Ooit gemist…

En ik kan niet in uitgesteld relais kijken, want het wordt niet op de bekende link aangeboden. Balen!
Zo zou je kunnen omschrijven wat ik voelde toen ik de vermoedens van Manlief gisteren mogelijk bevestigd zag.

Mijn betere helft was in de tuin bezig de haag een kort coupke aan te meten, toen hij opeens “iets” zag vliegen. Onmiddellijk verloor hij alle belangstelling voor onze groene muur, want hij had direct door dat het geen buizerd was en ook geen kiekendief, zoals we wel eens vaker zien (en in het geval van een buizerd vaak ook horen, want die zijn nogal verbaal).

Hij naar binnen, om zijn roofvogelboeken. Na veel over en weer geblader en nog meer ongeloof, kon hij niet anders dan besluiten dat hij een arend had waargenomen. Hij was dan ook in alle staten toen ik thuis kwam. Ik moest onmiddellijk zijn beschrijving verifiëren (en liefst bevestigen). Niet gemakkelijk als je het niet met eigen ogen gezien hebt, maar uit de details over het vliegbeeld kon ik toch ook moeilijk een andere conclusie trekken.

Ik ging direct aan de pc zitten om te zoeken in de waarnemingen van de laatste dagen. Geen enkele arendsoort gemeld. Heel af en toe -maar dan meestal in de winter- wil er nog wel eens een zeearend in de polder langskomen. Enige teleurstelling was ons niet vreemd, maar toen ik vannacht – ik kon weer eens niet slapen en was dan maar weer aan de pc gaan zitten – de link opnieuw aanklikte, kon ik mijn ogen niet geloven: in Kieldrecht (dus niet eens zo ver van  ons, in vogelvlucht) had iemand een dwergarend gezien. De waarneming was ook gemerkt met een vraagteken, wegens geen verrekijker bij de hand om goede details van het verenkleed te zien.

Volgens Manlief was de vogel te groot voor een dwergarend (die is maar zo groot als een buizerd), maar als je ze niet in de hand hebt en naast elkaar ziet, is het moeilijk te beoordelen. De exacte omschrijving van mijn (v)echtgenoot luidt: “groter dan buizerd, contrastrijk verenkleed, typisch silhouet van arend, cirkels trekkend in de lucht”. Dat wordt dus elke dag de waarnemingen nalezen tot er een zekere determinatie is.

Een waarneming die met de nodige omzichtigheid moet genoteerd worden, maar toch… Kiekeboelen!!! Goose bumps!!! Chair de poule!!!

4 gedachten over “Ooit gemist…

  1. Ik merk heel zelden roofvogels op onderweg en bij ons in de tuin zijn ze echt een zeldzaamheid. Blijkbaar zijn er toch meer mensen mee bezig dan ik had verwacht als men er sites op het internet op na houd die waarnemingen melden. Jammer dat hij zijn camera niet bij de hand had maar bij het scheren van een haag zal dat wel niet handig zijn. 😉 Een mens zou constant met een camera rond de nek rond lopen. 😉

    Like

    • http://www.waarnemingen.be is een site waar je waarnemingen van vogels, zoogdieren, insecten, … kan ingeven. Hij wordt beheerd door Natuurpunt en dient om de verspreiding van de soorten in kaart te brengen.

      Niet zo ver van ons huis (een paar honderd meter in vogelvlucht) is een militair fort. Als het leger al ergens goed voor is, dan voor natuurbehoud, want hun grondgebied is vaak een veilig onderkomen voor door jagers en ander ongeregeld belaagde soorten.

      Like

    • Inderdaad kicken! Niet dat het altijd exotisch moet zijn voor ons. Wij kunnen ons best wel amuseren met een bende drukke mussen in onze haag te observeren. Of een paar ruziënde merels. Of “gewoon” een spin die druk doende is een nieuw web te maken tussen de planten. We hebben al een paar jaar regelmatig bezoek van een sperwer in de tuin. Er hangen dagelijks buizerden boven onze hoofden, valkjes, … Er woont al zo lang ik me kan heugen een familie (moet nu al generatie nr X zijn) steenuiltjes in onze buurt, die hun jongen in onze tuin leren jagen. Maar geef toe: een arend in onze contreien…

      Like

Geef een reactie

