Rolwolken…

Ik had bij het begin van de maand deze foto geplaatst:

5 juli 020

In mijn antwoord op een opmerking van Menck had ik halvelings beloofd mijn licht eens op te steken bij Frank Deboosere omdat ik de laatste tijd het gevoel heb dat zich dit fenomeen, dat volgens Wikipedia toch niet zo alledaags is, steeds vaker voordoet. Ik vroeg me daarbij af of het te maken kon hebben met de nu toch al tweede rotzomer op rij en de daarmee samenhangende oorzaken en gevolgen.

Ik stelde een mailtje op, voegde een aantal foto’s bij, maar moest toen ondervinden dat de bijlagen niet door de brievenbus aan de andere kant konden. Begrijpelijk, want anders wordt de man misschien overspoeld door duizenden foto’s.  Alleen: hoe moest ik dat nu gaan uitleggen, he?

Een dag of twee later stond er in een krant (al sla je me dood: ik weet niet meer de welke) een artikel mét foto over rolwolken. En meteen had ik dus de juiste benaming en kon ik met google aan de slag. Je moet het zelf ook maar eens doen: prachtige foto’s van verrassende verschijnselen zijn er te vinden!

Om mijn vraag aan Frank Deboosere voor te leggen zou ik een twitteraccount moeten aanmaken want via email kan niet meer. Pfff… ‘k weet nie zenne…

12 gedachten over “Rolwolken…

  1. Tegenwoordig moet bijna alles of via Twitter of via Facebook. Alsof gewoon een e-mail sturen al passé is.
    Ik ben al content als ik eens een regenboog kan fotograferen.

    Like

  2. twitter bericht van frankdeboosere @2bentenge : Rolwolken en shelf clouds hangen samen met grote buiencomplexen. Ook tijdens een hete zomer kunnen dergelijke wolken opduiken

    Like

      • Dat doen vooral landbouwers, tuiniers en fotografen: die kijken nogal veel naar het weer (en wolken). Een weermannen/vrouwen: die kijken er natuurlijk constant naar. Ze worden er voor betaald. 😉

        Like

  3. Als ik die wolken zie komen, begin ik al te denken waar ik mijn regenjas heb gelaten. Ze voorspellen weinig goeds. Dat heb ik de laatste weken net iets te vaak mogen ervaren…
    Bedankt voor de opheldering, by the way!

    Like

    • Dank aan bentenge, die heel genereus voorstelde om naar FDB te twitteren, zodat ik niet nog weer een ander account moest aanmaken.

      Like

  4. Ik snap nog altijd niet hoe ik – door wolken gefascineerd als ik van kindsbeen af ben – dit fenomeen altijd gemist heb. Ik heb intussen al oude foto’s en dia’s bekeken en ik zie schapenwolkjes, stapelwolken, … maar geen “deegrollen”.

    Like

Geef een reactie

