(helikopter)-Vluchten…

“Ieder zijn meug, zei de boer, en hij at het kind zijn pap op”

Mijn grootmoeder zei dit vaak schouderophalend als ze iemand zich zag bezighouden met iets waar ze het nut niet van zag. “Ieder diertje zijn pleziertje” is daar de meer gangbare vertaling van. En zolang dat in beide richtingen werkt kan ik dat volledig bijtreden. Maar er zijn grenzen. En die grenzen zijn de afgelopen weekends ruimschoots overschreden.

Zelfs voor iemand met vliegangst zoals ik, is het perfect denkbaar dat andere mensen plezier beleven aan een helikopterdoop. Ik gun het hen van harte. Maar dit is nu de tweede zondag op rij (en er zijn er deze zomer nog meer geweest) dat wij niet in de tuin kunnen zitten zonder zot te worden van het lawaai van helikopters die om de vijf minuten rondjes draaien boven ons huis en daarbij zo laag komen hangen dat je de inzittenden kan zien met het blote oog. Je verstaanbaar maken is op zo’n moment onbegonnen werk. Bovendien voel je de drukgolven zó inwerken op je borstbeen dat je er kotsmisselijk van wordt. Gisteren waren ze zelfs met twee tegelijkertijd in de lucht.

Het begon al in de voormiddag, zo tegen het (vroeg) aperitiefuurtje. Met vorig weekend in gedachten, kreeg ik al snel bange voorgevoelens, die helaas ook bewaarheid werden. Uiteindelijk zijn we na de lunch gevlucht naar andere oorden om onder het gedonder van die reuzenmuggen uit te zijn. Een paar uurtjes relatieve stilte in Hof Ter Saksen, ondanks de drukte van open-monumentendag.

Maar ooit moet je terug naar huis. We zaten nog niet goed in de tuin of een oud-collega kwam langs. Het gesprek verliep met horten en stoten omdat er nog altijd vluchten werden uitgevoerd vlak boven onze hoofden. Tussentijd: minder dan 5 minuten. Het was toen al ruim over 17u.

Je krijgt tegenwoordig GAS-boetes voor de onnozelste kleinigheden. Te hoge frequentie van knipperen met je ogen? Er is zeker wel iemand die daar overlast van ondervindt, dus betalen! Maar dit kan zomaar. Ligt het dan echt aan mij? Of is het toch niet helemaal normaal dat je bij mooi weer moet vluchten omdat je niet eens in je tuin kan zitten zonder barstende hoofdpijn te krijgen?

4 gedachten over “(helikopter)-Vluchten…

    • Ik ben er van overtuigd dat hiervoor regels zijn en ben nu volop aan het informeren waar ik hiermee terecht kan. Heb al enig idee welke firma het zou kunnen zijn.

      Like

      • Men kan niet zomaar (helikopter)vluchten maken. Ik dacht dat je daarvoor je een vluchtplan moet indienen. Anders dreig je het vliegverkeer te verstoren en men kan zelfs het leger inzetten. Je mag niet zomaar een tochtje maken met een vliegtuig of helikopter. Zelfs niet met een luchtballon. Dat een firma constant boven je huis luchtdopen mag organiseren verbaast me wel. Vermoedelijk een ondernemen met lange arm die ook nog eens de juiste mensen kent om zoiets voor elkaar te krijgen. Bij een internationale wielerwedstrijd is het al een huzarenstuk als men twee helikopters de lucht in krijgt dus is er bij jullie toch dat niet helemaal wettelijk is. Hopelijk vind je rap waar je kan klacht indienen.

        Like

        • Ik ben er vast van overtuigd dat je een vluchtplan moet hebben. Alleen: éénmaal i n de lucht zou het wel eens kunnen dat de piloot “even” een dagje afwijkt van dat vluchtplan. Zolang niemand er wat van zegt, laat men dat dan blauw-blauw; Maar ik ben dus wel van plan om er wat van te zeggen, want anders houdt het niet meer op.

          Like

Geef een reactie

