S . O . S …

Sink or swim.

Ik had mezelf beloofd om een stukje van de nieuw verworven vrije tijd voor mezelf te reserveren en eindelijk eens fatsoenlijk te leren zwemmen in plaats van te liggen spartelen alsof ik aan het verzuipen ben. Wat niet veel scheelt als er ook maar iemand binnen een straal van een paar meter van mij in het water ligt.

Er werd ingeschreven en betaald eer ik koudwatervrees kon krijgen en vandaag was dus de grote dag: de eerste zwemles.

Omdat ik toch niet helemaal onkundig ben (lees: mijn neus was al eens nat geweest) mocht ik meteen doorschuiven naar de gevorderden bij de start-to-swimmers. Geen watergewenning dus, maar meteen door naar het sportbad. WOW!

Daar werd ons (want er was nog een tweede im Bunde) vanop de kant uitgelegd hoe de coördinatie tussen bewegen en ademen er eigenlijk moet uitzien. Ik prees me meteen gelukkig dat ik dat in de competitieperiode van de zoons al vaker gehoord en gezien had, want anders was dat niet goed gekomen. Niet omdat de uitleg niet deugde, maar het klonk allemaal ingewikkelder dan het in feite hoeft te zijn.

Grosso modo komt het er op neer dat je gewoon moet doorgaan met ademen. Liefst op het moment dat je je hoofd uit het water haalt. En dat je onder water uitademt, want anders kan er niets meer bij als je de volgende keer weer boven komt. Vooral dààr wrong het blijkbaar bij mij. Eénmaal dat dàt doorgedrongen was en ik niet meer dwangmatig probeerde de ballon nog verder op te blazen, ging het -nou nee, nog niet vanzelf maar toch – een stuk beter. Toen ik ook door kreeg dat ik voor het rustige baantjeswerk ook niet dieper hoefde in te ademen dan bij het hondje uitlaten, was het ook een stuk minder vermoeiend, want lang niet meer zo gespannen.

Al bij al hebben we in dat half uur – een les duurt 45 minuten, maar er kwam eerst een rondje voorstellen, proef”zwemmen” en uitleggen bij- toch 600m afgelegd. Niet mis voor beginners, al zeg ik het zelf.

De 50m water die me scheidde van de gang naar de kleedkamers leek opeens een uitnodiging om nog even “los te zwemmen”. Fier als een gieter zette ik af, gleed als een meermin door het water en pakte 10m vóór de trap … een borrel. Zodat ik met een knalrode kop al proestend de treetjes opklom en op zoek ging naar mijn droge plunje…

Volgende week weer. Maar eerst slapen als een marmot en een paar dagen de pijn verbijten in al die spieren waarvan ik nooit geweten heb dat ik ze in me had…

4 gedachten over “S . O . S …

  1. Knap dat je die zwemlessen neemt. Voor mij is het een automatisme maar zoals je het beschreef werd ik weer teruggegooid in de tijd toen ik mijn eerste zwemlessen moest doen. En het lukte me toen niet en ik haatte het zwemmen hartsgrondig. Nu kan ik er van genieten dus het komt echt wel goed 🙂

    Like

    • Als het er nu niet van komt, komt het er nooit meer van. Vroeger ging ik lopen, maar sinds mijn rechter enkel voornamelijk uit titanium bestaat, zit dat er niet echt meer in. De buren zouden wakker worden van het gerammel. Zwemmen en fietsen (zomerwerk) zijn minder belastend en dus lag het een beetje voor de hand dat ik tenminste de inspanning zou doen om het fatsoenlijk te leren doen. En inderdaad, eens je er mee weg bent kan het op een ontspannen, dus minder vermoeiende manier.

      Like

  2. Ferm. Ik zou dat ook wel willen leren. Ik zwem gelijk een echte bomma: met het hoofd boven water en het lijf veel te diep in het water en dus ook een navenant tempo.

    Like

    • Het tempo lag in de 2de les ook een stuk lager, toen ik even de voetbeweging voor crowl mocht oefenen met een drijfkussen onder de armen. Na volle twee minuten was er al een hechte vriendschap ontstaan tussen mij en één van de bollen aan het baankoord. Ik spetterde me te pletter, maar bleef hondstrouw naast mijn blauwe vriendje liggen en kwam geen milimeter vooruit… 🙂

      Like

Geef een reactie

