De komst van Het Beest …

Eerst was er de Sint-Niklaasstorm. Of nee, eerst was er een reeks oude stallingen die voor het grootste deel niet meer gebruikt werden en pas toén kwam de storm. Die besliste dat al die ongebruikte oude steen, rot hout en vooral die brokkelige asbestcementen golfplaten maar eens moesten opgeruimd worden. Waar al jaren over gesproken werd en wat al even lang uitgesteld werd, werd nu een strak plan. Schoonmoeder liet haar kolenhangar en oude stallingen afbreken.

DSCN1449

DSCN1447

DSCN1451

DSCN1452

Het eindresultaat was ca. 2000m² onbebouwde oppervlakte (er kwam nog een stuk wei achteraan bij).

“Wat gaan we daar nu mee aanvangen?”, was de volgende vraag. De helft van die oppervlakte komt ooit bij ons perceel, de andere helft is voor Schoonzus op het moment dat Schoonmoeder er niet meer is. In gezamenlijk overleg werd besloten de vrijgekomen grond in te zaaien met gazon en wij gaan voor het korthouden van het gras zorgen. Nu het nog een kale zandoppervlakte is, is het het gemakkelijkste om er een beeld van te vormen:

DSCN1477

DSCN1478

Het spreekt vanzelf dat dat met een gewone grasmaaier onbegonnen werk is. Tegen dat je halfweg komt, kan je opnieuw beginnen. Er moest dus een zitmaaier komen. Schoonmoeder en wij schudden onze spaarkousen leeg en toen kwam Het Beest:

DSCN1498

Omdat ik nogal vlot ben in de omgang met pluimage en haarbollen, vond Manlief dat ik de aangewezen persoon ben om Het Beest te temmen en minstens één keer per week uit te laten. Voorlopig beginnen we met korte trainingen (zonder klikker en hapjes) in onze vóór- en achtertuin. Hopelijk komen ze snel het grote gazon inzaaien, want Het Beest is  nogal energiek en wil al eens langer uitgelaten worden. Trouwens, nu het zo droog is en de grond er naakt bij ligt kan ik binnenkort de petunia’s rechtstreeks op de vensterbanken planten in plaats van in bloembakken. Het ramen zemen en vensterbanken kuisen is ook al niet bij te houden.

Uiteraard moet elk beest ergens met zijn kakske terecht kunnen. Achteraan het stuk hebben we al plaats voor een composthoop voorzien die iets minder dan de halve breedte van het perceel krijgt, kwestie van hem op het eind van het seizoen eens te kunnen keren.
Daar tegenover ben ik gisteren begonnen met de voorbereiding van de grond voor de aanleg van een moestuin, iets wat ik me al jaren heb voorgenomen voor “later, als ik met pensioen ben”. Een karrenvracht grondverbeteraar, veel zweet (ik hoop dat ik het bloed en de tranen niet nodig zal hebben als meststof) en wat passen en meten later kan ik vandaag alvast de eerste zaai- en plantactiviteiten ontplooien:

DSCN1499

DSCN1492

DSCN1493

Het noeste werk van deze namiddag:

Het zaaien is voor morgen. Volgende week de andere bedjes klaarleggen en op de markt om plantgoed (prei, selder, …) en dan maar afwachten.
En als ik dat allemaal in de groei en bloei krijg en er nog wat eetbaars aan komt, dan ga ik dat NIET invriezen! Kijk eens wat ik gerecupereerd heb uit de afbraak:

DSCN1475

Op www.weck.nl heb ik een elektrische steriliseerketel gezien. Leuk voor iemand als ik die niet zo verzot is op gas(flessen). Eénmalig energie verbruiken (maar dan is het ook al gaar) en dan een serie mooie kleurige bokaals in de voorraadkast!

Aan de achterzijde van onze huidige tuin hebben we kruis- en rode bessen geplant en ook een kiwibes. Ik moet eigenlijk eens uitzoeken waar ik die laatste allemaal voor kan gebruiken, naast zo uit het handje opsnoepen. Wie hiervoor leuke ideetjes heeft, mag dat altijd laten weten. Ik heb ze eigenlijk nog nooit gegeten (voor zover ik me daar dan bewust van ben, he). Nu heb ik pas vanmiddag op tinternet gelezen dat er pas na een jaar of 4 bloemen aan komen en dat je best zorgt voor een mannelijke en een vrouwelijke plant. Maar dat er ook zijn die beide soorten (amper te onderscheiden) bloemen hebben. Hopelijk is “die van ons” een van die laatste soort, want anders gaan we nog lang mogen wachten. Best eens navragen bij de leverancier…

