Sport verzacht de zeden…

… maar voetbal is oorlog.

En blijkbaar is in oorlog en liefde alles toegestaan. Tot zover de dooddoeners. Op papier dan.

Wat is er aan de hand met het voetbal? Met het voetbalpubliek, met name? De tijd lijkt voorbij dat iedereen begreep dat het uiteindelijk maar een spelletje is waarbij 22 spelers achter een bal aanhollen om -als ze hem eindelijk hebben – er een trap tegen te geven en er weer achteraan te gaan.

Toen onze oudste nog voetbal speelde – pakweg 20 jaar geleden – was het er soms al behoorlijk over. Ik herinner mij zijn laatste match. Tegen een niet nader te noemen (grote) ploeg maar wel nog bij de jeugd. Zoon1 was geen onaardige spelverdeler en maakte het zijn oponent behoorlijk lastig. Hoe groot was mijn verontwaardiging toen ik de trainer van de tegenstanders vlak naast mij hoorde roepen:”shot’m onderuit gvd, of ge kunt gaan douchen!”. Enkele seconden later hoorde ik de knie van onze telg kraken en was het voor altijd gedaan met voetbal. Dat ik toen die trainer niet aangevlogen ben is waarschijnlijk eerder toe te schrijven aan het feit dat ik eerst en vooral met ons kind bezig was. Maar die tronie vergeet ik nooit meer.

Afgelopen weekend hebben de supporters van Gent zich ook weer laten kennen. Pas op, ik scheer niet iederen over één kam. Er zullen ook fatsoenlijke mensen bij zijn, maar het zijn die racistische kloothommels die natuurlijk het eerst in het zicht lopen. Een speler hoort beter te weten en niet op die provocaties in te gaan, maar soms kookt de mens in hem ook eens over. Ik vond zijn reactie zelfs nog niet eens zo ver erover. Maar wie wordt er door de feiten weer in het gelijk gesteld? Het uitschot!

Wat een week geleden in Nederland gebeurde tart elke verbeelding. Niet akkoord met de scheids? Mep hem onder de grond! Het ultieme idee van sport?

Bij dit alles moet ik denken aan een film die ik jààààren geleden zag op tv. Hij werd toen beschouwd als ver gezocht, maar volgens mij zitten we er intussen middenin: Rollerball, met o.a. James Caan. De film speelt zich af in 2018. Klinkt echt niet ver meer af…

4 gedachten over “Sport verzacht de zeden…

  1. Mijn man werkt in een fabriek en was erg verontwaardigd over de commentaren aldaar over het gebeuren in Nederland. Kort samengevat: men gaf de agressievelingen gelijk en sommigen vernoemden zelfs nog andere scheidsrechters die volgens hen eenzelfde lot verdienden. Mijn wederhelft heeft maar wijselijk gezwegen…, al was hij het uiteraard niet met hen eens. Gelukkig heeft niet iedereen die in een fabriek werkt zo een mentaliteit. Maar het zijn wel allemaal mensen die de jeugd (hun eigen kinderen, bedoel ik) moeten opvoeden.

    Like

  2. Ik herinner me nog de tijd toen mijn pa naar het voetbal ging en bij momenten thuis kwam met duidelijke bewijzen dat hij gevochten had. Geen idee waarom voetbal zo veel agressie kan uitlokken maar het is iets van alle tijden – van het moment dat voetbal uitgevonden is. De ‘zeer geavanceerde en gecultiveerde’ Maya’s hadden een paar duizend jaar geleden reeds een soortgelijk spelletje. De verliezers werden allemaal een kopje kleiner gemaakt. 😦 Misschien is het huidige geweld een restant van die tijd en hebben we het te danken aan de Maya’s? 😉
    Voetbal lijkt de sport bij uitstek te zijn waar supporters (extreem) agressief reageren maar helaas zijn er ook andere sporten waar veel geweld bij te pas komt: ijshockey in de V.S. en Canada bijvoorbeeld. Jammer dat er steeds mensen zijn die hun ontgoocheling moeten tonen met agressie. 😦

    Like

    • En elke keer dat je denkt “dit slaat alles, nu heb ik het laatste gezien” volgt er weer iets waar je mond van open valt. Soms heb ik zoiets van “stop the world…”

      Like

Geef een reactie

