Administratieve vereenvoudiging en paperless office …

… mypension.

… myproximus.

… myXXX.

… my ass.

Mijn gewijzigde status heeft nogal wat administratieve rompslomp teweeg gebracht de afgelopen weken. Gelukkig is alles tegenwoordig zó eenvoudig te regelen vanachter je pc’tje (NOT!).

Neem nu gewoon de documenten waarvoor je je rijksregisternummer moet invullen. Elk in te vullen formulier verwijst hierbij naar de achterkant van je EID. Daar staat het nummer genoteerd als 12.34.56-789.xx .

Manlief kreeg een uitnodiging om zijn documenten van de mutualiteit via Doccle te ontvangen. Voor de aanmaak van het account moest ook het rijksregisternummer worden ingevuld. Foutmelding. Ergens verstopt in de tekst stond gelukkig dat je de volgende notatie moest gebruiken: 123456 789 xx . Toen lukte het wél.

Daarna snel naar Mypension om me daar aan te melden, want er was mij een document toegestuurd en misschien hebben ze wel nog een stukje informatie nodig voor ik eind deze maand mijn eerste “loon” van hen kan krijgen.

Aanmelden met de eID. Lukte vorig jaar wél bij Taxonweb. Daar heb ik trouwens ook tokens voor als reservesleutel. Maar de kaartlezer deed het toen perfect en onze eID’s ook, dus…

Foutmelding. Oei. Nog eens geprobeerd: noppes. Misschien lag hun server op z’n gat, want de foutmelding had het steeds over problemen om de server te vinden. Morgen opnieuw proberen.

Maar morgen lukt het weer niet, en overmorgen ook niet. Zou het aan mijn nieuwe pc kunnen liggen? Een windowsversie te ver, misschien? Kaartlezer aan de vertrouwde laptop gekoppeld, want die loodste me foutloos door de belastingaangifte vorig jaar. Nope. Zelfde irritante foutmelding.

Dan maar een melding sturen. Hiervoor heb je o.a. je rijksregisternummer nodig, jawel. De notatie van op de kaart gebruikt. Foutmelding. Dan maar eens geprobeerd met de notatie die ik ook voor Doccle nodig had. Foutmelding. Ten einde raad vulde ik 123456789xx in. Bingo! Dat ik daar niet eerder aan gedacht had, he. Ik had hier nog veel variabelen kunnen uitproberen!

We zijn er nog niet, mensen. We zijn er nog lang niet…

4 gedachten over “Administratieve vereenvoudiging en paperless office …

  1. Dat vervloekte rijksregisternummer. Als ambtenaar ben ik gewoon om dat in te typen onder het formaat 123456/789-xx al aanvaard het systeem op het werk ook 12346.789.xx maar wie op internet officiële sites bezoekt mag allerlei variaties uittesten vooraleer je kan inloggen. Men kan niet zeggen dat de verschillen te wijten zijn aan splitsing tussen gewesten en federale overheid want daar zitten de verschillen zeker niet altijd. Handig is het zeker niet. Ook die eID heeft me al danig parten gespeeld. We hebben hier thuis twee Apple computers dus mogen we voor al dat soort sites en eID meer problemen verwachten. Vorig jaar ging het verrassend goed maar nu is er een nieuwe versie van het besturingssysteem dus hou ik mijn hart vast. Hopelijk zal ik mijn belastingaangifte dit jaar niet op het werk moeten doen. 😦

    Like

  2. Het begint al in het onderwijs. Bosklassen Liese 140 € enkel te betalen in 5 x 28€. Ik betaal in 3 keer. De eerste keer in november braaf 28 € en vervolgens in december en januari 56€. In februari word ik in de klas geprezen om mijn stiptheid. Nu vindt het secretariaat 2 betalingen van 28 € niet terug… Ah nee, want ik heb 2x het dubbele bedrag betaald. *diepe zucht*

    Like

    • Ik heb dat samenvoegen van betalingen ook al afgeschaft. Ik vul die ineens allemaal in in de betaalagenda van home banking, maar wel te storten tegen de datum die gevraagd wordt. Blijkbaar kan niemand nog optellen these days…

      Like

Geef een reactie

