Zwemmen, zwammen, gezwommen …

Ik krijg nu regelmatig de vraag hoe het met het zwemmen gaat.

Wel, week 1 was een openbaring, week 2 was om je dood te lachen en week 3 heb ik jammer genoeg moeten missen vanwege maag/darmproblemen. Mijn zwemtas staat klaar voor week 4 (morgen) en voor de geplande vakantie heb ik al een zwembad gevonden niet ver van onze stek.

Week 1 was volledig gewijd aan mijn o zo manke coördinatie tussen bewegen en ademen. Als je je longen te vol lucht pompt, onder water vergeet uit te ademen en dan bij het boven komen weer wil inademen, dan lukt één en ander niet zo goed. Meestal eindigt het er mee dat je boven water nog gauw alles er uit perst als een walvis en dan onder water probeert in te ademen. Met voorspelbare gevolgen… Tegen het eind van les 1 had ik de truc gesnapt en ging dat vrij goed tot beter dan verwacht.

Week 2 werden er eerst wat baantjes getrokken om de opgedane kennis van de vorige les nog eens in te oefenen. Blijkbaar tot tevredenheid van de lesgeefster, want ik mocht overgaan tot het volgende onderwerp, met name de voetbeweging voor crowl (en tegelijk ook voor rugslag, maar we begonnen op de buik). Met zo’n drijfplankje in de hand, je weet wel.
“Áfzetten tegen de kant, drijijijijven, de voeten het werk laten doen, …” klonk het van op de kant. Na een minuut of 2 intens ploeteren kreeg ik de vraag waarom ik nog altijd naast de eerste blauwe bol van het koord lag. Ik kon niets beters verzinnen dan dat “we een vriendschap voor het leven gesloten hadden”. Alles liever dan toe te geven dat ik geen centimeter vooruit geraakte, hoe waanzinnig ik ook trapte en sloeg met mijn voeten. Met z’n drie de slappe lach, zodat ik ook nog eens in de touwen moest gaan hangen (letterlijk). Dan maar eerst op de rug proberen. Dat ging wat beter, maar Belgisch, Olympisch en wereldrecord zijn nog niet in gevaar.

Voor de volgende les werd me een paar zwemvliezen beloofd maar dat is dus voor morgen, want vorige week moest ik verstek laten gaan. Nachtje in de badkamer doorgebracht. Niet van de plankenkoorts, maar van een griepje dat ik van Kleindochter 4 gekregen had.

Morgen dus kikkerslag (vanwege de zwemvliezen). 🙂

2 gedachten over “Zwemmen, zwammen, gezwommen …

Geef een reactie

