Die éne vierkante meter…

Zoals reeds eerder gemeld, heb ik een schuiltentje in de tuin staan. En al heb ik tot hier toe nog maar één keer een opname die naam waardig hier op mijn blog kunnen plaatsen, ik heb er intussen al een paar leuke (vroege) uurtjes in gespendeerd.

Het begint met vroeg opstaan dus. Vroeg zoals in 5:30 zo omtrent (voor de komst van onze reiger toch), want naast wakker worden moet je ook nog kleren aantrekken (en dat worden nu stilaan wat meer lagen want de tijd van de hittegolven is voorbij) en ook ietsje vochtbestendiger (want het dauwt flink en dat trekt in je kleren zodat je zit te verkommeren van de kou). Te mijden: alles wat bij de minste beweging ritselt.
Je kan ook best iets eten, want als je een reiger tot op 1,5-2m wil lokken moet je maag best niet gaan rommelen van de honger. In het begin heb ik op aanraden van Manlief een keer mijn e-reader meegenomen om het wachten wat te bekorten, maar ik heb hem niet eens aangezet, dus daar sleur ik niet meer mee. Eén: ik had schrik dat de schermverlichting me zou verraden en twee: teveel te ontdekken. En dan zijn we klaar zeker?

Bij het buitenkomen ziet het er nu rond 5:45 al zó uit:

Voor wie zich afvraagt wat die donkere flitsjes zijn die zich af en toe door het beeld bewegen: dat zijn vleermuisjes.

Voor de betere zichtbaarheid heb ik de rest van de fragmenten opgenomen toen het al wat lichter was. Maar het blijft al een beetje spookie tot rond 6:15-6:30. In het daglicht ziet mijn onderkomen er dus langs buiten zó uit:

De plaats van opstelling is niet zo random gekozen als op het eerste zicht lijkt. Dat ik zo dicht bij de haag ga posten heeft te maken met de opkomende zon, die anders teveel door de tent heen schijnt en mijn aanwezigheid verraadt. Het tentje staat al een paar weken op dezelfde plaats, mét statief er in (want de poot en de kop steken een beetje uit de daartoe geopende ritsjes en de vogels moeten de kans krijgen daar aan te wennen).

En binnen is je kijk op de wereld dan beperkt tot:

In the wee small hours of the morning ben je dus voor een groot deel aangewezen op je gehoor. En dan merk je pas hoe druk het al is. In die haag is het een voortdurend geritsel en gekrets van (overwegend) mussen die aan de dag beginnen. In het gazon en op het dak van de garage vechten 2 merels elke ochtend hetzelfde grensdispuut uit en op de nok van het huis zijn een Turkse tortel en een bosduif er nog altijd niet uit wie welk deel van het dak voor zich heeft. Wat meteen een verklaring is voor het geluid dat we in bed horen als het begint licht te worden.
Soms hoor je miniatuurpootjes over het canvas van de tent lopen en zie je de schaduw van een insect dat er een plaatsje op zoekt om in de opkomende zon te gaan zitten opwarmen. En toen Manlief eens gebruik wilde maken van mijn tentje, ging er een aardmuisje lopen. We zijn dus niet de enigen die er gaan schuilen.

Elke ochtend trekt er ook een groep ganzen uit de “kleine” polder in Bazel naar de “grote” polder in Kallo. Ze zijn in totaal met zo’n 50, maar meestal splitsen ze zich in een groepje of 3-4. Zo ook de ochtend dat ik deze beelden maakte. Groepjes 1, 2 en 3 waren al gepasseerd via een route die ik -mits enig gewriemel met statief en camera- kon vatten. Toen hoorde ik groep 4 aankomen en dit is het resultaat:

De pestkoppen vlogen achter mijn rug om. Je zal het altijd zien. Of toch zeker 9 keer op 10. Vergeet dus ook nooit je geduld mee te nemen als je wil werken vanuit schuilhut!

En dan is er nog dit: passeer ook eerst eens langs de badkamer. Anders wordt dit geluid een beproeving in plaats van een genot:

4 gedachten over “Die éne vierkante meter…

    • Laat iedereen maar op safari trekken voor the big five. Zit ik stilletjes te genieten van al dat “grof wild” in mijn tuin! 🙂

      Like

Geef een reactie

