Van mezelf geschrokken…

Ja, zo is dat! Ik ben van mezelf geschrokken.

Als verwoed BOEKENlezer ben ik eindelijk gezwicht voor een e-reader. Ik hield het tot gisteren niet voor mogelijk. Noem me ouderwets, maar er gaat voor mij niets boven het vertrouwde gevoel van een bladzijde omdraaien (hoe kan je nu nog van een page turner spreken?) en het zicht van al die gekleurde ruggen in de boekenkast.

Mind you: ik ben nog niet naar de hogere prijzencategorie gegaan. Wie weet is het wel echt iets voor mij. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, laat staan bekeerd. Maar volgens de technische fiche doet de Icarus Omnia (generation 2) LCD e-reader wat hij voor mij moet doen en kan je er bovendien ook foto’s en videobeelden op bekijken. Mits een extra geheugenkaart zou dat dus kunnen betekenen dat we op vakantie noch mijn laptop, nog een hele krat boeken moeten meezeulen.

En dat zou wel eens het doorslaggevende argument kunnen zijn. Want met de definitieve vakantie nu toch wel duidelijk in het verschiet worden er ook aangepaste vakantie-opties besproken ten onzent. Zoals een weekje Schiermonnikoog, om nog niet te ver van huis te gaan. Auto aan de wal en dus serieuze beperkingen in de handbagage. En een vakantie zonder boeken is voor mij geen vakantie. Hier zou het dus nuttig kunnen zijn.

Er is ook al eens gesproken over vliegvakanties (niet van harte van mijnentwege, maar soit) en dan zit je ook met dat probleem. En een vlucht in een e-boek tijdens de vlucht naar de vakantiebestemming zou mijn weerzin misschien wat kunnen luwen.

Via de Ezzulia webwinkel heb ik dus bij Bol.com zo’n (on)ding besteld. Die omweg komt de boekensite ten goede en mij kost het geen cent méér. Levertijd: ten vroegste in de Paasvakantie, dus verwacht vóór die tijd geen commentaar van mij.

Blijft natuurlijk het feit dat ik nogal eens boeken herlees. En thuis zie ik mezelf niet van dat toestel gebruik maken. Goed mogelijk dat ik binnen de kortste keren sommige boeken dus dubbel heb.

Of ik moet mijn tag gaan herbenoemen, want wie schrijft zal dan ergens op een geheugenkaartje in de la van mijn bureau komen in plaats van in de kast. (gruwel)

6 gedachten over “Van mezelf geschrokken…

  1. Op reis en ’s avonds als het vanzelf oplicht. Dat zijn voordelen.
    Maar dat je je boek niet eens kan uitlenen houdt mij heel erg tegen. Goeie boeken gaan hier de hele vriendenkring rond.

    Like

    • Dat is dus ook één van mijn bezwaren. Dat is hier soms precies de bibliotheek van de familie en omstreken. Anderzijds … de rest is om zelf in te vullen, wegens eigenlijk niet erg legaal als je het mij vraagt. Ik ben één van de laatbloeiers op het gebied van e-books, als je mij begrijpt. Dus er kan nog wel iets rondgaan.

      Like

  2. Ik, als tegendraads manneke, droom al lang van een e-reader. Ik heb er nog altijd geen omdat ik vrees heel veel geld uit te zullen geven aan e-boeken (noemt dat zo?). Ik heb vooral een hekel aan grote boekenkasten en eigenlijk aan alle kasten waar men veel dingen in verzameld. Daarom koop ik ook bijna geen stripverhalen meer, koop ik enkel nog muziek bij iTunes (want dat staat allemaal heel klein te wezen op mijn computer) en heb ik heel veel boeken weg gedaan toen pa stierf. Die namen zoveel plaats in beslag dat ze niet meer op een deftige manier bij te houden waren. Er waren er dan ook bij in heel bedenkelijke staat. 😦 Bij een e-reader heb je een collectie boeken die toch weinig plaats in nemen.
    Ik heb niets tegen uitlenen maar wel tegen mensen die iets van mij verder uitlenen zonder dat te vragen.
    Een ander voordeel: er zijn gratis nogal wat oudere boeken te vinden op het internet die niet meer te vinden zijn in de handel of zelfs in de bibliotheek.

    Like

    • Ik voel me nog altijd heel erg thuis tussen onze 9 overvolle Billy’s. Als het de spuigaten begint uit te lopen maak ik eens plaats door de boeken waarvan ik zeker ben dat ik ze niet meer ga herlezen in een doos naar de bib van een ziekenhuis te brengen. Ik heb namelijk regelmatig recensie-exemplaren en -zoals nu weer – een vooruitleesboek (exemplaar t.b.v. onze Ezzulia-redactie vóór de eigenlijke release). Kasten bijplaatsen lukt niet meer, dan moet het maar op die manier.

      Like

  3. Ik ben een groot boekenliefhebber maar een e-reader kan mij absoluut niet bekoren. Ik ruik graag een boek, pak het graag vast, lig er graag mee in de zetel of in mijn bed en ik sta graag voor mijn boekenkast. Op reis spreken mijn lief en ik onderling af welke boeken we meenemen, zodat we kunnen ruilen. Maar nu ben ik wel heel benieuwd naar jouw bevindingen :-).

    Like

    • Ik hoor helemaal thuis in het clubje van de die hards die een papieren boek willen vasthouden. Maar omdat we nu zonder hondjes reizen kunnen bepaalde vakanties wél die vroeger minder voor de hand lagen. Als je met de auto tot op je bestemming kan geraken, is het geen bezwaar om naast kleding en rubberen laarzen ook 1 plooibak met teken- en schildergerei, 1 plooibak met boeken, een laptop met toebehoren, een rugzak met 15-20 kg fotomateriaal, 3 statieven, een opvouwbare schuilhut en een telescoop mee te sleuren. Als je alleen handbagage (max. 30kg) mee kan nemen op de boot en je moet met de bus naar je logement, dan moet je snoeien. Dankzij die e-reader heb ik mijn bijdrage geleverd. Ik wil best ook nog wel elke avond mijn plunje uitwassen en te drogen hangen, maar ik denk dat er nog wel e.e.a. zal moeten thuisblijven…

      Like

Geef een reactie

