Op de valreep…

Pfoehhh! Als ooit iets op het nippertje was, dan gisteravond in de tuin.

Ik had vorig jaar een grote zak met narcisbollen gekocht. Nog te vroeg om ze te kunnen ingraven want er moest nog één en ander herschikt worden in de border naast de oprit. “Volgende week” werd door het weer “na de vakantie”, toen “als Zoon1 of Zoon2 komt (want Manlief kon bezwaarlijk vanuit zijn rolstoel de te verplaatsen planten uitgraven). Toen kwam Schoonmoeder in het ziekenhuis terecht en was het tweedagelijks rennen en zo werd het allengs november, december en uiteindelijk januari. De bollen lagen droog, beschut en vergeten in de garage te wachten op hun bestemming.

En toen begonnen ze op tv deze week toch wel over winterweer, zeker! En “oei! die bollen liggen te schieten in de garage!” Dus gisteren heeft Manlief met de nodige moeite en tussenpauzes een greppel gemaakt naast de oprit, waarna hij van zijn knie het bevel kreeg onmiddellijk te stoppen met die onnozelheid. En heb ik bij thuiskomst (in het halfdonker) alle bollen daarin geschikt en ze met liefde en aarde toegedekt. Oef!

Benieuwd welk effect dat gaat geven. Als het een effect geeft. Maar als dat effect meevalt zou het zomaar eens kunnen dat ik de hele lengte volgend jaar zo doe. En in de spaties gras zaaien. Tegen de tijd dat de bollen uitgebloeid zijn en het loof mag gekort worden, kan de grasmaaier het werk overnemen. En staan aan de overkant van de oprit de ooievaarsbekken te blinken in de zon.

Vanmorgen zag ik dat de temperatuur gedaald was tot 0°C. En in Antwerpen lag zelfs fijne poedersneeuw die het tot vanmiddag uitgehouden heeft. Dit jaar moet ik beslist op tijd de bollen in de grond steken. Alhoewel, degenen die vorig jaat wél geplant waren, stonden allemaal in het loof in november. Als dat maar goed afloopt!

De vooruitzichten voor de volgende dagen spreken van kouder, maar ook van zonniger. En ik voorzie wel een paar uurtjes vrije tijd. Ik zal mijn fototoestel eens een rondje door de tuin moeten laten maken.

2 gedachten over “Op de valreep…

  1. Hahahahaha. Ken dat. Ik heb ze ergens voor de kerstvakantie in glazen vazen geplant (mininarcissen) en uitgedeeld als kerstcadeaus. Helaas waren er toen net nog maar wat groene blaadjes komen piepen, maar eey, er gaat niks boven een zelfgemaakt cadeau.

    Like

Geef een reactie

