Inferno – Dan Brown

Flaptekst:

Robert Langdon, hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, wordt op een nacht wakker in een ziekenhuis in Florence zonder te weten hoe hij daar is beland. Geholpen door een stoïcijnse jonge vrouw, Sienna Brooks, vlucht Langdon en raakt hij verzeild in een duizelingwekkend avontuur. Langdon ontdekt dat hij in het bezit is van een reeks verontrustende codes, gecreëerd door een briljante wetenschapper; een genie dat geobsedeerd is door het einde van de wereld en het duistere meesterwerk Inferno van Dante Alighieri.

De strijd tegen deze mysterieuze vijand voert hen langs tijdloze locaties als het Palazzo Vecchio, de Boboli-tuinen en de Duomo, en Langdon en Brooks stuiten op een netwerk van verborgen doorgangen en eeuwenoude geheimen…

Recensie:

Wat is dat toch met Dan Brown? Van zijn zes inmiddels meer dan bekende boeken heb ik er nu twee gelezen. De hype rond “De Da Vinci code” was al lang geluwd vóór ik mezelf ertoe kon zetten om het boek te lezen. Ik heb een nogal gezonde argwaan voor hypes. De belofte wordt zelden waargemaakt

Omdat ik ook een nogal grote drang heb om een éénmaal begonnen boek ook uit te lezen (tenzij er écht niet door te komen is), heb ik me er doorheen geworsteld. Soms loont dat, omdat een boek pas laat “aanslaat”.Je weet het maar nooit. Heb je je de eerste helft zitten verbijten, blijken alle stukjes toch nog op hun plaats te vallen door één sublieme passage op pakweg bladzijde 301. DDVC was niet zo slecht dat ik het aan de kant gooide, maar het inspireerde me ook niet om in de overige vier te beginnen.

Anders verliep het met zijn nieuwste boek. Ik heb nog niet zo lang geleden een e-reader aangeschaft en de dag dat “Inferno” in e-format op de markt kwam, kreeg ik hem al toegestuurd door een vriendin. In de hoop dat oefening intussen iets gebaard had dat op kunst begon te lijken, ben ik gelijk beginnen lezen.

Al na zo’n 200 van de ruim 600 pagina’s merkte ik dat ik me aan dezelfde dingen stoorde als de vorige keer. Mits enige aanpassing aan de plot en de plaats van actie kan ik mijn recensie bijna volledig overnemen.
Na ongeveer 2/3 kreeg ik weer hoop dat er wat meer diepte in het verhaal zou komen, maar erg lang kon de auteur de schijn niet ophouden. Al snel verviel hij in zijn eerdere stereotiepe stijl.

Dan Brown heeft veel tijd gestoken in de lectuur van de betere reisgidsen voor Florence en van de “Divina Comedia” van Dante Alighieri. Of hij heeft op goed geluk een passage opengeklapt en daar een plot rond gesponnen.
Ik stel me hem voor terwijl hij uitpluist hoeveel treden je omhoog moet rennen in de toren van de éne kerk om dan twee verdiepingen naar beneden te kunnen tuimelen in het museum ernaast. Met grondplannen van Florence en Venetië op tafel en vloer uitgespreid om een zo langdradig mogelijke achtervolging uit te stippelen, die dan moet opgefleurd worden met toeristische tips, de niet te missen restaurants en koffiehuisjes incluis. Sommige van zijn beschrijvingen zijn volgens mij gewoon met knip- en plakwerk van de VVV-sites op het internet gehaald.

Verder heeft het boek zowat alles wat mij op de zenuwen werkt: 500 pagina’s achtervolgingen à la 3de rangs Amerikaans politiefeuilleton, een overdaad aan toeval (alleen deuren vallen toe, jongen) en een afwikkeling met zóveel trompe l’oeil dat de auteur er op het laatste blijkbaar ook niet goed meer aan uit kan en dan maar een fluteinde aan de kous breit.

Brown schrijft om verfilmd te worden, niet om gelezen te worden. Hij kan zich net zo goed meteen op het schrijven van scripts gooien.

Van een debutant pik ik dit. Alles moet geleerd worden. Maar ik had gehoopt dat Brown intussen iets meer body in zijn verhalen zou steken. Ijdele hoop en dat had ik kunnen weten, want waarom zou je het recept van onsmakelijk vette worst veranderen als ze toch goed verkoopt?

