Fiona / Harry Bingham

Flaptekst:

Rechercheur Fiona Griffiths is jong, toegewijd en slim. Maar er is iets dat zij angstvallig verbergt. Iets dat te maken heeft met haar onvermogen om te huilen. Met haar vertrouwdheid met de doden. Met het mysterieuze gat in haar CV. Wanneer ze in haar eerste zaak de moord op een jonge vrouw en haar dochtertje moet onderzoeken, en er meer gruwelijke moorden volgen, wordt Fiona gedwongen de confrontatie aan te gaan met haar donkerste geheimen. En met een verleden dat ze nooit echt achter zich heeft kunnen laten…

Recensie:

Begin maart kregen een aantal forumleden van Ezzulia de kans om een preview publicatie te lezen en te bespreken. Ik stelde me ook kandidaat en viel in de prijzen. Een nog niet gepubliceerd boek lezen en bespreken zorgt er sowieso voor dat je het op een andere, bewustere manier leest. Zo ook bij Fiona, dat voor auteur Harry Bingham zijn thrillerdebuut moet zijn.

De discussie rond de keuze van de cover is in mijn ogen minder relevant, omdat een cover voor mij toch nooit een doorslaggevend element is. Wat wel al snel een issue werd, is het feit dat de uitgeverij rond de publicatie een hele campagne opgezet had met – godbetert – een Facebook account voor niemand minder dan deze Fiona zelf. Dat deed bij mij al een rood lichtje flikkeren, want als men zoveel moeite doet om een hype te doen ontstaan rond een boek…

Bovendien werden al meteen (te) hoge verwachtingen gecreëerd door het centrale personage in de voetsporen te laten lopen van Lisbeth Salander uit de trilogie van Stieg Larsson. Naar mijn gevoel een kapitale fout.

Om maar meteen een zeer belangrijk element te noemen waardoor deze vergelijking zo mank loopt als een paard op 2 poten: Salander is een charismatische, sterke persoonlijkheid die een groot deel van haar leven doorgebracht heeft aan de verkeerde kant van de wet. Dat zij dus bepaalde stappen kan zetten en er mee wegkomen is straf, maar niet tegennatuurlijk. Als je een politierechercheur een zelfde soort trucjes laat opvoeren en haar er even goed laat vanaf komen met een halfbakken uitbrander, is dat zelfs  te onwaarschijnlijk voor woorden. Het idee alleen al dat een labiele persoon wordt aangeworven voor moordonderzoek is te ver van de realiteit. Om er dan een heel boek aan op te hangen, was meer dan mijn geduld kon verdragen.

Een andere hindernis wordt gevormd door het grote geheim waar doorheen het hele boek om de anderhalve bladzijde naar wordt verwezen. Het gegeven op zich zou een stevige cliff hanger geweest zijn als het goed uitgewerkt werd. De mogelijkheden waren er, maar werden op een schaamteloze manier ongebruikt gelaten. In plaats van de lezer er mee te prikkelen en spanning op te bouwen, kreeg ik het ervan op de zenuwen en begon ik te gokken waar weer een verwijzing zou komen en waar ik dus een sprong moest maken om  er overheen te kijken. Op het einde wordt er één of ander (blijkbaar echt bestaand) syndroom bij gesleept, maar de schrijver had duidelijk geen zin om zich daarin te verdiepen om er ook nog iets zinnigs mee te doen, behalve de naam noemen.

Op zijn website beschrijft Bingham dat hem door een bekend iemand werd gevraagd als ghostwriter op te treden voor dit boek. Als voorbereiding op het schrijven van een thriller heeft hij zich naar eigen zeggen een paar dozijn boeken uit dit genre aangeschaft en gelezen. Wel, ik kan het goed geloven. Het resultaat is er dan ook naar. Op een paar bladzijden na wist het verhaal mij nooit te boeien en als het engagement voor het meedoen met de discussie mij niet verplicht had het boek uit te lezen, dan was het na pakweg 50 pagina’s in de vergeethoek beland.

Ik geef nooit 0 sterren aan een boek omdat dat in mijn ogen de toelating is om er de haard mee aan te maken en ik ben principieel tegen boekverbrandingen. Eén ster dus, voor het papier en de inkt.

*****

Auteur: Harry Bingham
Oorspronkelijke titel: Talking To The Dead
Uitgeverij De Fontein
Vertaling: Ineke van den Elskamp
ISBN: 978 90 261 0099 4

Geef een reactie

