Het lef…

“He!!! Terug?”
“Wat zie je er goed uit!”
“Zie je het een beetje zitten?”
“Vermagerd?”
“Je lijkt wel tien jaar jonger!”

Een greep uit de reacties die ik deze week kreeg na 6 weken thuis om op verhaal te komen. Ze kwamen spontaan en vriendelijk. Het doet goed om op die manier door je collega’s begroet te worden. Het is leuk als ze vinden dat je er goed uit ziet al dringt het dan pas écht tot je door dat je er dan daarvoor wel erg slecht moet uitgezien hebben.

Er was er maar één die toen het lef had me te zeggen dat ik er echt niet uitzag, dat ik dringend voor mezelf moest gaan zorgen want dat ik er minstens tien jaar ouder uitzag dan ik was. Dat was de baas. Maar hij wist dan ook dat ik dat van hem wel pik. We zorgen al een jaar of tien voor elkaar.

Uitgerekend op Valentijnsdag 2003 zag hij kans om in mijn bureel ineen te zakken. Hartaanval. Gelukkig was ik ook toen al een geroutineerde ehbo’er en in afwachting van de ambulance zag ik kans hem rustig te houden. Het schept een band. Je zorgt vanaf dan voor elkaar, let op of de ander dat ook wel voor zichzelf doet. Je roept elkaar een halt toe als je ziet dat de ander in overdrive gaat. Je bent elkaars sparring partner en debriefer.

Hij had me vorig jaar al regelmatig opgevolgd en gemaand om het wat rustiger te doen, ondanks dat het werk zich op de dienst opstapelde als sneeuw tijdens een blizzard. Hij stuurde me zo ongeveer naar huis in november en voegde me toe dat hij me niet terug wilde zien vooraleer ik er weer bovenop was.

Maar toch… het léf om te zeggen dat ik er wel bijna zeventig uitzag…! 🙂

6 gedachten over “Het lef…

    • Dat afvallen is een verre droom, maar ik heb wat aan mijn kapsel veranderd en daardoor lijkt mijn gezicht smaller. 🙂
      Tot hier toe voelt het verder goed aan, ik heb assistentie gekregen van mijn opvolger en ik slaap tegenwoordig goed. Er is al een weekendje gepland in februari, de vakantie voor juni lonkt al, ik geloof dat ik hier goed doorheen kom!

      Like

  1. Ik hou wel van die ‘rechttoe rechtaan’-aanpak van je baas. Die komt vaak van mensen die het, zij het misschien op een enigszins onbeholpen manier, goed met je voorhebben en daadwerkelijk bezorgd om je zijn. Confronterend, dat wel, maar vaak is dat bewust gedaan. Je hebt er naderhand toch wel baat bij gehad, zie je. Gewoon omdat het hard aankwam.
    Hoe dan ook: take care!

    Like

    • Dat “hard aankomen” was dan nog met de glimlach. We weten al een hele tijd wat we aan elkaar hebben, zitten op dezelfde golflengte en zijn elkaars klankbord. Ik heb ook al wel eens iets gezegd waarvan anderen zouden denken “amaai, en dan nog tegen haar baas!” maar hij weet ook hoe dat bedoeld is. Het zal een pak schelen die laatste zes maanden dat ik moet werken, want hij gaat per 1 oktober al met pensioen!

      Like

    • Het gaat momenteel goed, want ik slaap uitstekend. Maar ik voel wel dat ik moet oppassen en bij het eerste teken maatregelen nemen en niet meer gelijk een zotteke altijd eerst aan een ander denken. Niet goed in mijn vel? Blok erop! Trouwens: dat is ook de opdracht van de baas.

      Like

Geef een reactie

