(Eco)logisch tuinieren…

ik werk (voorlopig nog even) op een campus waar – naast gras en aangeplant groen – ook nogal veel zogenaamd onkruid uitschiet. Bovendien is de ringweg om de gebouwen aangelegd met van die zandlopervormige schakelklinkers met grote voegen (en gras en mos) ertussen.

“Tstad” wil niet dat er nog onkruidverdelger gebruikt wordt, dus moet dat groen er op een andere manier tussenuit, willen we in het natte seizoen niet overstelpt worden met aangiften van botbreuken door glijpartijen. Eerder werd al eens gepoogd het “onkruid” te verdelgen door het met een soort vlammenwerper op wieltjes te verbranden. Met heel beperkt succes. Het enige wat op een gegeven moment grondig verbrand was, was de machine zelf. Bovendien gebeurde dit steevast tijdens zonnige dagen (als het regent krijg je het gras zeker niet in de fik) en dan kon je maar beter het raam van je bureau dicht houden – alle zon ten spijt – want anders verging je van de stank.

Rustiger en minder luchtvervuilend werd er opgeruimd op de taluds en puien: jobstudenten, gewapend met een oude patatschiller en een plamuurmes zaten 2 maanden te prutsen tot ze er bij in slaap vielen (letterlijk). Die ging ik dan al eens wakker schudden als ze te erg in de zon lagen. Kwestie van achteraf niet met zonnesteken te moeten afrekenen. Onnodig te zeggen dat het rendement van de operatie nogal mager uitviel, zeker? Het gras groeide rapper terug dan het weggepeuterd werd.

Dit jaar heeft men een andere oplossing gezocht: de voegen tussen de klinkers worden nu niet meer te vuur en te zwaard bestreden, maar met een soort borstelschuurmachine voor buiten. In plaats van zachte borstels zijn het er van stevig staaldraad. Héél efficiënt! Ik moet het toegeven. Maar dan …

Dan ligt al dat wiedsel nog rond te slingeren. En dus kan ik op dit eigenste moment vanuit mijn bureel waarnemen: 1 straatschrobmachine (mét lawaai en rookpluim van de motor), 2 bladblazers om alles op een hoopje te blazen (mét lawaai en rookpluim uit hun motor) en een bosmaaier die … ja, die wàt maait? (maar ook mét lawaai en rookpluim uit de motor).

Mijn werk (verrekeningen waar ik mijn gedachten zou willen bij houden) heb ik al aan de kant geschoven. Ik neem nu maar een vervroegde lunchbreak, in de hoop op betere tijden later deze dag. Best mogelijk dat ik intussen een paar telefoons en klopjes op de deur gemist heb, want ik heb oordoppen in. En zelfs als er zeven zonnen zouden schijnen zou ik er nog niet aan denken om het raam open te zetten, want zelfs door de (heel minieme!) kieren komen de uitlaatgassen naar binnen.

Eco logisch?

6 gedachten over “(Eco)logisch tuinieren…

  1. Dat is niet tstad die dat niet wil, dat is een Europese verordening…En ja dat is niet eenvoudig, maar we gaan ooit eens moeten stoppen met overal vergif te gebruiken, moeilijk evenwicht dus

    Like

    • Het probleem is dat we door het éne te vermijden, blijkbaar het andere weer om zeep helpen. Ik ben de eerste om akkoord te gaan met bodembescherming, maar de mensen die met die stinkende machines werken (en diegenen die genoodzaakt zijn in de buurt te vertoeven) krijgen massa’s uitlaatgassen naar binnen. Of dàt nu zoveel beter is…?

      Like

  2. Zonder reclame te willen maken: zelf gebruik ik ‘Ultima’ van ECOstyle, een effectieve én ecologisch verantwoorde onkruidverdelger. Uitlaatgassen not included. 😉

    Like

    • Voor thuis is de tip welgekomen, Menck. En op het werk zal ik hem zeker passeren, maar daar vrees ik dat het niet veel zal uithalen. Anderzijds heb ik gisteren op een vergadering de oerslechte staat van de bestrating aangekaart en er op aangedrongen dat men bij de heraanleg eens goed nadenkt over dit probleem vóór men weer voor klinkers kiest. En daar had men wel oren naar.

      Like

Geef een reactie