Auteur: Dan Brown
Oorsprokelijke titel: Inferno
Uitgegeven bij: Luitingh, in een vertaling van M. Drolsbach, Y. Ligterink en E. Feberwee
ISBN10: 902456185X
ISBN13: 9789024561858

*****

12 gedachten over “Inferno – Dan Brown

    • Ik ben wel wat gewend. Ben al sinds een jaar of 10 recensent (eerst bij Crimezone.nl en nu al 8 jaar bij ezzulia.nl) en het zijn echt niet allemaal meesterwerken die je toegestuurd krijgt. Heb in al die tijd misschien 3 boeken voortijdig aan de kant gelegd. Maar die heb ik ook niet besproken. Alles bij elkaar heb ik naar schatting een boek of 5 gehad waar ik echt de tanden voor op elkaar moest zetten. Die kregen 1* “voor de inkt en het papier”. Maar van al de bestsellers en hype-boeken die ik ooit gelezen heb, geloof ik niet dat er ooit 1 een 5* gehaald heeft.

      Like

  1. Mijn pa had boeken van Dan Brown en vond die fantastisch. Voor de hype begon had hij al de Da Vinci Code. Zelf heb ik er nooit aan willen beginnen. Ik vraag me trouwens af hoe veel van die ‘fans’ die boeken uiteindelijk ook echt uitlezen. Het zal die Dan Brown een zorg wezen. Hij verkoopt goed dus heeft hij zijn schaapjes al lang op het droge.

    Like

    • Wij komen nogal eens in tweedehands boekenwinkels. Je staat er soms van te kijken hoe snel die “super” boeken daar belanden. En je merkt niet dat iemand ze door de handen liet gaan

      Like

    • Ik denk dat er heel veel fans die boeken uitlezen, want ze zijn wel vlot leesbaar (en overtollige beschrijvingen kan je ook snel diagonaal lezen 🙂 ), en zoals ik elders al zei, toch wel pageturners.
      Doet me denken aan een andere auteur, rond wie indertijd bij elk nieuw boek ook een hype ontstond: Umberto Eco. Bij hem vroeg ik mij toen al af hoeveel mensen De Naam van de Roos, De Slinger van Faucault en volgende, daadwerkelijk hebben uitgelezen, want de inhoud van die boeken was toch wel van een heel ander niveau (enfin, ik had er toch geregeld moeite mee 🙂 )

      Like

      • “De naam van de Roos” en “De slinger van Foucault” heb ik met plezier gelezen en herlezen. Wat er na kwam vond ik ook moeilijk en daar heb ik me voorgenomen er volgend jaar eens werk van te maken. Liggen dus nog te wachten op de NTL (nog-te-lezen)stapel: “Het eiland van de vorige dag”, “Baudolino” en “Het kerkhof van Praag”. Als ik er door geraak kan ik nog altijd “De mysterieuze vlam van koningin Loana” in huis halen. Maar of ik er tegen die tijd ook nog zin in heb … Die andere schrijvers zitten ook niet stil!

        Like

  2. Ik vond eigenlijk Het Bernini Mysterie zijn ‘beste boek’ (als dat er al is tenminste)… Ik heb het gelezen toen Brown nog lang niet zo gekend was. ’t Is vooral de hype rond de Da Vinci Code die de schrijver nu nog populair maakt … Ik snap dat eigenlijk niet zo goed, hoe dat kan blijven verder duren als hij diezelfde stijl aanhoudt. Eeuwigdurende beschrijvingen, surrealistische achtervolgingen, toevallige toevalligheden en een queeste die uitdraait op een sisser… Pfff…

    Like

    • Heb ik nog gehoord. Al vraag ik me af of ik me nu moet laten verleiden om het “Berlini mysterie” te lezen, louter om de vergelijking te kunnen maken.

      Like

  3. Ik kan me dus de moeite sparen. Ik was al een tijd aan het twijfelen of ik hem zou lezen, maar nu is de zin weer wat minder. Ik heb de Da Vinci Code gelezen, en het Bernini Mysterie (daarvan heb ik ook de film gezien, die ik eigenlijk zelfs een stuk beter vond), en ik kan je helemaal volgen in je opmerkingen (en om een of andere reden erger ik me ook altijd aan de obligate relatie die er altijd volgt met de vrouwelijke ‘medespeelster’). Maar als ik eraan begin, dan zijn die boeken wel binnen de kortste keren uit, want het blijven wel pageturners. Dus ik twijfel weer, en ben toch wel nieuwsgierig. Zal nog zien, want er ligt nog heel wat ander leesvoer op de plank.

    Like

    • In het begin vond ik hem ook vlot lezen, maar op de duur las ik zoveel dingen diagonaal dat ik me afvroeg of ik ooit nog “normaal” zou kunnen lezen. Als ik een boek in handen neem, dan wil ik van het hele boek genieten en niet zitten “scannen” naar die paar alinea’s die me echt boeien. Maar laat je vooral niet door mij van een boek afhouden. Dat is niet de bedoeling van deze recensies. Die zeggen wat ik er van vond, niet wat iedereen er van moet vinden. 😉

      Like

Geef een reactie

