Goede en andere voornemens…

Yep, ik kom er -net als miljoenen anderen- niet onderuit om al dan niet bewust goede voornemens te formuleren bij het begin van het nieuwe jaar. En diegenen die beweren dat ze dat niet doen, hebben het meestal niet in de gaten maar doen het toch.

Wel, goed voornemen nummer één is verzilverd! Vastgelegd en bij voorbaat afgerekend. OK, je kan er altijd onderuit maar als je al betaald hebt, moet er meer dan alleen een drogreden zijn om er tussenuit te knijpen, niet?

begin zwemblog

Ik kan al jaren zwemmen. Iets wat moet doorgaan voor schoolslag maar puur technisch meer wegheeft van kikkerslag. En bij aanwezigheid van tegenliggers vooral van baksteenslag. Want met zwemmen is het bij mij als met fietsen: ik kan het, ma, ik kan het… als ik de baan voor mij alleen heb! Een tegenligger (of inhaler) op het fietspad? Ik knijp mijn kneukels wit aan het stuur en vergeet te trappen, hoewel achteraf blijkt dat er nog plaats genoeg was voor een hooiwagen. En bij het zwemmen gaat dat ook zo. Maar terwijl die fiets nog wel even verder bolt, is het resultaat in het water ietsje radicaler. Je gaat kopke onder, komt sputterend weer boven en haast je in een weinig efficiënte stijl naar de dichtst bijzijnde kant om daar als een natte dweil in de touwen te gaan hangen uithijgen. Enfin, ik toch.

Ik heb ooit samen met Manlief vijf jaar zowat in zwembaden gewóónd. De zonen deden aan competitiezwemmen, dus werd er 6 dagen op 7 getraind en de 7de dag rustten ze niet, maar zwommen wedstrijden. Elf maanden per jaar. We wisten op de duur blindelings de zwembaden te vinden van Eeklo tot Luxemburg (in het Groot-Hertogdom, that is).

Reken maar uit, dan begrijp je meteen dat de reuk van javel jaren in onze kleerkasten gehangen heeft. Bij veel ouders was dat eerder de reuk van verschaald bier en sigaretten (vóór de rookstop, vandaar), maar wij zijn geen geboren tooghangers en omdat je per geleverde official méér zwemmers mocht inschrijven, was de keuze snel gemaakt. We lieten ons inschrijven voor de cursus tijdopnemer en zaten dus elk weekend met ons wit tenue’ke, ons badsloefkes en onze chronometer aan de kop van een “baan”. Ja, ik heb de generatie van groten in onze nationale zwemgeschiedenis van kortbij meegemaakt. In Schoten onze jongste bij het inzwemmen rugslagkeerpunten zien oefenen met de immer goedgezinde en vriendelijke Stefan Maene. La Becue eens eigenlijk feitelijk moeten uitsluiten voor een slecht keerpunt, maar tegenwind van de kamprechter gekregen. En op diezelfde meeting in Schoten stond er naast elke stoel voor de official een stoel voor de zwemmer, om nog even de start af te wachten en/of zijn/haar handdoek etc op achter te laten. En wie ging er zijn borst nat maken en kwam toen schuins achteruit gemarcheerd naar de verkeerde stoel? “Fredje”! Toen hij bijna op mijn schoot zat heb ik mijn keel maar even geschraapt. Ik had net zo goed met de punt van mijn stilo in zijn achterste kunnen steken, zo hoog sprong hij. Ikke lachen! 🙂

Maar het bleef in die tijd bij droogzwemmen. Tijdens de trainingen meelopen langs de kant om naar fouten te speuren. De beste stuurlui, weet je wel. Ik kan perfect uitleggen hoe je optimaal met je armen beweegt voor een perfecte crawl. Maar na anderhalve slag praktijk verzuip ik wel.

En dus heb ik mij ingeschreven voor een cursus “zwemmen voor volwassenen” (m.a.w. schoolslag zonder paniekduiken). Met opties voor vervolgcursussen “crawl”, “start to swim” (waarbij je begeleid wordt in een conditieprogramma dat je tot 500m non stop zwemmen moet opleveren) en “keep swimming” (idem maar tot 2000m, zijnde 40 opeenvolgende baantjes in een olympisch zwembad).

Nu nog een badpak. Zouden ze in de wintersolden ook competitiebadpakken hebben in grote maten en met corrigerende voering? Want die ik-lig-graag-op-een-strand-te-draaien-gelijk-een-kieken-aan-’t spit-modellen, daar heb ik geen zin in. Sta ik de hele tijd naar mijn bretellekes te vissen en voor het zwemmen hebt ge naar ’t schijnt alle twee uw handen nodig…

einde zwemblog

Geef een reactie

