Op het eerste gezicht: juli…

Een nieuwe maand en een nieuwe aflevering van “op het eerste gezicht”.

We zijn afgelopen week volop begonnen aan de Groote Werken rond de vijver en dat heeft uiteraard zo zijn gevolgen voor het uitzicht van de tuin.

5 juli 009

De klimopkraag rond de vijver werd verwijderd omdat ze het zicht op de waterpartij teveel belemmerde. Het terrasje met de gemetste tafel is ook afgebroken wegens weinig gebruikt. Toen ik ooit bij de arduinkapper een achthoekig tafelblad bestelde heb ik er geen moment bij stilgestaan dat hij wel eens met een zerk kon afkomen waar hij de hoeken had afgezaagd. Er heeft nooit iemand een glas bier of wijn op durven zetten…

De pachysandra die op foto 1 nog net rechtsonder in beeld komt, is al verplant tegen de vijverboord. Bijkomend voordeel: de takken zullen minder neiging hebben om in het water te gaan hangen en de hele zaak leeg te pompen! In de plantenbak (op de onderste foto is het werk ongeveer halfweg) moet de lavendel komen, maar daarvoor wacht ik even tot hij uitgebloeid is. Hij moet dan toch een flinke snoei krijgen en dan kan hij meteen op zijn nieuwe plekje.

Het leeggemaakte bloembed wordt bij het gazon gevoegd zodat we een soort “ligwei” aan de vijver hebben. Vermits we toch meer op onze buik liggen om foto’s te nemen of klein watergedierte in de gaten te houden, kunnen we dat net zo goed in het gras doen in plaats van op betonklinkers…

5 juli 003

Sommige spontaan ontstane groepen geven verrassend mooie kleurcombinaties. Ik was helemaal vergeten dat er in het bovenstaande perk cosmeeën stonden en dus plantte ik er in het voorjaar mijn zaailingen van ridderspoor uit.

5 juli 005

Aan de courgetteplant beginnen de eerste beloften realiteit te worden.

5 juli 006

Overdaad schaadt. Een tiental prille druiventrosjes moeten veld ruimen zodat de uitverkorenen zich beter kunnen ontwikkelen.

5 juli 008

Deze knappe boktor lust blijkbaar ook wel een fris biertje…

5 juli 011bis

Here comes the rain…

12 gedachten over “Op het eerste gezicht: juli…

  1. Benieuwd naar het eindresultaat rond je vijver; je bent alvast goed bezig!
    De laatste foto straalt veel dreiging uit. ’t Is hier al zowat de ganse dag van dattem…

    Like

    • Het zag er allemaal heel bangelijk uit, maar het was uiteindelijk een sch**t in een fles. 🙂
      De reden dat ik die (reeks) foto(‘s) genomen heb is, dat ik me onweersluchten tot voor enkele jaren altijd herinner met van die enorme torenhoge stapelwolken en dat ik de laatste tijd steeds vaker dit beeld krijg. Alsof je op een berg of in een vliegtuig zit en op zo’n wolkendeken neerkijkt. Ik ga daar eens een vraag over stellen aan onze vriend Frank. Altijd goed voor een volgend blogstukje… 😉

      Like

    • Het ziet er nu ook maar een verwoest gewest uit, hoor. Maar er is beterschap in zicht: vandaag gaan de laatste kleine stukjes aan de zijkant in het terras. Dan kunnen we vanavond witzand invegen en morgen kunnen de tuinmeubels op hun plaats. En als het dan niet het hele weekend wil gieten kan ik de lavendel verzetten en kan de huidige plaats ook vlak gemaakt worden. Gazon inzaaien zal nog wat moeten wachten. Alhoewel… Vraag me af: als het zo nat blijft de e.v. weken, zou ik al niet een poging wagen met het zaad dat er nog staat van eind vorig jaar?

      Like

    • Het uitzicht is momenteel nog heel OK. Er zijn al verschillende keren geruchten geweest over aankomende verkavelingen, maar voorlopig ziet het er naar uit dat het onze tijd nog wel zal duren. En als het weer wat verbetert zoals ze beloofd hebben raken we misschien wel weer bij met het onderhoud en kunnen we eindelijk eens genieten van het resultaat.

      Like

  2. Heel gezellig wordt het daar, Affodil.
    De lavandel zal er niet om treuren dat hij verplaatst wordt, dan kan je de eventueel houtige delen wat dieper in de grond stoppen.
    En de courgettes die op de foto zo mooi staan, hebben die ook zo ‘desperately’ zon nodig?

    Like

    • De lavendel is helemaal bij gesnoeid en zit al op zijn nieuwe stek in de grond. Voorlopig ziet het er een beetje kaal uit, maar dat kan alleen maar beteren. Twee courgettes waren in no time uitgegroeid tot kleine voetballen. Had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo snel zou gaan, dus ik trok ogen op steeltjes toen Manlief me aanmaande te oogsten vóór ze ontploften. 🙂 Vanavond de eerste courgettesoep van dit jaar. En de volgende zullen verwerkt worden in allerlei recepten die ik in de Landleven van deze maand gezien heb. De best geslaagde zet ik wel online.

      Like

  3. Mijn courgette gaf 2 heel mooie gele bloemen, maar vruchten… ho maar, die zijn nog ver te zoeken.. maar nieuwe bloemen in de maak dus wie weet wat er nog komt..

    Like

Geef een reactie

