Koudegolf / Arnaldur Indridason

Flaptekst

In een meer even ten zuiden van Reykjavík wordt het lichaam van een dode man ontdekt. De waterspiegel is na een aardbeving drastisch gedaald waardoor het menselijke skelet zichtbaar is geworden. Het lichaam blijkt vastgeketend, waarmee een natuurlijke dood is uitgesloten. Gaat het hier om een afgedankte spion? Erlendur, Elínborg en Sigurður Óli worden met deze zaak belast. Hun naspeuringen leiden hen naar het naoorlogse Leipzig waar een tragische geschiedenis van liefde, verlies en ongekende wreedheid begon.

Recensie

Hoe is het om – in een tijd dat reizen nog niet zo voor de hand ligt – als jongere in een vreemd land te wonen en te studeren? Ver weg van je familie en vrienden, ver weg van alles wat je vertrouwd is. Je bent blij dat je lotgenoten vindt en klit samen. Vooral als het landgenoten zijn. Je zit vol idealen, je laat je meeslepen en sluit aan bij gelijkgestemden. Zij worden je nieuwe familie, je nieuwe thuis. Samen wil je een gewonde wereld helpen heropbouwen, maar dan beter dan hij ooit was. Tot blijkt dat je idealen mooier zijn dan de realiteit waar ze voor staan en dat je vrienden misschien wel je vrienden niet zijn. Dat niets is wat het lijkt en je amper je spiegelbeeld kan vertrouwen.

Hoe is het om een mensenleven later terug te kijken op toen en plots weer oog in oog te staan met de realiteit van toen? Bekenden terug te vinden, oude wonden te voelen open scheuren, plots te begrijpen wat je toen niet zag.

Op een koude winterse dag legt de natuur in een Ijslands moeras een stuk wereldgeschiedenis bloot, maar ook een heel persoonlijk drama. En het is aan Erlendur en zijn collega’s om de puzzel in de puzzel te vervolledigen.

Zoals altijd in de verhalen van Indridason lopen de lijnen van onderzoek en de levens van de onderzoekers door elkaar. Voortdurend heerst er een spanning tussen eigen beleving en wat men probeert te begrijpen, te vinden in de zaak. Het gevecht van Erlendur met/tegen zijn drugsverslaafde dochter en zijn alcoholverslaafde zoon wordt verder uitgediept. Soms komen ze nader tot elkaar om enkele momenten later weer diagonaal tegenover elkaar te staan. En onophoudelijk blijft het verlies van de jongere broer mee zijn denken en doen bepalen.

Maar wat het meest blijft verbazen is hoe de auteur erin slaagt een zich zo langzaam ontwikkelend verhaal spannend te houden tot aan de laatste pagina.

 

Titel: Koudegolf
Auteur: Arnaldur Indridason
Uitgegeven bij: Querido

ISBN: 9789021443133

Waardering: *****

2 gedachten over “Koudegolf / Arnaldur Indridason

    • Gisteren in de laatste Indridason van mijn voorraad begonnen (Doodskap). Maar inmiddels ook ontdekt dat ik er nog een mis (de allereerste). Ik weet weer wat ik in mijn Bol.com-winkelkarretje kan kieperen in maart.
      Het opmerkelijke is dat ik -sinds ik ’s avonds niet meer zo laat voor mijn pc-scherm kruip – véél beter slaap. Een uurtje of twee lezen in bed (als ik het zo lang maak) en ik ben vertrokken tot aan de wekker om 6u. Voor mij dus ook zeker geen e-reader. Denk dat dat hetzelfde effect zou hebben. Gewoon lekker papieren pagina’s om door te bladeren en een leuke boeklegger om de stand bij te houden!

      Like

Geef een reactie

