Wie is Ezzulia…? Wat doet Ezzulia…?

In de recensies die ik hier plaats verwijs ik wel eens naar Ezzulia. Wie is die mysterieuze verschijning? Ik laat even onze hoofdredacteur Eric aan het woord:

“Het heeft niet echt een betekenis. Het komt uit een stripverhaal van Tardi en was de naam van een vrouw die – zover ik kan herinneren – slechts één plaatje meedeed. … 

Later ben ik op internet begonnen met een website over thrillers en ook dat wilde ik eigenlijk al Ezzulia noemen, maar werd toch maar Spanning & Thrillers. Drie jaar gedaan (onder de subtitel: An Ezzulia production). Deze site werd trouwens door de VN Thriller & Detective Gids de allerbeste internetsite over thrillers genoemd en was sowieso de eerste op dit gebied. Ook hier ben ik echter mee gestopt, maar heeft het wel Sander Verheijen weten te inspireren tot …… Crimezone.”

Zelf ben ik eigenlijk via de KRO-detective website in het recenseren gerold en daar door diezelfde Sander Verheijen weggeplukt voor Crimezone. Na een paar jaar Ezzulia ontdekt en overgestapt en ik heb het er nog altijd heel erg naar mijn zin.

Wat doet Ezzulia? Kijk maar eens op de website . Je vindt er interviews, columns, korte verhalen, recensies, nieuws over o.a. awards die worden toegekend (de long en short lists, de uiteindelijke keuze van de jury, …). Er zijn ook een paar mensen die de op handen zijnde publicaties nauwgezet op de voet volgen en aankondigen. Soms worden previews besproken.

Het gaat ook niet langer alleen om thrillers. Er is bijvoorbeeld een stevige vertegenwoordiging van fantasy. En jeugdschrijvers hebben er ook een plekje gekregen. In de leesclub worden zelfs klassiekers uit de wereldliteratur besproken.

En uiteraard is er ook een forum waar over boeken, maar ook over alles behalve boeken gekwebbeld wordt. De crisis in uitgeversland, e-readers en e-books, boekenclubs, maar ook kookboeken en recepten. 

De zoveelste forum meet is alweer in de maak. Met een groepje boekenfanaten wordt een paar keer per jaar een locatie en tijdstip afgesproken om in één of andere stad de boekenwinkels onveilig te gaan maken. Er wordt op zo’n moment wat papier verplaatst!

Geef een reactie

