Nog werk aan de winkel…

Er is beterschap. Met kleine beetjes tegelijk, maar er is verandering.

Mede dankzij de medicatie blijft het maagzuur nu merendeels weg. Na het eten ben ik ook rustiger. De gejaagdheid is minder en ik neem de tijd om even te gaan zitten. Het trillen en de hartkloppingen zijn verminderd, maar ik denk dat dat vooral te maken had met een tweede kop koffie bij het eten. De laatste tijd (sinds ik regelmatig op het secretariaat werk) was ik meer koffie gaan drinken. Dat helpt niet natuurlijk, dus afbouwen!

Het uitzichtloze is ook weg. Ik heb het idee dat ik hier uit kom. Dat ik dat éne jaar nog door kom. Dat ik nog iets ga vinden als projectje om me op te gooien en dan ineens vaststellen dat ik allerlei dingen voor het laatst doe en dat het dan opeens over en uit is met werken.

Want één ding staat vast: ik zie het helemaal zitten om thuis te blijven. Nu is het nog een zooi want om de andere dag naar kine en dan om de andere namiddag ook nog naar de kliniek voor schoonmoeder en een halve dag in de week naar mama om boodschappen te doen … Veel me time schiet er dan niet over.

Daar zal ik ook echt op moeten toezien als het zover is: niet aan een haakje klaar hangen voor als er iemand opeens wat in de zin heeft. Kan ik net zo goed aan de slag blijven. Eén dag of 2 halve dagen in de week helemaal voor mezelf, zonder schuldgevoelens. Niet dat het dan per se alleen moet zijn. Maar wél zonder huishoudwerk of tuinlabeur of chauffeur spelen. Weg als we willen, thuis als dat zo uitkomt.

Ik heb zin om de draad van de ééndagsuitstapjes weer op te pakken. Luik: jàren geleden! Bergen: nog eens doen, maar niet op maandag want dan is er veel gesloten. Gent: ook al zo lang niet meer geweest. Dat zijn gedachten waar ik nu opeens naar begin uit te kijken en dat doet deugd. En we hebben al een optie genomen op Texel de eerste helft van juni volgend jaar. Weer een lichtpunt. Maar het dichtste bij is toch 1 februari: DE BRIEF. Mijn pensioenaanvraag. Eens die weg is en bevestigd, begint het aftellen echt. Want wat er ook gebeurt of hoeveel hulp er ook bij komt op het werk: het is er stilaan teveel aan. De job stelt teveel eisen, kruipt te diep onder de huid. Het is geen 9 to 5-job, ik kan ze ’s avonds niet aan de kapstok hangen tot de volgende dag.

Ik voel heel goed het verschil nu ik die gsm van het werk niet aan heb: ik ben niet 24/7 bereikbaar, ze kunnen me niet wakker bellen, ze kunnen mij niet lastig vallen in mijn vrije tijd. Dat is échte vrije tijd. En dat is waarschijnlijk ook mee de oorzaak van mijn slechte slapen: de schrik om door een dringende oproep heen te slapen. Niet echt durven doorslapen. Dat zal ook nog wel even blijven doorspelen met de oudjes. Ook die kunnen beroep op mij doen, maar dat is dan maar één gsm meer die kan afgaan. De last is dan gehalveerd.

Wat is er nog niet verbeterd?

Tja, het feit dat ik dit typ om 2 uur in de nacht zegt al veel. Meestal blijf ik nu liggen zonder te woelen, maar ik ben nagenoeg de hele tijd wakker. Mijn lijf rust wel maar mijn gedachten blijven malen. Dat houdt maar niet op. Als ik dat kon stilzetten was ik er doorheen, denk ik soms.

En ik blijf overdreven emotioneel, krijg bij het minste natte ogen, reageer overgevoelig. Maar dat zal daar wel mee samenhangen: slaapgebrek en janken, een vast duo.

Ik vraag me ook af of ik ijzertekort heb. Als ik in het kleinste kamertje achterom kijk zijn er wel redenen om dat aan te nemen. Laten nakijken, want als er een fysiologische reden onbehandeld blijft kom ik er niet uit met rusten alleen. Dat zou ook voor een stuk die fysieke moeheid kunnen verklaren. Ik heb voor een aantal dingen wel zin, maar niet de fut om er aan te beginnen.

Nog werk aan de winkel dus…

4 gedachten over “Nog werk aan de winkel…

    • YEP! Ene uit het boekske! Helemaal afgebrand tot in mijn schoenen. Dat komt er van als ge elke keer dat ge voor uzelf moet zorgen denkt van “’t is er nu de goeie moment niet voor”. ’t Is er nooit de goeie moment voor, dus moet ge gewoon de boeken sluiten en uitrusten.

      Like

Geef een reactie

