Nog (?) niet wild van Wild van Dieren…

Het is pas het begin en  je moet de makers even de tijd geven om op dreef te komen. Maar de eerste aflevering van “Wild van Dieren” op VTM heeft mij niet echt wild gemaakt.  En dat heeft maar gedeeltelijk met de zender zelf te maken.

Gedeeltelijk, omdat het sfeertje van sensatie en “ik wil de grootste hebben” wel eigen is aan al die commerciële zenders. Coppens was meer in beeld dan de natuur, dus daar moet dringend iets aan gedaan worden.

Bovendien heb ik zelf een paar videofragmenten die nu ineens ferm  in waarde gestegen zijn, want van dezelfde kwaliteit als die in het programma en gewoon door rustig in de natuur te wandelen en mijn mond te houden:

In november 2011 in de duinen in van Oostkapelle in Zeeland, op een mistige ochtend op weg naar het strand, zien we opzij van ons 2 bokkige heerschappen die zich aan het meten zijn. Imponeergedrag, dreigen, maar uiteindelijk heeft er ééntje eieren voor zijn geld gekozen en is weggegaan. (Let op het nerveus tikkende gebaar met hun voorpoten.) Bovenin de struik achter hen zit de scheidsrechter: een buizerd.

In Oignies-en-Thièrache in mei vorig jaar maakten we een avondwandeling en stonden plots oog in oog met deze schoonheid. Ze bleef ons een tijdje aankijken, vond toen dat we er nogal betrouwbaar uitzagen en wandelde rustig verder, hier en daar een blaadje weghappend.

Ik was vooral teleurgesteld door de aanpak van “expert” Frank Resseler die heel VTM-kijkend Vlaanderen liet zien hoe je NIET omgaat met de natuur. Je laat planten (zelfs dorre resten) met rust i.p.v. ze af te breken/snijden om een fake omgeving te creëren waar je dan een gevangen beschermd (!) dier op plaatst om toch maar die foto te maken die een ander (met meer respect voor zijn omgeving) niet heeft. En straks komen zeuren omdat nu iedereen planten gaat uitrukken en de vegetatie gaat plattrappen om zijn slechte voorbeeld te volgen, zeker? Nee, Frank, het helpt niet om zo efkes rap op ’t laatste pro forma te zeggen dat dit enkel voorbestemd is voor diegenen die “weten waar ze mee bezig zijn”. Daar luistert geen kat naar.

Ik heb -door groene jongens notabene – al hele stukken waardevolle vegetatie zien verneuken om die éne orchidee te kunnen fotograferen die ze nog niet in hun lijstje hadden. Terwijl er dan een paar stappen verder een stuk of 10 in de kant van de weg staan, maar met een ietsje minder goede belichting. Niet ver genoeg gekeken? Zo iets in de zin van “voorbij de punt van de neus”?

Hetzelfde met nestfotografie (in deze uitzending nog niet aan de orde, maar ik hou mijn hart al vast). Ja, ik heb zelf ook al nesten gefotografeerd in mijn tuin. En mijn foto’s zijn niet zo onthullend als die van bepaalde natuurfotografen.  Maar het nest lijsterjongen dat ik vorig jaar bijna dagelijks filmde is voltallig uitgevlogen. Omdat ik dat éne takje dat in de weg hing voor uitmuntende beelden ook laten hangen heb. Het camoufleerde perfect de hapklare brokjes zodat katten, eksters en andere snackers ze niet in de gaten kregen. Bovendien behielden pa en ma lijster hun afzetplatformpje als ze weer wegvlogen om eten voor hun kroost te zoeken. Dan maar geen perfecte beelden. De voldoening over het geslaagde broedsel was des te groter. Als dank hebben pa en ma trouwens in hetzelfde nest nog eens hetzelfde huzarenstukje herhaald. I rest my case.

Nee, dan liever dit (De Morgen, 5/3/13):

Meisje excuseert zich met schattig briefje voor meenemen stokjes uit Yosemite

Door: Annelies De Becker − 04/03/13, 16u44  − Bron: Treehugger

Nadat junior ranger Evie per ongeluk twee stokjes meenam uit Yosemite National Park, voelde ze zich bijzonder schuldig. Zoals in alle natuurparken is het niet de bedoeling dat je iets verwijdert uit de natuur. Toen ze thuis kwam, schreef ze een schattig briefje naar de rangers waarin ze zich excuseerde voor haar fout. Ze kleefde de twee stokjes op haar brief en vroeg hun die terug in de natuur te leggen.

9 gedachten over “Nog (?) niet wild van Wild van Dieren…

  1. Tis wel een goed programma om onze Belgische natuur wat gekender en geliefder te maken bij het grote onwetende publiek.
    Maar ik zat idd ook te roepen van “hou die camera op die herten, ik moet jouw smoel niet zien”

    Like

    • Ik wacht het nog even af. Misschien zien ze het zelf ook of krijgen ze wat feedback hierover. Ik heb eerder nog programma’s zien groeien. Hopelijk zit het ego van de presentator niet teveel in de weg.

      Like

  2. Ik heb niet gekeken (wegens: ik kijk (bijna) nooit tv, en omdat bovendien het programma me – VTM-gewijs) met te veel bombarie was aangekondigd)…
    Wat dat verstoren van de natuur betreft: fijn dat je daar nog een keer op wijst. Afgelopen week schrok ik omdat iemand (op de facebook-groep van VELT notabene) suggereerde om in het bos bladaarde op te graven aan iemand die voor een schoolproject op zoek was naar goede tuinaarde. En de reacties die er kwamen toen anderen erop wezen dat dit echt niet mag, toont aan dat het voor veel mensen echt niet bekend is dat je uit een (openbaar) bos niks mag meenemen, en uit een privébos enkel met toestemming van de eigenaar.

    Like

  3. Wat voor mij altijd de grootste voldoening geeft bij het filmen of fotograferen, is dat je aan de beelden kan zien dat het dier op z’n gemak is. Een foto van een opgeschrikt dier straalt een heel andere sfeer uit. Vaak is dat voor mij al reden genoeg om de beelden niet te maken. Deze hinde wandelde doodgemoedereerd weg. Ze vond het blijkbaar OK dat we daar waren.

    Like

  4. En deze week had ik een groot WTF??? gevoel.
    UIt een vliegtuig springen met een roofvogel???
    Om dan achteraf dat beest kwijt te zijn??
    Dat is toch niet normaal meer?
    Ik wil dat zelfs helemaal niet zien.
    Ik geeft het programma nog 1 week de kans.

    Like

    • Heb je gezien hoe dat arme beest vern**kt werd bij die sprong? Dat het zich überhaupt nog uit de voeten kon maken! Hij ging het tegen zich houden om de eerste windruk op te vangen. My ass! Ik ben bijna op de salontafel gesprongen van colère.

      Like

Geef een reactie

