“Pit is naar Kallo…

Peet’ren mag nie meegaan”

Elke zomer was het weer zover: Pit was niet meer te houden, ze moest en zou  naar Kallo. En Peet’ren, ocharme, die moest op het erf passen. Had Pit een aanbidder in de “Groote Polder”? Had ze zich daar soms een rijke polderboer aan de wulpse vinger geregen? Zoveel informatie kwam er nooit. Alleen het nieuws dat Pit weer eens op haar lappen was.

Omdat we ook wel eens bij de eersten wilden zijn om de nieuwste nieuwtjes te horen, heb ik ooit een poging gedaan om de nieuwslezer dichterbij te lokken. Het was nog een jonge jongen (bij de ouwe rotten moet je niet met die trucjes afkomen) en hij kwam bij elke vraag van mij wat dichter. Maar net toen hij bijna tot fluisterafstand genaderd was en ik helemaal klaar was voor de hotste roddels, kwam er een bende joelende en gillende Chiro-meiden door de straat gefietst. Betrapt maakte hij zich snel uit de voeten.

De laatste keer dat we nieuws over Pit en Peet’ren hoorden was tijdens een vakantie in Auvergne. Dat is intussen ook algauw een jaar of 7-8 geleden. Of Pit dan met haar hereboer in Frankrijk op een wijnkasteel logeerde heb ik niet zo goed meegekregen, maar Peet’ren zal wel weer thuis bij de kleinkinderen en de hond gezeten hebben.

Sindsdien bleef het stil rond het koppel. Heel af en toe vroegen we ons nog wel eens af hoe het met die twee zou zijn. Leefden ze nog? Was Pit haar wilde haren kwijt en was ze terug naar Peet’ren getrokken? Of was hij haar escapades beu geworden en er met een jong blaadje vandoor gegaan? Niemand kon ons het antwoord geven.

Tot gisteren. Ik was als altijd vroeg naar de warme bakker gereden en na het ontbijt zijn Manlief en ik een kort fietstochtje gaan maken, om de warmte vóór te zijn. Terug thuis hebben we ons achter een frisse pint op ons terras geposteerd en toen kwam plots het bericht:“Pit is naar Kallo, Peet’ren mag nie meegaan”. De boodschapper leek af en toe wel zijn vals gebit in de badkamer vergeten te zijn, maar de boodschap was duidelijk verstaanbaar.

Pit en Peet’ren lagen ons nooit zo speciaal na aan het hart en al die roddels zijn meestal aan ons voorbij gegaan. Om de  boodschapper was het ons te doen. Met ingehouden adem en op het puntje van onze stoel zittend zaten we elkaar met hoopvolle blik aan te kijken. Zou het? Zou het echt? Oh, ja! Daar is em, daar is em!

De wielewaal is terug!

5 gedachten over ““Pit is naar Kallo…

    • Hier bij ons zeggen ze dat een wielewaal roept “Pit is naar Kallo, Peet’ren mag niet meegaan” Eigenlijk is het een soort ezelsbruggetje om de tweedelige roep van de vogel te onthouden. Zo leerde ik er een nieuwe op Texel: de roodmus roept nl. “Pleased to meet you. I am pleased to meet you. I am …” aan de lopende band.

      De wielewaal is al een jaar of 10 bijna verdwenen in onze contreien. Onlangs dacht ik hem even te horen, maar bedacht toen dat het vast wishfull thinking was. Maar afgelopen zondag was er geen ontkennen aan. Manlief had hem ook gehoord. Het “roddelberichtje” was ook zo onmiskenbaar. Ik werd er helemaal lyrisch van. En toen bedacht ik gewoon dit verhaaltje bij het ezelsbruggetje. Op waarnemingen.be heb ik op zondag verschillende waarnemingen gelezen, dus ik ben niet gek aan het worden. 🙂

      Like

  1. Ik heb me toch ook even in de haren gekrabd toen ik dit las. Pit en Peet’ren? Da’s in ieder geval iets wat in onze contreien geen ezelsbruggetje is. Pas toen ik las wat je Cornutus meegaf, ging alhier de lamp branden.
    ‘Suskewiet’ en ‘Suskewaal’ voor respectievelijk een “Vlaamse” en een “Waalse” vink: tot daar aan toe. Maar vanaf nu leg ik tevens mijn oor te luisteren om ook Pit en Peet’ren op te vangen. I’ll keep in touch. 😉

    Like

Geef een reactie

