Half jaar tuin…

Het jaar is op de helft. En wat het buitengebeuren betreft is die eerste helft iets om snel te vergeten. Het was gisteren 1 juli, ik had het licht aan in mijn bureel, ik had mijn wollen vest aan en vervloekte mijn eigen naïviteit omdat ik een rok en geen kousen aan had. Een dikke winterjeans was me liever geweest. Gelukkig kwam de zon er toch flauwtjes door tegen dat ik naar huis moest rijden en later op de avond was het zelfs lekker op het terras, uit de wind.

Toen ik zaterdag aankondigde dat ik alsnog mijn bloembakken voor de vensterbanken ging vullen, bekeek Manlief me alsof hij een Marsvrouwtje zag. “Nu nog?”

Tja, nu nog. Anders hoeft het helemaal niet meer. In zonnige kleurtjes had ik eigenlijk niet veel zin. Het is dan ook een ingetogen pastellook geworden met wit met roze en lila tinten die ook in de tuin zelf terug te vinden zijn. Hangpetunia’s en klein gipskruid in de bakken, sieruien, kaasjeskruid, Zeeuws knoopje in de perken. De lage wijnrode  hortensia’s en de kogeldistels zijn bijna in bloem, de lichtroze pioenen zijn uitgebloemd. Maar van wat ik aan bollen in de grond stopte vorige herfst, heeft niet veel de oppervlakte bereikt. Daar moeten winterharde planten komen, want anders kan je er je bed naast maken om het onkruid de baas te blijven.

DSCN1203

DSCN1209

DSCN1205

DSCN1208

Het is trouwens een beetje een overgangsjaar aan het worden. De catalpa is aan het zieltogen. Een laatste poging tot reddingssnoei twee jaar geleden heeft niets uitgehaald. Maar omdat de nestkast in zijn armen zoveel succes heeft (er zit momenteel een nest jonge mezen een kabaal van jewelste in te maken) overweeg ik om hem in het najaar niet om te laten hakken, maar er een paar clematissen langs te leiden en enkel de takken terug te snoeien tot dikke stompen. Hebben de spechten een vervanger voor de oude fruitboom achteraan die nu echt op instorten staat. Als je er lichtjes tegen duwt, beweegt die al. Leunen is niet meer aan te bevelen, tenzij je er niets mee inzit om mee de gracht in te donderen.

Het nieuwe verhoogde bloembed is ook al geen onverdeeld succes en dus zeurt Manlief me de oren van het hoofd om het te verwijderen en gazon te zaaien. Ik ben voorlopig nog niet overtuigd, wil het nog een kans geven maar echt briljante ideeën heb ik er nog niet voor gehad. Misschien moet ik de twee olijfboompjes en het vijgenboompje in mooie containers zetten en ze daar op een bed van witte keien met sedums zetten? Bovendien makkelijk om ze iin de winter binnen te halen, want -hoewel ze zogenaamd winterhard zijn – heeft één olijfboompje het al twee keer bijna opgegeven. Zelfs met bubbelplastic.

Het animo is een beetje zoek. Als – àls! – het deze week wat droog wil blijven zal ik al blij zijn dat we de haag aan beide kanten gesnoeid en het snoeisel opgeruimd krijgen. Ik ben al content dat ik vorig jaar de tegenwoordigheid van geest had om het ruim 30m lange border langs de oprit te laten omgooien en bij het gazon te betrekken. Rest het perk vóór het huis. Mits enig wiedwerk is dat tegenwoordig aardig aan het vol komen met gewenste planten. Hier en daar nog een paar lege plekken volstouwen en we hebben er volgend jaar nog nauwelijks omkijken naar.

De watertuin is eigenlijk het enige deel waar we dit jaar echt tevreden over zijn, al is er altijd ruimte voor verbetering. Zo is de kogeldistel inmiddels zo succesvol, dat we voor de vrouwenmantel een ander onderkomen moeten zoeken. Op zich niet zo erg. Door het wegvallen van een paar andere plantjes die er een groep mee moesten vormen maar het er toch niet zo naar hun zin hadden, valt hij nu een beetje uit de toon.
De vijverpomp heeft het mogelijk opgegeven tijdens onze vakantie. We hadden nochtans de filter uitgespoeld en alles netjes weer ineen gestoken. Nog eens opengooien en hopen dat het een slecht contact is of zo. En meteen de waterplanten wat intomen, vóór ze de hele vijver overnemen.

Er is trouwens méér dat de geest gegeven heeft: de parasol doet het nog wel, maar de hendel om hem open en toe te doen is afgebroken. Voorlopig lukt dat nog wel met de knop aan de paal, maar één dezer gaat hij toch moeten vervangen worden. Het liefst zouden we zo’n zweefdinges hebben, maar die zijn behoorlijk prijzig. Schoondochter1 gaf me de raad eens te kijken bij Collishop. Daar komt die van de kids vandaan en die doet intussen toch al aardig wat jaartjes dienst.

Iets waar ik me van afvraag of ik dat dit jaar nog ga vervangen: de bbq. And if so: dan wordt het een elektrische, die gemakkelijk te onderhouden is en makkelijk op te bergen in de winter.
Iets in dit genre:

Weber Q140
Om te beginnen zijn wij al niet zo’n fervente bbq-fans. De enige keer op het jaar dat dat ding echt gebruikt wordt, is rond 15 augustus als de hele bende samenkomt. Vorig jaar was het schitterend weer. Zó schitterend, dat we de bbq in de garage moesten zetten en zelf binnen moesten eten omdat het buiten ronduit gevaarlijk was door de hitte en de ozon, zeker voor de oudjes en de kindjes. Dan schijnt de zon eens een keer …
En ik was dit jaar toch al van plan eens iets anders te doen. Zelf hebben we al een paar keer de steengrill op de tuintafel geplaatst. Zeker zo lekker en iedereen zorgt voor zijn eigen kostje. Bovendien kan ik er gemakkelijk nog een paar huren bij onze slager, zodat we er ze verspreid over de tafels kunnen zetten.
Misschien maak ik nog eens een Marokkaanse tajine zoals 3 jaar geleden (toen wel binnen vanwege het weer dat – toen alles klaarstond – ineens omklapte en zonnig werd 🙄 ), of we halen gewoon een aantal Chinese rijsttafels (lekker lui zijn mag toch op Moederdag of niet?).

4 gedachten over “Half jaar tuin…

  1. Beautiful onion! We barbecue several nights a week here. It’s quick after work – and no dishes. We buy propane in tanks at the gas station for our cooking fuel. It’s so fun to see your garden and hear about all the different ways people do things.

    Like

  2. We had a bbq on gas, but it nearly exploded a few weeks ago, so we now go for electricity. Compact enough to store it in the house, easy to clean, … Yesterday we used it for the first time. I like it! From next year on I’m home permanently. Then we will use it more often. I hope. Depends on the kind of summer we get… 😉

    In the next weeks I’ll be posting more views of the garden, as it develops. Due to the winter that didn’t want to stop, I haven’t made as many photo’s as I did last year, when a number of bloggers joined in to a series of ‘X (name of the month) at first sight”

    Like

Geef een reactie

