Vogels (?) in nesten…

Eerder dit jaar vertelde ik reeds over de tijdelijke lockout door een koppeltje merels dat beslag gelegd had op Manlief’s veiligheidsschoenen. De gemiddelde tijd om die eitjes uit te broeden – zelfs bij de huidige “lente”temperaturen – rondden we af op 3 weken en dan nog eens zoveel om de gevederde jeugd de kans te geven om te puberen en uit te vliegen. Na die tijd zouden we wel weer over het schoeissel kunnen beschikken. Dachten we.

Wie schetst mijn verwondering (met bijbehorende bijna-hartstilstand) toen ik twee weken geleden het paar schoenen uit het rekje haalde om het nestje aan Kleindochter3 te laten zien en meteen 2 helbauwe eitjes zag rondslingeren in het kuipje. OEI!!! En ze waren nog lauw ook. Ik kon niet snel genoeg de bottinen in het rek plaatsen en de aftocht blazen in de hoop dat pa en ma merel niets in de gaten kregen.

Zelfs als ze iets gemerkt hebben kon het hen blijkbaar geen ene moer schelen, want elke ochtend als ik de garage betreed om in de auto te stappen zijn we nog steeds heel erg on speaking terms. Ik zeg beleefd goeiemorgen en vraag hoe het met de kluts gaat. Zij – hij spit intussen het hele gazon om voor haar om er de vetste regenwormen uit te halen – gaat wat meer rechtop zitten om te verifiëren of het wel degelijk dat rare mens is dat altijd loopt te brommen en dan bromt ze iets terug. Met fel bewegend snaveltje en heel weinig geluid. Maar ik begrijp haar.

Wat ik zeker eens moet navragen bij de echte kenners, maar wat ik in elk geval goed begrijp, is dat dit gelukkige paar hetzelfde nest gebruikt voor een tweede broedsel (en wie weet …). Want mij is altijd verteld – en ik heb het vaak genoeg in onze tuin gezien ook – dat vogels het liefst hun tweede/derde kluts in een ander nest leggen. In de eerste plaats om de kans op lastig ongedierte kleiner te maken, maar ook omdat de plaats van het eerste nest vaak door rovers gekend is door het uitvliegen van de jongen.

Nu is de kans klein dat bij voorbeeld een kraaiachtige zich door de nauwe spleet van de deurkier gaat wringen om in een besloten mensenruimte een nest te gaan plunderen. Bovendien is het er tot nader order droog, relatief warm en windvrij, zit het er vol spinnen en is moeders al beste maatjes met de menselijke eigenaars. Waarom zouden ze een villa ruilen voor een lekke tent? Bovendien staat er voor het opgroeiende kroost een auto klaar voor de deur. Om als tussenstop te gebruiken bij de maidentrip, that is. En om uitvoerig op te gaan zitten sch*****.

Maar er zijn nog meer krakers bezig geweest. Gisteren viel ons oog ineens op dit – oorspronkelijk als zwaluwnest bedoelde – bouwsel:

Voorlopig weten we nog niet wie de bouwheer en -dame zijn. Ik durf mijn neus niet ongenodigd in het gaatje te steken om wie er ook thuis is geen rolberoerte te bezorgen. Maar nieuwsgierig zijn we wel. We durven ons zelfs hardop afvragen of dit zwierige vlechtwerk wel afkomstig is van pluimbolletjes. Door de plaats en al de toegangswegen (overhangende planten en draden etc.) kan het net zo goed een warm muizenholletje zijn.

Wordt misschien wel vervolgd…

4 gedachten over “Vogels (?) in nesten…

  1. Bij ons bouwen merels elk jaar een nest in de hulst. Dat blijkt ook redelijk veilig te zijn. Minder aangenaam dan bij jullie maar ze komen steeds terug dus zal het wel een goeie plek zijn.
    Lijkt me ietwat een nest van een winterkoninkje te zijn. Die hadden jullie toch al een keer in het tuinhuis?

    Like

    • De beste plekjes in de hulsthaag zijn ingenomen (ook al een paar jaar) door een stel lijsters. Die laten zich niet zomaar van hun lievelingsplekje ontzetten. En ja, wij dachten ook al aan een winterkoninkje. Je hebt dat goed onthouden! Time will tell. Als er echt geen risico meer is om een nest te verstoren zullen we een kijkje nemen. De binnenhuisinrichting verrraadt vaak meer over de inrichter dan de buitenkant.

      Like

    • We hebben zo ooit eens bijna een merel onthoofd. Ik weet echt niet wie het herdste schrok: Manlief of de merel. Sindsdien doen we eerst een beetje prospectie voor we aan zo’n werkje beginnen.

      Like

Geef een reactie

