Hotel Zoem-zoem

Groot nieuws!  Natuurpunt is ontploft! En nee, ik maak mij daar niet vrolijk over, het is niet alleen groot, maar ook goed nieuws.
Vanaf morgen zaterdag, om 19.45, krijgen ze een voet in huis bij VTM. En Staf Coppens van VTM mag dan als tegenprestatie een voet in de door hen en het Agentschap voor Natuur en Bos beheerde gebieden zetten voor zijn programma “Wild van dieren“. Ik ben geen VTM-fan, maar nu ga ik toch eens kijken wat ze er samen van gebakken hebben.

En waar de rondvliegende stukken Natuurpunt de grond raakten op de buitencampussen van de Antwerpse universiteit ontstonden kleine wondertjes van vernuft: insectenhotels. In eerste instantie bedoeld voor solitaire bijen, want zo werd de komst van onderstaande bouwsels ook aangekondigd, maar naar eigen ervaring thuis ook vaak geboekt door sluipwespen, zweefvliegen en ander vliegend gespuis. De schoonmaakploeg bestaat ten onzent uit een kleine bonte specht die hier op het blog al eerder op bezoek was maar gisteren bleken nog vele cellen gesloten, dus zo grondig doet die ook zijn werk niet.

De bouwsels op de foto’s zijn natuurlijk nogal groot voor een (stads)tuin(tje), maar ze zijn makkelijk op maat te maken, bv. met een stuk pvc-buis en riet- of bamboestengels. En in diverse tuincentra zijn ze ook te koop in een wat meer gesofisticeerde vorm. Afkijken en zelf aan de slag mag/kan altijd. Ophangen op een beschut droog plaatsje zodat de slagregen er niet voortdurend naar binnen spat en liefst in de buurt van je planten. Leuk om te hebben, zo broodnodig voor de nuttige insecten en spannend om te volgen wie er als gast komt en wie er het eerst weer vertrekt.

Hotel Zoem-zoem

Zo ziet het er uit op onze campussen. Met ons eigen logo erop, natuurlijk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Je kan het zo artistiek maken als je zelf wil.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En zelfs gekapte bomen kunnen op die manier nog nuttig zijn.

Wie in de buurt van Hof Ter Saksen komt in Beveren moet daar trouwens ook eens in de natuurtuin gaan kijken. Daar staan insectentorens waarin zelfs snelbouwstenen e.d. verwerkt zijn. Gewoon creatief zijn, mensen! Kunst in de Tuin.

9 gedachten over “Hotel Zoem-zoem

  1. We gaan het druk krijgen en dan te bedenken dat ik nog niet eens alle opgenomen delen van gardner’s world heb gezien. Zondag begint groenland ook terug en dinsdag vroege vogels, dat vind ik ook wel leuk!

    Like

    • Gardener’s world… Ik volg het nu nog sporadisch, maar in de late jaren 70 en de 80-er jaren sloegen we geen aflevering over. Toen was het nog wijlen Geoff Hamilton die het presenteerde. Naast de docu’s van sir David Attenborough mijn wekelijkse tv-voer. Zo erg, dat een Engelse op een camping in de Picos de Europa tegen mij zei dat ze kon horen dat ik naar Geoff en David hun programma’s keek, want dat mijn accenten en klemtonen identiek waren aan die van hen. En dat was dan nog een fameus compliment ook vond ik. 🙂

      Like

  2. Pingback: Insectenhotel? Insectenhotel! - AnneTannes Tuin

Geef een reactie

