!” Dat heeft zich een paar keer herhaald. En nu zet ik me juist in de zetel en komt (denkelijk) diezelfde zwartrok weer aangevlogen met eten, schudt het op de borrelsteen eens goed door elkaar (wassen?) en vliegt weer richting verondersteld nest.

Hopelijk kan ik hier één dezer op terugkomen met beelden. Dat dieren hun eten wassen was al langer bekend. Dat ze ook hun broodje soppen is in elk geval nieuw voor mij.

Dit is het stoofpotje van Ma Kraai. De kok was net even op traiteursronde.

DSCN1522

3 gedachten over “Kraaien kunnen koken …!

    • Je kan momenteel je hoofd niet keren of je ziet van die half-om-half veer- en donsballen. In de tuin moet ik eens kijken of er ook jonge bunnies zijn, want gisteravond kwam moeders (?) de tuin ingehuppeld uit het veld. Ze wonen al jaren in de vlindertuin onder de pruimelaar. Zelfs onder de neuzen van de honden!

      Like

  1. Kraaien behoren tot de top vijf van de meest intelligente dieren. Sowieso is de kraai de slimste van de vogelklas. Het mag zodoende geen verwondering wekken dat ze hun potje wel kunnen koken. 😉

    Like

Geef een reactie

