Oorverdovend stil…

Het is hier de laatste tijd oorverdovend stil op mijn blogje. Daar zijn verschillende redenen voor.

Bijvoorbeeld een hond die er vooral over waakt dat ik op tijd de pc afzet ’s avonds en me met een boek installeer zodat ze tegen me aan kan liggen. Dat is ten andere zowat het enige waar ze over waakt. Voor de rest schrikt ze van haar eigen schaduw (letterlijk), van elk geluidje dat boven de wind uitkomt en af en toe van de gevolgen van haar eigen overspronggedrag. Een paar dagen geleden liep ze tijdens ons straatje om te snuffelen in de wegkant. Toen ze zich omdraaide ging ze dus écht met alle vier haar poten van de grond van het schrikken van haar eigen schaduw. Gefrustreerd omdat ik me daar wel erg vrolijk over maakte, besloot ze de zwanen op een vijver uit te dagen. Tot het mannetje even orde op zaken stelde en blazend en met opgezette vleugels in onze richting peddelde. Toegegeven, het was een imposant zicht. Maar ik had heel veel geluk dat er geen bus aankwam, want ik werd ij zo na door Chino over de breedte van de weg uitgesmeerd.

Omdat diezelfde hond me al vaker de vraag opgeleverd heeft of ze wel kan blaffen (antwoord: ja, maar ze jodelt liever – van een hartverscheurend/ijzingwekkend geluid gesproken!!!) heb ik gedurende zo’n dag of 10 zelf op dat kefferige repertoire geoefend. Om het zowel voor mijn omgeving als voor mezelf een beetje doenbaar te houden, slikte en pufte ik op tijd en stond antibiotica, cortisone en -omdat ik de smaak ietsje te hard te pakken had – codeïne. Resultaat: je kan me op mijn hoofd tegen de muur zetten, ik slaap altijd en overal, behalve ’s nachts in bed. Als ik al een poging waag om een tekst te typen, zoals nu, heb ik uren werk om er de fouten uit te vissen want ik friemel er maar op los met die klaviertoetsen.

Een derde reden voor de stilte hier is het feit dat de lente eindelijk begonnen is. Dat betekent o.a. dat er één en ander moet ingehaald worden in de tuin. En dat er – na gedane arbeid – in diezelfde tuin gerust en genoten wordt. Dat een mens soms wel erg soezelig wordt van die voorjaarszon leidt dan weer tot toestanden waar ik  bijna een hartstilstand van kreeg. Nadat ik in het weekend ingedommeld was werd ik er door Manlief op geattendeerd dat ik langzaam maar zeker de trostomaatjes en eerste rode paprika’s naar de kroon stak met mijn kleurtje. Geschrokken van dit nieuws én van een blik op de klok ben ik naar binnen gedrenteld, heb eten gemaakt en ben vergeten mijn videocamera binnen te halen. Handig. Vooral als er dan ’s nachts “een lichte regenzone overtrekt”. Gelukkig allemaal zonder al te veel erg voor de pas recent ontdekte mogelijkheden van Youtube en mijn andere blogje om u te laten delen in ons gevederd pleegouderlijk geluk. Het had anders en duurder kunnen uitpakken.

En wat levert de nabije toekomst aan plannen op? Een weekendje Olloy-en-Viroin, op zoek naar orchideeën, reeën en vossen. Een aantal gebroken weken door al die feestdagen die er aan zitten te komen. En een nu wel goed naderende vakantie. Op Texel, of wat had je gedacht? Zoon2, Schoondochter2, Kleindochter3 en de toekomstige Kleindochter4 gaan het eerste weekendje mee. Waarna we ons weer gaan concentreren op water- en weidevogels en hun kroost. Hopelijk kan mijn vechtgenoot nu wat meer genieten dan vorig jaar toen zijn knie hem heel wat parten speelde.

En bij terugkomst: nog maar minder dan 35 weken te gaan! Het begint nu echt razendsnel te gaan en dat is maar goed ook want de omstandigheden op het werk worden er niet beter op. Gelukkig kan ik zo stilaan één en ander overdragen aan mijn opvolger. Zelf heb ik er een fin-de-carrièrejob bij gekregen die me wel zoet zal houden en waar ik wel zin in heb:  de redactie van een online cursus in NL en E. Dat ligt al een beetje in het verlengde van wat ik daarna wil gaan doen: terug actiever meewerken bij de redactie van Ezzulia en -waar ik al mee begonnen ben – het recenseren van boeken.

Hopelijk krijgen we een zomer in verhouding tot de winter die achter ons ligt. Dan is dit jaar voorbij voor ik er erg in heb…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

