1, 2, 3 … Gezien!!!

Enkele dagen geleden kwam dit bericht in het nieuws:

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid heeft de statistieken van oktober en november van de laatste tien jaar vergeleken. Daaruit blijkt dat er elk jaar in november significant meer ongelukken gebeuren met voetgangers dan in de maand voordien.

In de maand november, vlak na de overgang van zomer- naar wintertijd, raken gemiddeld 1.197 voetgangers gewond in het verkeer. Maar liefst 25 procent meer dan in de maand oktober, met gemiddeld 961 letselongevallen.

En er gebeuren niet alleen meer ongelukken, het gaat ook om ongelukken met zwaardere verwondingen bij de slachtoffers. In de maand oktober sterven gemiddeld 2 voetgangers in het verkeer, in november zijn er dat plots 5 of 6.

Wie ben ik om deze cijfers te betwisten? Waar ik misschien wel een vraagteken méér bij wil zetten is bij de stelling dat het enkel en alleen met de wintertijd te maken heeft. Akkoord, op deze manier komen de spitsuren ineens in een ander (gebrek aan) licht te staan. Maar al ben ik helemaal geen voorstander van dat hele zomer- en winteruurcircus, hier ligt volgens mij de hoofdoorzaak elders.

Dat verschil in lichtintensiteit is met hooguit een week, 10 dagen weer uitgewist. Wat zich niet laat uitwissen is het gure weer. En de bij velen nog altijd geldende stelling: donkere kleren zijn zo rap niet vuil.

Onzin, natuurlijk. De plassen spatten niet minder hoog op als je een donkere jas draagt en of je die vlekken nu duidelijk ziet of niet, je jas is smerig. Waarom wordt in de zorgsector met lichte kleding gewerkt? Omdat je op tijd zou merken dat je een nieuwe schort aan moet. Wat is dan in vredesnaam het excuus om in donkere tijden een donkere jas op een donkere broek aan te trekken? Is “je ziet de plekken niet” een synoniem voor “het is hygiënischer”?

Waar ik woon zijn geen voetpaden. Wél voetgangers, wél fietsers. En wél auto’s en zware landbouwmachines. Net in deze periode razen die laatsten als gekken over smalle wegen, dag en nacht. De bestuurders leven op caffeïne (zullen we maar aannemen) om (x)-dubbele shiften te kunnen draaien, want uiteraard laten alle boeren hun maïs staan tot het allerlaatste moment. Als de herfst in alle hevigheid toeslaat moeten dan ook alle velden tegelijk gemaaid worden. Met heuse kamikazetoestanden voor gevolg.

Dit is de tijd van het jaar waarin ik mijn hart met beide handen vast hou. Als ik zelf achter het stuur van de auto zit enkel in overdrachtelijke zin. Als ik mij tussen de zwakke weggebruikers begeef vaak ook letterlijk. Niet zelden spreek ik tegenwoordig zelf mensen aan om hen opmerkzaam te maken op hun onzichtbaarheid. Liever dan getuige te moeten zijn van een zwaar ongeval of er bij betrokken te zijn, riskeer ik dat men mij voor een bemoeial uitmaakt (wat tot hier toe niet gebeurd is).

’s Morgens kom ik op mijn weg naar het werk altijd dezelfde mensen tegen die ook op weg zijn van of naar het werk. In onze omgeving ontbreken niet alleen voetpaden maar ook degelijke verlichting. Tel daarbij dan die donkerblauwe anorak en die zwarte broek, een donkergrijze muts en een opgezette kraag en je schrikt jezelf een floeren aap als the invisible (wo)man opeens de keel schraapt vlak vóór je neus.

Vrouwtje én hondje dragen om deze tijd van het jaar dus een fluohesje. Zelfs op een donker jas werkt dit nog perfect, dus wie liever geen lichte kleding draagt kan zich nog altijd goed zichtbaar maken. En bovendien heb ik in mijn vrije hand nog een zaklamp ook. Die vervult twee opdrachten: 1) op plaatsen met onvoldoende straatverlichting zie ik tenminste waar ik mijn voeten veilig kan neerzetten zonder in de gracht te belanden en 2) een zwiepende lichtvlek op het asfalt trekt de aandacht van de andere weggebruikers zodat ze zich bewust worden van onze aanwezigheid.

Enkele dagen geleden liet ik de hond uit. We vertrokken nog bij het laatste daglicht maar het liet zich voorzien dat we ruim 2/3 van onze toer in het donker zouden lopen. In vol lichtornaat kwamen we bij een veldweggetje waar twee kinderen uit kwamen om naar huis te fietsen/lopen. Grote broer had een dikke donkere trui aan op een al niet meer zo donkere jeans. Hij reed langzaam naast zijn kleine zusje op een fiets zonder reflectoren of lichten. Zij schrokken in eerste instantie van onze aanwezigheid die ze van ver merkten. Maar toen ik hen toesprak waren ze snel gerustgesteld. Pa kwam achterop met zijn tractor. Mij zag hij van ver. Chino ook. Maar als ik zijn kroost niet bijna de gracht ingeduwd had, waren ze onder de wielen van zijn tractor verdwenen. Ze waren allebei behoorlijk geschrokken. Ik heb hen laten beloven dat ze thuis om fluohasjes zouden vragen en zijn fiets in orde zouden laten maken. Of dat ook gaat gebeuren is natuurlijk een andere vraag.

Zelf heb ik er nog een nacht van wakker gelegen. Dus op gevaar af dat jullie mij nu toch een bemoeial gaan vinden, lanceer ik hier een warme oproep.

Speel geen verstoppertje in het verkeer! 
Waar is dat fluofeestje?
Hier is dat fluofeestje!
Laat je zien of je bent gezien.

4 gedachten over “1, 2, 3 … Gezien!!!

  1. Je hebt helemaal gelijk, ik heb hier een donkere jas, maar in de mouwen en zo zitten stukjes fluo, een wereld van verschil. Want gisteravond reden we ons straat in… blij dat dat paard fluostukjes rond zijn hoeven had, ben niet zeker of ik het paard en de ruiter anders op tijd gezien had.

    Like

    • Op het moment dat je “het” ziet, is het vaak al te laat om nog te reageren. Ik sta echt soms plaatsvervangende doodsangsten uit.

      Like

  2. Kleindochters 1 en 2 komen de auto niet uit zonder fluo hesje. Cadeautje van school en dit jaar kregen we er nog een fluo schooltasomslag bij. Helemaal fluo om in het donker of schemer op stap te gaan!

    Like

    • Die schooltasomslagen zijn ook een hit. Op de Heirbaan (langs de autostrade) staat geen enkele verlichting. Nu de lichten op de autostrade ook vaak gedoofd worden is het niet meer te doen om nog langs daar te rijden. Er komen veel fietsers langs. Tenzij ze zich verkleden in een kerstboom, is het pure zelfmoord.

      Like

Geef een reactie

