“Later” is al een beetje begonnen…

Het zomert maar verder. Gelukkig met iets gematigder temperaturen, zodat enige activiteit – hoe rustig ook – tot de mogelijkheden behoort.

Ik merk dat die activiteiten, wat mij betreft, steeds vaker van doen hebben met “later, als ik met pensioen ben”. Puur omdat “later” nu wel heel dichtbij komt. Nog maar 28 weken en “later” is “nu”.

De toekomstige fruitoogst

20 jaar op voorhand confituurpotten beginnen bijhouden heeft geen zin. Die staan in de weg en tegen dat je ze nodig hebt, ben je vergeten waar je ze gezet hebt. Maar nu loont het stilaan de moeite. Gelukkig heeft Manlief momenteel zijn zinnen gezet op het jam-assortiment van een merk dat gebruik maakt van het alom gekende type jampot:

augustus 001

Ze verkopen zeker 10 verschillende smaken, dus ik kan veel variëren terwijl mijn voorraadje materiaal gestadig aangroeit.

To do: in het najaar aalbessen- en kruisbessenstruiken planten. Bramen hebben we al staan en rabarber ook. Ik woon in de aardbeienstreek, dus daar steek ik vooralsnog -vooral uit plaatsgebrek- geen tijd in. En als het wat meezit hebben we volgend jaar weer een goede oogst mirabellen. Dit jaar hadden we er één. Zoals in 1… Dan deden de kersen het beter. Zelfs nadat spreeuwen, merels, duiven en ander gevederte zich het vliegend sch… . gevreten had, schoten er nog emmers kersen over voor wie lager bij de grond leeft. Om maar niet te spreken van wat er allemaal op de grond terecht gekomen is! De anders grijze klinkers zien nu overwegend paars.

De toekomstige, maar ook al een beetje de huidige geheimstokerij:

Sinds een jaar of 2 hebben we een wat éénkennige smaak ontwikkeld voor een bepaald merk whisky. Dat die in handige flessen zit is een leuke bijkomstigheid. En het geeft tenminste een soort van verantwoording bij aanschaf, nietwaar? Drie ervan doen al dienst voor het klaren van de rababercello:

augustus 002

We zullen ons nog eens moeten opofferen om nog wat extra flessen aan te schaffen, want ik heb ook nog bijna 5l notenporto te trekken staan. Maar we moeten ons niet haasten: we zijn nog 9 maanden zwanger van dat drankje. Uitgerekend tegen eind april.

To do: leren buikdansen met een glazen pot van 5l in mijn handen, zonder dat de inhoud verongelukt.

Onze beide druivelaars hebben voor ons niet minder dan 23 trossen druifjes in petto. A rato van een gemiddeld gewicht van 1,2kg per tros (berekend op de opbrengst van vorig jaar) is het dus de moeite om onze “madame jeanne” van 5l van onder het stof te halen en opnieuw zetgist en ander wijnmakersalaam aan te schaffen. Consider it done (n.v.d.r. : zijn intussen geleverd).

Dit is het hele pakket:

augustus 008

2 vaten van 30l, met waterslot en tapkraan

augustus 005zuurtemeter, lakmoes, densitometer (voor het suikergehalte), roerspatel, flessenborstel en zetgisten, pectine-afbraakmiddel

augustus 007

en voor de grande finale: kurken en een kurkenzetter

augustus 006

Nu nog eens denken aan een etiket-ontwerp. Of misschien toch eerst eens proberen met die oogstappeltjes, die naast de oprit groeien? Er is namelijk een basisrecept meegeleverd voor een appel/rozijnenwijn.

To do: plastieken zakjes van de juiste afmetingen meebrengen om over de trossen te trekken want anders zijn de vliegen en vogels ons vóór (is inmiddels ook gebeurd). Dan kunnen we op een droge tak sabbelen.

