Zot zijn…

… doet geen zeer. Maar het kan wel wreed jeuken. Deze groene specht kwam een mierenbad nemen in onze tuin. Op een gegeven moment zie je de mieren over hem heen lopen. Alleen op z’n kop kan hij het niet zo goed hebben.

Persoonlijk heb ik wel wat last van deze beelden. Ik heb geen vierkante cm huid meer over waar ik nog geen gaten in gekrabd heb…

8 gedachten over “Zot zijn…

  1. Niet alle dieren hebben last van bepaalde insectenbeten – sommige hebben er zelfs baat bij. Of dit hier ook het geval is, weet ik niet. Wel lijkt het me duidelijk dat er van die mieren een hoop in de maag van die specht beland zijn. Ondanks de vele beten. 😉

    Like

    • Sommige dieren nemen “bewust” een mierenbad om zich te laten volsproeien met mierenzuur. Er zijn al observaties geweest van mieren die zo ongeveer leeggeknepen werden boven de veren van de vogel. Een spechtenversie van onze anti-insectencrèmes, waarschijnlijk. Maar als je dan achteraf de verpakking ook nog kan opeten, is dat mooi meegenomen. Zo heb je ook geen restafval- of PBM-zak nodig… 🙂

      Like

    • Ik heb intussen nog verder gezocht, maar er is geen sluitende verklaring voor te vinden. Feit is dat ze het mierenzuur extern gebruikt wordt, want er zijn wel al beelden gemaakt van spechten die de mieren echt uitknijpen op hun veren. Misschien dat ze dan minder last hebben van o.a. neten?

      Like

    • Denk dat ze het preventief doen, om neten etc te weren. In elk geval: elke keer als ik het zie begin ik me te krabben tot het bloed onder mijn nagels zit.

      Like

  2. Heel knap vastgelegd, al zeker in HD. De voice-over in jullie dialect is bovendien een stuk amusanter dan pakweg het monotone geneuzel van David Attenborough (die ik overigens een held blijf vinden, daar niet van).
    Kortom: meer van dat!

    Like

    • Ik vergeet eigenlijk altijd die klank er af te halen. Zolang we het dan hebben over wat er te zien is, kan het geen kwaad zeker, he? 🙂 Overigens is op de achtergrond Attenborough’s gedoodverfde opvolger aan het woord (Chris Packham).

      Like

Geef een reactie

