De nieuwe wildernis…

Kinepolis Antwerpen wordt dit jaar 20 jaar. En het moet van de beginjaren geleden zijn dat we er eens een film gingen zien. Wij zijn geen filmkijkers. En al helemaal niet op verplaatsing. Maar deze wilden we niet missen. Omdat hij over natuur gaat. Omdat hij over de Oostvaardersplassen gaat. En omdat ik wil bijleren. Gisteravond was het zover.

Eén van de redenen waarom ik filmzalen mijd, is het ontstellende lawaai waardoor ik altijd een paar dagen met hoofd- en oorpijn zit dus had ik nu voor alle zekerheid oordopjes mee.
De film begon met een citaat van A. Roland-Holst:
“De stilte van de natuur heeft vele geluiden”
Hoe waar! En hoeveel houden we van die stilte! Ik had al tegen Manlief gezegd:” Ik hoop dat ze er geen heel symfonisch orkest bij gesleept hebben, want dat hoort hier niet bij”. Ze hebben het wél gedaan en bij momenten stoorde de bombast mij enorm, maar in zijn totalliteit viel het nog mee. Omdat ook de ingesproken tekst mij op de zenuwen werkte omwille van onnodige herhalingen en een overload aan drama, heb ik gewoon het geluid grotendeels uit mijn aandacht gefilterd en genoten van de beelden. De film is vooral indrukwekkend door de grote hoeveelheden dieren: een enorme kudde konikpaarden, een al even overdonderende bende herten, de duizenden en duizenden ganzen en andere vogels. Het benadrukt het unieke van dit gebied.

Het zal er de komende maanden druk worden, denk ik, want iedereen (en daarin zijn wij geen uitzonderingen) willen nu van dichtbij kennis maken met de Oostvaardersplassen. Alleen: bij ons stond dat al jaren op de to do-lijst. Het moet er alleen van komen. Binnenkort moet ik voor een bijeenkomst van de Ezzulia-leden naar Almere. Normaal gaat mijn wederhelft dan niet mee, maar ik moest deze keer geen moeite doen om hem te overtuigen. Even de woonkern uitwandelen en je zit in het gebied. De film was alleen maar een bevestiging dat we het niet langer moeten uitstellen.

Het filmische verhaal dan. Daar was ik nu eenmaal voor gekomen. En ik houd meteen rekening met de doelgroep: het grote publiek. Voor mensen zoals wij, die al ruim 30 jaar natuurdocu’s kijken, met natuur bezig zijn en haar bestuderen viel er niet veel nieuws te rapen. Maar voor het grote publiek moet er een vertelselke in zitten en welke leidraad kan je voor dit onderwerp beter nemen dan de seizoenen? Logisch, toch? Kies een lieftallig personage (een jong veulen dat een beetje uit de toon valt) en je bent vertrokken. Tot hier volg ik gedwee.

Wat me wél stoorde is de meligheid. En het opgeklopte drama. Het gebrek aan humor. Een film over een prachtig Nederlands natuurgebied, gemaakt vanuit de zware, kleverige Vlaamse klei dus. Onderstreept door droefgeestige muziek en melodramatisch commentaar, die de natuur onrecht aandeden. Zoals op het einde: de roodborst ging geen afscheid nemen van zijn vriendje, hij ging kijken of er nog iets eetbaars op rondkroop, verdorie. Doe daar niet flauw over.

Een veel te hoog Disney-gehalte. En af en toe onscherpe beelden. Géén flou artistic, maar gewoon uit focus, of misschien gewoon niet geschikt om op zo’n groot scherm geprojecteerd te worden. Best mogelijk dat alles perfect haarscherp en van HD-kwaliteit is als je het op het televisiescherm ziet. 

Was het een slechte film? Nee! Waren wij teleurgesteld? Nee! Maar de makers moeten zich nog lang niet gaan meten met bijvoorbeeld de BBC.

5 gedachten over “De nieuwe wildernis…

  1. Een jong veulen als leidraad, helemaal iets voor de dochter. Ben wel even moet gaan googlen om te zien wat ezzulia in ’s hemelsnaam is. Veel plezier in Almere en omgeving !

    Like

  2. Ik heb er een stukje van gezien in café Corsari. Leek me inderdaad qua sfeer heel mooi, maar ook in dit kleine fragment droop de meligheid ervan. Ik hou ook wel van natuurdocumentaires, maar denk dat we die film eerder links zullen laten liggen…

    Like

Geef een reactie

