De eerste maand…

Januari. Winter. Al is daar dus eigenlijk niet veel van te merken. Het giet bij wijlen slakken en oude wijven, maar dat is meer iets voor de herfst, dacht ik. Op een kleine koudeprik na in december is het naast extreem nat ook af en toe zonnig geweest. Meestal moest echter voor elk werkje in huis de verlichting aan midden op de dag. Wat we uitsparen aan verwarming gaat op aan verlichting.

Niet goed voor de innerlijke rust, dat grauwe. Vooral na Nieuwjaar heb ik het daar moeilijk mee. Voor mij mag het vanaf 2 januari volop lente zijn. Zon, pril groen in de tuin, “stouwende” vogels en krolse katers, … Een bruisende natuur, allez, met veel jong leven. Maar voorlopig hou ik nog angstvallig de thermometer en de weerberichten in de gaten. We zijn er nog lang niet. Goed mogelijk dat ik binnenkort toch die paar planten moet inpakken in bubbelfolie. In het weekend rap de voor diensten bedankte kerstboom met zijn  kluit in ruime grond steken. Vóór die beenhard bevroren is.

De voederplanken worden wel bezocht, maar meer uit gemakzucht dan uit barre nood. Een zak, door tijdgebrek en vergetelheid nog bovengrondse, narcisbollen is in het net aan het “schieten”. Als ik zaterdag dan toch in de modder zit te dabben ga ik ze alsnog proberen onderstoppen. Misschien bloemen ze pas na Pinksteren in plaats van rond Pasen, maar dat kan ik me niet aantrekken.

Van Kerstmis tot Driekoningen zijn de dagen gelengd gelijk een ruiter op zijn paard en springt“. Tenzij hij stijf staat van de reumatiek is dat dus niet erg veel. ’t Gaat nog moeilijk worden!

Intussen passeer ik de tijd met jullie allemaal een groen, zonnig, groeiend en bloeiend 2013 te wensen.

4 gedachten over “De eerste maand…

    • Zo had ik het dus ook begrepen, maar dat pakte een klein beetje anders uit. Stond natuurlijk met het verkeerde schoeissel op ’t werk om tussen de middag te gaan winkelen. Had beter rubberlaarzen aangedaan… 🙄

      Like

Geef een reactie