De zandbak van Kleindochters3 en 4 hebben we uit het gazon gehaald en een stukje dichter onder het wakend oog gebracht van de volwassen terraszitters:

Dat kon enkel omdat de catalpa definitief de geest gegeven heeft. Vanop het terras kan de blik nu in de verte dwalen:

DSCN1497

De dikke bos bamboe en de kapotte, door klimop overwoekerde, perenboom rechts op bovenstaande foto moeten mettertijd ook nog verdwijnen, maar daarmee wachten we tot na het broedseizoen. Er wonen verschillende soorten vogeltjes in. Bovendien hebben we nu toch nog geen tijd om voor alternatieve aanplant te zorgen. Die komt er zeker, maar Parijs en Rome zijn ook niet op één dag gebouwd, he. Trouwens, nu ze nog moeten komen met de freesmachine ga ik nog geen boompjes planten.  Er is al één plantsoen met dichte bestruiking gepland, maar nog niet geplant. Dat komt ter hoogte van het terras (om een beetje privacy te creëren naar de buren en de straat toe), maar het echte windscherm wordt er een in glas, onmiddellijk naast het zithoekje, zodat we vrij uitzicht op het achterliggende open weiland en de opkomende zon behouden.

Gerooide bomen en gesloopte oude vervallen gebouwen betekenen verlies van woonruimte voor veel van onze gevederde vriendjes. Pa en Ma Merel kennen de weg al. Ik herken hem aan zijn witte epaulette en zij herkent mij als ik zachtjes pratend de garage in kom. Dan komt ze even boven de rand van het nest uitkijken en mompelt dat ik zachtjes moet doen, want dat de kindjes slapen. Ze kozen dit jaar voor een ruimere living. Een fietsdrager is wat breder dan een paar werkschoenen:

DSCN1479

Wat wel betekent dat we nog een tijdje zullen moeten wachten om er eens een eindje verder op uit te trekken voor een fietstochtje.
Een ander stel merels heeft al een eerste nest jongen vliegvlug gekregen in het tuinhuis. Het is nu spitsroeden lopen als je daar tuingereedschap wil halen, want de kans dat je “iets” in je nek krijgt is niet denkbeeldig. Maar ook hier geldt, dat je hen met wat zacht gemompel vóór en tijdens het betreden van hun villa op hun gemak kan stellen. Opmerleijk hoe snel ze dan aan je aanwezigheid wennen en rustig blijven zitten.
Weer een gerecupereerd stuk van vorig jaar, toen we onze klimop van de garage afhaalden, biedt een handig opstapje voor een koppeltje koolmezen die in de nestkast achter het tuinhuis wonen (en binnenkort vooral voor de jongen als ze vliegoefeningen gaan doen):

DSCN1496

Ik merkte deze week trouwens nog meer gezelschap op. Een bosmuisje loopt regelmatig te patrouilleren rond het tuinhuis (en bijna zeker ook er in, als we er niet zijn). Een heel mooi diertje met een mooi bruin rugje en een roomwit buikje.  Hopelijk krijg ik haar zo tam dat ze eens wil poseren voor mijn lens.

Zou ik de druivelaars wel snoeien, dit jaar? Ze kunnen eigenlijk nog even de oude ramen verbergen vóór die in de nazomer worden vervangen door nieuwe. Dan hoef ik tenminste in de garage geen ramen meer te lappen…

DSCN1489

Er staat vooral nog veel “to do” op de foto’s, dus ik zal maar weer eens aan de slag gaan…

6 gedachten over “De komst van Het Beest …

  1. Wat een lap grond om bij te houden. Goed dat je een maaier hebt. Leuk om te lezen die tuinverhalen. Volgende week is hier bij ons een hovenier actief en ik hoop dat ons dat zal helpen en inspireren om het groene voorbeeld te volgen. Blijf vooral schrijven en fotograferen over alles.

    Groetjes,

    Dorothé

    Like

  2. Laat het beest maar op stal. Zo’n lap grond smeekt welhaast om een (fruit)boomgaard waarin echte beesten rondhossen. Bloesems in het voorjaar, lommer in de zomer en fruit in het najaar: je reinste plattelandsdroom, toch?

    Like

    • Dat is ook het toekomstbeeld dat we hebben, Menck. Of toch ongeveer. Aan beesten beginnen we niet meer, want dan moet er weer een stal gezet worden ook. Weet trouwens niet of dat wel mag op bouwgrond. Het perceel naast ons staat al (gedeeld) op mijn man en zijn zus hun naam, aar moeder heeft er nog het gebruik van en wil een pelouze in haar gezichtsveld aan de straatkant, dus. Het andere stuk is nog effectief van haar. De mogelijkheden zijn dus voorlopig beperkt.

      Like

Geef een reactie