Eerst de hoekjes onderaan afknippen om luchtgaatjes te maken. OK, daar kan een wesp of een vlieg in kruipen, maar de kans is minder groot dan zonder zakje, toch?

augustus 001

Toegegeven, het ziet er niet echt fantastisch uit.  Maar volgens onze Sardijnse vriendin is dit de beste manier om hier te lande zonder serre onze druifjes te beschermen. Regen en hagel kunnen er niet zo goed bij, insecten ook niet en vogels al helemaal niet. En je hebt er nog het mini-serre effect bovenop. Ze had ons eerst grote petflessen met uitgesneden bodem aangeraden, maar die hebben het nadeel dat ze te smal worden eens de druifjes goed in de groei zijn. Dan moet je ze zover insnijden dat je ze net zo goed weg kan laten. Hier kan ik desgewenst de luchtgaatjes nog wat verder openen, terwijl de “cloche” toch geheel blijft.

augustus 003

augustus 002

Enfin, plannen genoeg, he. Als ge dan weet dat er nog een stuk of honderd steriliseerpotten, een steriliseerketel en een gasbrander op de zolder van de garage staan wachten…

Zelfkennis…

Niet meer to do, want vorige week al done: mij op de markt voorzien van 2 van die bommaschorten. Ge kent ze wel: zonder mouwkes, een zedig V-halske, in “een fris karoke“. Want ik ben begot toch zó ne smosser …

augustus

12 gedachten over ““Later” is al een beetje begonnen…

  1. Ik zou je toch aanraden om niet al die bessenstruiken naast elkaar te zetten. Wij hebben al een paar keer een plaag gehad van rupsen van de bessebladwesp. Die vreten dat soort struiken kaal in een dag.
    Prachtige manier om je druiven te beschermen. Heel slim gedaan.

    Like

  2. Er bestaan ook ‘netjes’ om rond de druiventrossen te hangen (en ze te beschermen tegen vogelvraat). Voor één of andere reden heb ik hier geen last van vogels.
    En wat betreft die bessenbladwesp : gewoon de struiken vanonder open snoeien én ze niet te beschut zetten. Dat beest heeft een hekel aan wind/tocht, en dan heb je er minder last van.

    Like

        • Ik ga eens navragen bij Aveve. Bij ons is het algemeen “zelfbediening”. Nu heb ik er helemaal geen problemen mee om eens wat voor de vogels achter te laten, hoor. Wat zo hoog hangt dat ik er voor moet leren vliegen, is voor de vogels. Dat vertaalt zich in trouwe gasten. Maar ik wil ook wel eens kunnen genieten van wat er in mijn tuin groeit. “Delen” hebben ze nog niet geleerd.

          Like

        • Volledig gesloten is het niet, maar daar heb ik toch ook al oer gepiekerd. Bij Aveve hebben ze die niet, bij Intratuin hadden ze ze, maar nu niet meer. Ik ga waarschijnlijk wat extra luchtgaatjes maken in de zakjes in afwachting dat ik die netjes vind. Toh bedankt voor de tip.

          Like

    • Als je zo’n knoeier bent als ik, is het aangeraden. Vooral als je met fruitvlekken moet afrekenen. Het was overigens een beetje een plaagstoot naar Manlief die op zijn 50ste opeens een “klak” moest hebben en die opzette met de woorden “nu ben ik officieel een ouwe bal”… 🙂

      Like

  3. Oh, die schorten! Super! Ik zou mij dat ook beter eens aanschaffen, want ik ben ook zo’n smospot… Ik moet “voor later” vooral nu de druivelaars soigneren, want volgens mij kan je van negen (9!) druifjes geen wijn maken 😉

    Like

    • Dat gaat wat krap zijn, vrees ik. Troost u, we zijn ook met minder druiven begonnen dan we nu trossen hebben. En dan waren de wespen en de merels er nog mee weg, vóór we zelf eentje konden bietsen…

      Like

Geef een reactie

